تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: جمعه , ۹ خرداد , ۱۴۰۴
X
نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign

پایبندی فرام‌سافتور به خلق آثار ساختارمند و گرایش آن به ایده‌پردازی، همواره فرصت‌ساز بوده است. طراحان ارشد استودیو به خوبی پتانسیل مکانیک‌ها یا ابعاد جانبی‌تر آثار قبلی خود را کشف می‌کنند و سپس آن‌ها را به عنوان «ایده محوری» در مرکز یک بازی جدید قرار می‌دهند. پَری به هسته اصلی مبارزات سکیرو تبدیل شد، بیلدهای Dexterity دارک سولز الهام‌بخش بلادبورن بودند، Armored Core 6 به لطف تجربه ساخت آثار سولزلایک، شامل باس‌های پیچیده‌تر و درگیرکننده‌تری می‌شد و حالا نایت‌رین را داریم که به نظر می‌رسد از لنز یک طراح علاقه‌مند به «اسپیدران» و المان‌های کوآپ ساخته شده. اما این ازدحام ایده و گرایش به خلق پروژه‌های متعدد، تبعاتی نیز برای استودیو به همراه دارد که گریبان نایت‌رین را گرفته است.

تبلیغات

نایت‌رین یک برداشت اکشن و جمع و جور از الدن رینگ است که در قالب روگ‌لایک جریان می‌یابد و شما را در نقش شخصیت‌های از پیش تعیین شده مختلف با مهارت‌های مشخص قرار می‌دهد. Roundtable Hold به عنوان هاب اصلی بازگشته است؛ مکانی که می‌توانید با کاراکترهای مختلف صحبت کنید، در ژورنال به مطالعه پیشینه‌ آن‌ها بپردازید، به میدان تمرین بروید و از فروشگاه خرید کنید.

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا

هدف غایی شما در بازی به عنوان یک نایت‌فریر (Nightfarer)، سرنگون کردن تمامی نایت‌لوردها است که نابودی را به سرزمین بازی، Limveld، آورده‌اند. از طریق کُرسی مرکزی، ابتدا حالت تک‌نفره یا سه‌نفره و سپس یکی از ۷ نایت‌لورد را به عنوان هدف انتخاب می‌کنید. حال اگر دو بازیکن دیگر همراه خود داشته باشید، به صورت پارتی یا یک رمز مشخص، وارد بازی خواهید شد، اما اگر تنها یا دو نفر باشید، بازی برای شما پلیر پیدا خواهد کرد.

هر دور از بازی با فرود بتل‌رویال‌گونه شما و دو همراه‌تان به Limveld آغاز می‌شود و خیلی زود متوجه خواهید شد که کلید واژه آن سرعت است و مکانیک‌ها و پیش‌روی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در دسترس و سریع باشند. به عنوان مثال، لول (Level) با یک کلیک در نزدیکی Site of Grace ارتقاء پیدا می‌کند و نیازی به خواندن و انتخاب نیست یا دویدن در بازی حتی از سوارکاری با تورنت در Elden Ring نیز سریع‌تر است. این آدرنالین و سرعت تزریق شده درون رگ‌های گیم‌پلی، باعث می‌شود تا در چند دور ابتدایی بازی احساس سردرگمی کنید، اما خیلی زود به سازوکار آن عادت خواهید کرد و قدرت‌مندتر شدن در سریع‌ترین زمان ممکن، به یکی از اهداف ذاتی شما تبدیل می‌شود.

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا

بازی دو روز و دو شب دارد و سپس با باس نهایی هر دور (نایت‌لورد) که قبل از شروع به عنوان هدف انتخاب کرده بودید، مواجه خواهید شد. طی روزها تمام نگرانی شما قوی‌تر شدن از طریق به دست آوردن سلاح‌های بهتر، لول آپ و مهارت‌های Passive است که به لطف مواجهه با باس‌های کوچک و دشمنان عادی حاصل می‌شود. با گذر زمان اما، حلقه بقاء کوچک‌تر و نهایتاً به یک میدان نبرد با باس شب محدود خواهد شد. احتمال پیروزی در این نبردها که برخی چالش‌برانگیزتر از دیگری خواهند بود، به سلاح‌ها، لول و مهارت‌هایی بستگی دارد که طی روز به دست آورده‌اید و این منابع نیز به شناخت شما از نقشه و سطح بهینگی اکتشاف شما گره خورده‌اند. با گذراندن دو روز و دو شب، سرانجام به باس نهایی می‌رسید و باید بدانید که چالشی بزرگ در انتظار شما و دو یار همراهتان است.

آنچه به نایت‌رین ارزش تجربه می‌دهد، تمایز واقعی میان شخصیت‌های قابل بازی و سرگرم‌کننده بودن مهارت‌ها و جریان گیم‌پلی آن‌ها است. به عبارتی، بازی و تعامل با تمامی این کاراکترها جذاب بوده و به این دلیل که استراتژی و ساینرژی میان آن‌ها مهم است، شما را به سمتی سوق نمی‌دهد که تنها یک یا دو عدد از آن‌ها را انتخاب کنید. نقطه قوت دیگر بازی نیز تغییرات نقشه در چند قالب مختلف است که قبل از آغاز بازی به شما اطلاع داده می‌شود. به عنوان مثال، در یکی از این تحولات، بخشی از نقشه به محیطی آتش‌فشانی تبدیل شده و با رسیدن به اعماق آن، می‌توانید سلاح خود را به نوع افسانه‌ای (Legendary) ارتقاء دهید.

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا

اما سطح کیفی تجربه نایت‌رین با تکرار محتویات به شکل قابل توجه‌ای پایین کشیده می‌شود، به خصوص در فاز روز که باید تجهیزات به دست بیاورید و لول‌آپ کنید. انتظارِ بازگشت حداکثری محتویات از Elden Ring با تریلرها تعیین شده بود، اما موضوعی که ناامیدکننده و تا حد زیادی عجیب به نظر می‌رسد، این است که از تمام پتانسیل دشمنان و باس‌هایی که قبلاً برای Elden Ring خلق شده بود استفاده نشده و بعضاً در یک دور ممکن است به کمپ‌ها و دانجن‌های مشابه زیادی بر بخورید که می‌توانستند میزبان برخی محتویات دیگر باشند. با التفات به این که ظرف بزرگی از محتویات غنی به لطف Elden Ring و بسته‌الحاقی آن، یعنی Shadow of the Erdtree، وجود داشت که سازندگان می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند، نایت‌رین در تنوع و پراکنده‌سازی محتویات خود ناامیدکننده ظاهر می‌شود و حتی بعضاً از دشمنان، باس‌ها و مینی‌باس‌هایی بهره می‌برد که طراحی ناامیدکننده‌ای داشتند. تیم سازنده در انتخاب دشمنانی که بازگشته‌اند، سلیقه به خرج نداده و خوب عمل نکرده است.

جدا از نقاط قوت و ضعف، در بررسی اثری مانند نایت‌رین، اشاره به جامعه‌ای از بازیکنان که هدف اصلی سازندگان بوده‌ بسیار مهم و حیاتی است. اگر پیش‌روی تدریجی، آرام و تک‌نفره Elden Ring را ترجیح می‌دهید و به آثاری علاقه دارید که مبتنی بر «محدودیت» نباشند، Nightreign برای شما ساخته نشده است. در حقیقت، مبانی گیم‌پلی Nightreign آنقدر با Elden Ring ضدیت دارند که هم‌پوشانی علاقه‌مندان این دو باید بسیار محدود باشد. از سوی دیگر، داشتن دوستانی که در تجربه بازی همراه شما باشند، به مراتب بازی را دلنشین‌تر خواهد کرد. اگرچه نایت‌رین یک حالت تک‌نفره دارد، اما بعد از تجربه به وضوح متوجه خواهید شد این عنوان با در ذهن داشتن سه پلیر طراحی شده و به صورت تک‌نفره آنطور که باید و شاید متعادل‌سازی نشده. پر واضح است که به مانند هر اثر چندنفره دیگری، تجربه بازی با افراد رندوم می‌تواند اذیت‌کننده باشد.

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا

برتری‌ها و کاستی‌ها نایت‌رین در تلاقی با یکدیگر قرار می‌گیرند تا یک تکرارپذیری نسبی شکل بگیرد. در حالی که بازی کردن با شخصیت‌های مختلف جذاب باقی می‌ماند، برخورد با محتویات تکراری و تصمیمات عجیب سازندگان از شوق شما می‌کاهد. برآیند این می‌شود که خرید بازی را تنها می‌توان به جامعه کوچکی از مخاطبین پیشنهاد داد. ترکیب بازی به صورت چندنفره و سبک روگ‌لایک را تا چه حد می‌پسندید؟ اگر پاسختان به طور قاطع مثبت است و دوستانی برای تجربه اثر دارید، احتمالاً مشکلات بازی را پررنگ نخواهید دید.

قسمتی از بررسی یک بازی فرام‌سافتور را بدون شک باید به باس‌ها اختصاص داد. در فاز «روز» با مینی‌باس‌هایی مواجه خواهید شد که همگی از Elden Ring بازگشته‌اند، اما شب‌ها محتمل است یک باس از سه‌گانه Dark Souls میزبان شما باشد که در جهت هماهنگی با لوپ و ریتم مبارزات Elden Ring بازطراحی شده‌اند. در انتها نیز با نایت‌لوردی که هدف قرار داده بودید مواجه می‌شوید و باید بگویم برخی از آن‌ها بسیار چالش‌برانگیز هستند و نیاز به چیدن استراتژی دارند. میزان سرگرم‌کننده بودن رویارویی با باس‌های نهایی کمی بحث‌برانگیز است، مخصوصاً که در نایت‌رین پای شخصیت‌های قابل بازی مختلف به میان می‌آید. بسیاری از بازیکنان جابه‌جایی باس الدن بیست در آن میدان وسیع را طاقت‌فرسا توصیف می‌کردند (البته با به‌روزرسانی‌های متعدد و اضافه شدن تورنت به باس‌فایت مشکلات مبارزه برطرف شد) و تعداد قابل توجه‌ای از باس‌های نایت‌رین با همین فلسفه طراحی شده‌اند. اما نایت‌رین برای مقابله با این باس‌ها، کلاس‌های دورزن مانند IronEye و Recluse را دارد که باعث می‌شود قابلیت جابه‌جایی آن‌ها را بتوان تحمل کرد. با این حال، همچنان مبارزه با برخی از این باس‌ها در قالب کاراکتر نزدیک‌زن (Melee) می‌تواند طاقت‌فرسا باشد.

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا

Limveld از حیث بصری سرزمین نفسگیر و زیبایی نیست و به شکل قابل توجه‌ای خسته‌کننده به نظر می‌رسد. اگر استفاده مجدد از Assetها و منابع اولیه قدیمی یک «ضرورت» در توسعه این پروژه بود، ترجیح می‌دادم سرزمینی برگرفته از Limgrave ارائه نشود، بلکه بازی در اقلیمی تازه، اما با ترکیبی هوشمندان از Assetهای قبلی جریان یابد. همانطور که سازندگان برخی از دشمنان و باس‌های Elden Ring و Shadow of the Erdtree را نادیده گرفتند، بسیاری از محیط‌ها و جذابیت‌های بصری Elden Ring و گسترش‌دهنده‌اش نیز اینجا دیده نمی‌شوند که باعث ناامیدی است، به خصوص که تیم سازنده به خود زحمت نداده برای هر نایت‌لورد یک میدان نبرد متفاوت طراحی کند، پتانسیلی که هدر رفته است. به طور کلی، نایت‌رین آن کارگردانی هنری منحصر به فرد و بی‌رقیب آثار پیشین استودیو را در خود ندارد.

موسیقی منوی بازی بسیار هوشمندانه ساخته شده، زیرا در آن واحد یادآور Elden Ring و Dark Souls است و این موضوع با بازگشت محتویات از سه‌گانه قدیمی فرام‌سافتور نوعی ارتباط شاعرانه پیدا می‌کند. اما سایر موسیقی‌ها اگرچه حس و حال آن نبرد به خصوص را تداعی می‌کنند، اما چندان به یاد ماندنی نیستند.

مشکلات ریز و درشت فنی و QoL به مانند اکثر آثار فرام‌سافتور، گریبان‌گیر نایت‌رین نیز شده‌اند. روی کنسول PS5 نرخ فریم درست به مانند الدن رینگ است، بدان معنا که پایدار نیست و در لحظات شلوغ با افت مقطعی مواجه می‌شود. اگرچه این مشکل افت فریم جدی نیست، اما با یک تجربه کاملاً روان هم طرف نیستیم. از سوی دیگر، چت صوتی وجود ندارد، در حالی که برای چنین اثری یک نیاز اساسی است. از یک سری ویژگی‌های کنترلر نیز استفاده نشده است؛ به عنوان مثال، انتظار می‌رود در زمان پیدا کردن بازی صدایی از دوال‌سنس پخش شود تا اگر در مقابل صفحه نمایش نیستیم، متوجه این امر بشویم، اما چنین ویژگی‌ای وجود ندارد.

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا

نایت‌رین در موازات Elden Ring روایت می‌شود، یعنی بعد از Shattering (شکستگی حلقه) دو خط روایی موازی شکل می‌گیرد: ۱- الدن رینگ و ۲- نایت‌رین. این رویکرد اجازه داده است تا برخی تصمیمات در مورد روایت نایت‌رین که صرفاً با هدف سرگرم‌کننده‌تر شدن آن اتخاذ شده‌اند، جدیت پس‌زمینه‌های روایی الدن رینگ را زیر سوال نبرند. به عنوان مثال، دیگر نیازی به توجیه بازگشت باس‌های دارک سولز به دنیای الدن رینگ نیست، زیرا خط داستانی نایت‌رین ارتباطی با الدن رینگ ندارد.

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا

در یک اثر روگ‌لایت چندنفره، انتظار روایتی تمام عیار را نداریم، اما نایت‌رین به طرز غافلگیرکننده‌ای موفق می‌شود تا انگیزه روایی به وجود بیاورد و به اتفاقات و کاراکترهای خود مضمون بدهد. بازی تلاش می‌کند تا با تزریق ابهام به شخصیت‌های قابل بازی، انگیزه روایی به وجود بیاورد و بازیکنان را ترغیب کند تا ماموریت‌ها را در قالب Remembrance انجام داده و به پیشینه شخصیت‌ها پی ببرند.


این نقد و بررسی با تصاویر دریافت و کپچر شده توسط منتقد از نسخه پلی استیشن ۵ آراسته شده است. در ادامه نیز تصاویر بیشتری را مشاهده می‌کنید:

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفانقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا


Elden Ring Nightreign

الدن رینگ نایت‌رین بیش از آن که عنوانی با رعایت تمامی ظرافت‌ها باشد، یک زمین بازی برای آزمایش ایده‌های جدیدِ تیم سازنده است. نایت‌رین در بطن گیم‌پلی، به حدی متفاوت از آثار قبلی فرام‌سافتور است که نمی‌توان آن را به تمامی طرفداران پیشنهاد داد. اما اگر علاقه‌مند به ساختار روگلایک با چاشنی مبارزات عناوین سولزبورن و تجربه‌های کوآپ چندنفره هستید و همچنین همراهانی دارید که با شما هماهنگ باشند، تجربه نایت‌رین را با تحمل برخی کم و کاستی‌ها لذت‌بخش خواهید یافت. در غیر این صورت، بهتر است تا بازی تک‌نفره بعدی استودیو صبر کنید.


نکات مثبت:

شخصیت‌های قابل بازی متمایز هستند و به لطف مهارت‌های خلاقانه و جذاب، تجربه بازی با تمامی آن‌ها لذت‌بخش استبا وجود ساختار روگ‌لایک چندنفره، بازی توانسته مضمون روایی جذابی ارائه دهدلوپ و کُلیت ساختار گیم‌پلی در آمده و لذت بخش استطراحی ظاهری جذاب نایت‌لوردهاوجود لایه‌ای از استراتژی در انتخاب شخصیت‌های قابل بازی که باعث می‌شود لذت پیروزی مبتنی بر همکاری و متفاوت از آثار پیشین استودیو باشد

نکات منفی:

استفاده محدود و ناامیدکننده از محتویات بازی پایه و DLC، تکرارپذیری را تحت تاثیر منفی قرار داده استحالت تک‌نفره نیاز به متعادل‌سازی داردکارگردانی هنری بی‌روح و پایین‌تر از انتظار، مخصوصاً نسبت به آنچه از فرام‌سافتور انتظار می‌رودمشکلات و کاستی‌های فنی مانند عدم وجود چت صوتی و نرخ فریم ناپایدار، به ویژه در رابطه با اثری که خروجی بصری نسل هشتمی دارد اما روی نسل نهم اجرا می‌شود

۸

این بازی براساس کد ارسالی ناشر (Bandai Namco) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Elden Ring Nightreign - گیمفا[DEMON]Kind Killer

منبع خبر





دانلود آهنگ
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و اجرا : وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است