در این مقاله به بررسی ریمستر یکی از برترین آثار SRPG تاریخ، یعنی Final Fantasy Tactics، خواهیم پرداخت تا ببینیم چگونه تجربه اورجینال را بهبود داده است.
اگر اهل تجربهی بازیهای JRPG یا SRPG باشید تقریبا غیر ممکن است که نام Final Fantasy Tactics را نشنیده باشید. این اثر که در واقع دنباله معنوی عنوان Tactics Ogre محسوب میشود، یکی از تاثیرگذارترین بازیهای استراتژیک در تاریخچه ژانر خودش به شمار میآید که الهامبخش بسیاری از بازیهای پس از خودش بوده است. سالها از آخرین باری که شخصا این اثر را تجربه کرده بودم میگذرد؛ بنابراین زمانی که Square Enix از ریمستر بازی رونمایی کرد، به شدت مشتاق آن بودم. حالا پس از تجربهی بازی میتوانم بگویم با بهترین ورژن این تجربه روبهرو هستیم که با اضافه کردن برخی ابعاد جدید کاملترین نسخه از Final Fantasy Tactics را ارائه میدهد!
داستان Final Fantasy Tactics همیشه جزو تاریکترین و جدیترین روایات در طول تاریخ مجموعه Final Fantasy در کنار Type 0 بوده است. ما با داستانی درباره سرزمینی گره خورده با جنگ و اختلاف طبقاتی شدید روبهرو هستیم که اشرافزادگان در آن در حال جولان دادن هستند در حالی که با جان انسانهای معمولی همچون وسیلهای برای اهداف خود استفاده میکنند. روایت بازی در سرزمین Ivalice جریان دارد، سرزمینی که پادشاه آن پس از شکست در مقابل Ordallia در جنگ پنجاه ساله، به دلیل بیماری درگذشت.
این اتفاق موجب شد دو پسر برای رسیدن به تخت پادشاهی باقی بمانند؛ Goltanna ملقب به شیر سیاه و Larg که لقب شیر سفید را به او تخصیص داده بودند بر سر رسیدن به تخت پادشاهی وارد جنگ شدند، جنگی که به نام War of the Lions از آن یاد میشود. این درگیری مجددا Ivalice را وارد گردبادی عظیم از نابسمانی کرد و در این بین شخصیت اصلی بازی یعنی Ramza Beoulve و دوست او Delita قرار دارند. Ramza سومین فرزند خاندان Beoulve به شمار میآید که یکی از خانوادههای نظامی مهم سرزمین Ivalice نیز محسوب میشود. در طرف دیگر Delita، یک غیراشرافی است که در میان اشرافزادگان بزرگ شده.
در حالی که هرج و مرج حاصل از جنگ Ivalice را در برگرفته، Ramza و Delita هر دو درگیر مسیری میشوند که برای همیشه مسیر و حتی نگاه آنها به دنیا و زندگیشان را تغییر میدهد. عناوین FF مخصوصا از نسخه ششم به بعد همیشه داستانهای عمیق، دراماتیک و بعضا حماسی روایت میکردند و در این بین Tactics احتمالا یکی از بهترین مثالهای آن است. شخصیتهایی که در این عنوان با آنها روبهرو میشوید همگی به شکلی عالی نوشته شدهاند و بسیار باورپذیر جلوه میکنند.
Ramza و Delita هر دو در طی داستان شکست میخورند، خودشان را زیر سوال میبرند و در امتداد تراژدیهایی که متحمل میشوند، رشد میکنند. شخصیتهای مکمل و ثانویه نیز دقیقا به همین شکل هستند و بعضا میتوانند احساسات قوی همچون نفرت یا امید را به خوبی به پلیر منتقل کنند؛ همین مسئله باعث میشود ارتباط با این دنیا و کاراکترهای آن، به شکلی بسیار طبیعی شکل بگیرد.
یکی از بزرگترین خصوصیات تازه این ریمستر نیز دقیقا در راستای بهبود همین بُعد بازی حرکت میکند و آن هم صداپیشگیهای کاملا تازه این بازی است. تکتک کاراکترها و دیالوگهای این اثر حالا از صداپیشگی کامل برخوردارند که جان کاملا تازهای به داستان، دنیا و مهمتر از همه، کاراکترهای بازی بخشیده است.
البته در حالی که صداپیشگیهای اکثریت کاراکترهای اصلی بسیار عالی انجام شده، برخی از کاراکترها لزوما در زمینه صداپیشگی در حد و اندازه برخی دیگر از کاراکترها جلوه نمیکنند. شخصا اعتقاد دارم ریمستر Tactics Ogre به طور کلی، از کیفیت صداپیشگیهای یکپارچهتری برخوردار بود و تقریبا تمامی صداپیشگان عالی جلوه میکردند.
یک مورد بسیار مهم دیگر، تغییراتی است که در نویسندگی کلی بازی توسط Yasumi Matsuno بوجود آمده است! از آن جایی که اثر اورجینال فاقد صداپیشگی گسترده بود، در این نسخه به منظور بهینهسازی دیالوگها برای صداپیشگان و باورپذیرتر شدن آنها در قالب صوتی، Script بازی دستخوش تغییرات مختلفی شده.
البته نگران نباشید، داستان و نقاط مهم آن دست نخورده باقی ماندهاند و همانطور که اشاره کردم، این تغییرات برای تبدیل کردن نویسندگی بازی به مکملی مناسب برای صداپیشگی بوده. در همین راستا بعضا تغییراتی ایجاد شده که فکر میکنم باعث انتقال هر چه بهتر دیالوگها و حتی روایت کلی شده است.
با این وجود همچنان شاهد عملکردی عالی از طرف اکثریت صداپیشگان هستیم که در نهایت موجب گیرایی هر چه بیشتر این اثر شده است. داستانسرایی و روایت کلی Final Fantasy Tactics همیشه عالی و به یادماندنی بوده است و حالا به لطف بهبودهای این ریمستر، حتی بهتر از گذشته به شما ارائه میشود!
Final Fantasy Tactics از همان لحظه انتشار خود در سال ۱۹۹۷ به یکی از مهمترین آثار ژانر خود تبدیل شد و بزرگترین دلیل آن نوآوری، تنوع و رویکردهای تازهای بود که نسبت به ساختار خود داشت. این موارد همچنان با قدرت خود پابرجا هستند و به اصطلاح “Timeless” جلوه میکنند. عمق سیستمهای شخصیسازی، شغلها و ابعاد استراتژیک این اثر همچنان پس از گذشت تمامی این سالها میدرخشد و بازدهی عالی دارد.
روند کلی بازی همچون بسیاری دیگر از عناوین نقش آفرینی تاکتیکال بر پایهی ساخت، بهینهسازی و هدایت تاکتیکال تیمتان در قالب مبارزات نوبتی است. در هر نوبت شما امکان حرکت و انجام اعمال مختلف از جمله حمله، استفاده از قابلیتهای خاص، آیتمها و… را خواهید داشت. اما نقطه عطف کلیت گیمپلی این اثر حول محور شغلها یا “Jobs” میگردد؛ شما در این اثر، امکان انتخاب بین ۲۰ شغل یا همان کلاس مختلف برای تکتک اعضای تیم خود را دارید! بسیاری از این شغلها از جمله Black/White Mage، Monk یا Dragoon برگرفته از دیگر آثار فرنچایز و برخی دیگر نیز به طور اختصاصی به این عنوان تعلق دارند.
هر یک از این شغلها طیف گستردهای از قابلیتهای اختصاصی را ارائه میدهند که در همین راستا امکان شخصیسازی و بهینهسازی پارتی را در حد بسیار عمیقی فراهم کرده و لایههای استراتژیک مختلفی را شکل میدهند. Final Fantasy Tactics از آن دست آثاری است که به شکل گسترده شما را به آزمون و خطا تشویق کرده و در راستای آن به شما پاداش میدهد. شما هر چه درک بهتری از شغلهای مختلف داشته باشید، به همان اندازه میتوانید یکپارچگی بهتری در پارتی خود بوجود بیاورید. تمامی کاراکترها در صورت دستیابی به پیشنیازهای لازم برای هر شغل، امکان تغییر کلاس و یادگیری قابلیتهای آن را دارا هستند. همچنین این قابلیتها با استفاده از واحد JP قابل فراگیری بوده و با شرکت دادن اعضای مختلف Roster در پارتی فعال، میتوانید JP آنها را افزایش دهید.
همچنین در صورت در اختیار داشتن کلاس و در همان راستا، قابلیتهای مناسب شما توانایی اهلی کردن حیوانات و موجودات مختلف از جمله Chocoboها را در اختیار دارید که در نهایت میتوانند به عنوان اعضای پارتی شما در مبارزات شرکت کنند. عمق سیستمیک و استراتژیک گیمپلی Final Fantasy Tactics همیشه یکی از نقاط قوت برجسته آن محسوب میشد و میتوان گفت این خصوصیت همچنان با قدرت باقیست.
شما همچنین به فروشگاههای مختلف در قالب Outfiters دسترسی دارید که به شما اجازه خرید تجهیزات و اسلحههای مختلف برای کاراکترهایتان را میدهد. همهی کاراکترهای حاضر در Roster شما امکان شخصیسازی کامل تجهیزات، اسلحهها و دسترسی به قابلیتهای مختلف را دارا هستند که همگی متکی به شغل آنهاست. همچنین از طریق Tavernها، پلیر امکان گوش دادن به شایعات مختلفی که در دنیای بازی میچرخد را دارد که تا حد بسیار خوبی به دنیاسازی بازی کمک میکند. همچنین این Tavernها بعضا میتوانند ماموریتهای فرعی خاصی هم در اختیار شما قرار دهند بنابراین میتوان گفت هر از چندگاهی استراحت در این محیطها بسیار مهم و مفید است.
اما اگر بخواهم به یکی از مشکلات بازی اشاره کنم که از نسخه اصلی به آن ارث رسیده، هوش مصنوعی برخی از کاراکترهای مهمان در پارتی شما از جمله Delita است. کاراکترهای مهمان همانطور که از نامشان پیداست، کاراکترهایی هستند که به طور موقت در پارتی شما حضور دارند و کنترل آنها نیز به دست هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی برخی از این کاراکترها در نسخه اورجینال تا حدی سینوسی عمل میکرد، به عنوان مثال Delita در چپتر ابتدایی بازی به شدت بلااستفاده بود و این مسئله همچنان در این ریمستر نیز پابرجاست. این مسئله بعضا میتواند آزاردهنده باشد چرا که کاراکترهای مهمان فضای پارتی شما را اشغال میکنند و اگر هوش مصنوعی آنها تصمیم به انجام حرکات احمقانه بگیرد، رسما میتوانند کلیت تیم را در معرض خطر قرار دهد.
اما از آن جایی که در حال صحبت درباره یک ریمستر هستیم، حتما باید درباره امکانات و QOLهای تازه اضافه شده به بازی نیز صحبت کنیم. Square Enix چندین سال پیش با عرضه ریمستر Tactics Ogre برخی المانهای QOL بسیار کارآمد را به آن اثر معرفی که حالا شاهد اعمال آنها روی FF Tactics هستیم. یکی از بهترین مواردی که میتوان به آن اشاره کرد امکان “Fast Forwarding” که در واقع به روند کلی گیمپلی سرعت میبخشد. عناوین JRPG کلاسیک عموما از سرعت کمی برخوردار بودند و تقریبا هر اثر JRPG که طی سالیان اخیر ریمستر یا بازنشر شده از این قابلیت بسیار کارآمد برخوردار است.
مورد بعدی افزایش تعداد Roster بازی از ۲۴ به ۵۰ نفر است که مسلما امکان Recruit و استخدام سربازان بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد. لازم به ذکر است که بخش Warrior’s Guild امکان استخدام سربازان تازه را با استفاده از سکههایی که در طول مراحل بدست میآورید فراهم میآورد.
“Tactical View” یکی دیگر از قابلیتهایی به شمار میآید که از Tactics Ogre به این اثر راه پیدا کرده است؛ این قابلیت امکان نگاه به محیط و استیج بازی از بالا را فراهم میآورد. این مسئله مخصوصا در محیطهایی که دارای پستی و بلندیهای متعدد هستند بسیار کارآمد بوده و یک دید کاملا مسلط را به شما ارائه میدهد. Auto Save در میان مبارزات نیز یکی دیگر از قابلیتهای بسیار کارآمدی است که به این تجربه اضافه شده!
اگر آثار SPRG مختلف را تجربه کرده باشید میدانید که بعضا برخی مبارزات ممکن است برای مدت قابل توجهی به طول بیانجامد. در گذشته اگر در میان مبارزه مجبور به خروج از بازی یا خاموش کردن کنسول خود میشدید مجبور بودید مجددا کلیت آن مبارزه را از ابتدا تکرار کنید، مشکلی که خوشبختانه در این نسخه وجود ندارد.
در نهایت نیز میتوان به وجود کلیت نسخه کلاسیک در این ریمستر اشاره کرد! این ریمستر علاوه بر ارائهی تجربهی بروز شده و بهبود یافته، نسخهی اورجینال Final Fantasy Tactics نیز در آن قرار داده شده تا افراد علاقهمند یا طرفداران قدیمی بتوانند به تجربهی آن بپردازند. شخصا همیشه ریمسترهایی که آثار اورجینال را نیز در یک پکیج به مخاطب ارائه میدهند را تحسین میکنم؛ این رویکرد با یک تیر دو نشان را هدف گرفته و به طور هم زمان در کنار بهبود اثر پایه، نسخهی OG را نیز حفظ کرده و به پلتفرمهای مدرن میآورند.
بازی Final Fantasy Tactics حتی در سال ۱۹۹۷ به لطف رویکر هنری جذابی که دنبال میکرد، بسیار خوش چهره به نظر میرسید؛ اما حالا The Ivalice Chronicles به طور کلی ظاهر بازی را با تکیه بر رویکرد هنری پایه، بازسازی کرده است. ما شاهد باز طراحی کامل کاراکترهای حاضر در این اثر و همچنین محیطهای بازی هستیم که به طور کلی رنگ و لعاب تازهای به این تجربه بخشیده است.
این نوسازی ظاهری همچنین کمک بسیار زیادی به فضاسازی و حسوحال کلی بازی کرده است و شخصا فکر میکنم حالا با بازی اتمسفریکتری روبهرو هستیم. از طرف دیگر، در قبال مبحث صوتی و موسیقی بازی، ما شاهد بازنوازی ترکهای اثر اورجینال در این نسخه همچون Tactics Ogre نیستیم که البته به نظرم هیچ مشکلی ندارد. شخصا با وجود آن که موسیقی بازنوازی شده Tactics Ogre را دوست داشتم، اما در قبال FFT باور دارم موسیقی این اثر نیازی به بازنوازی ندارد.
البته این مسئله بدان معنا نیست که صرفا همان ساندترک به طور مستقیم به این نسخه منتقل شده است؛ موسیقی و صداگذاریهای کلی بازی همگی در راستای تغییرات کیفی مختلف، بهبود یافتهاند تا بهتر از همیشه شنیده شوند. علاوه بر صداپیشگیهای گستردهای که در این نسخه شاهد آن هستیم، برخی صداگذاریهای تازه نیز برای میانهی مبارزات و نبردها اعمال شده است! کاراکترهای حاضر در پارتی دیالوگهای مختلفی در میانه مبارزات از جمله دیالوگهای هنگام مرگ و… دارند که منجر به پویایی هر چه بیشتر نبردها شده.
لازم به ذکر است که یک درجه سختی جدید به نام “Squire” نیز به نسخهی ریمستر این عنوان اضافه شده است. این درجه سختی سادهتر و دردسترستر بوده و مناسب افرادیست که تجربهی چندانی در بازیهای SRPG نداشته یا ترجیح میدهند آنچنان خودشان را درگیر چالشهای مختلف نکنند.
Final Fantasy Tactics – The Ivalice Chronicles بازگشت یکی از برترین آثار نقش آفرینی/استراتژیک تاریخ را جشن میگیرد و آن را بهتر از همیشه به مخاطبان جدید و قدیمی ارائه میدهد. از بهبودهای کیفیت تجربه بازیکن تا نوسازی کامل ظاهری بازی، همگی کمک کردهاند این اثر بهتر از هر زمان و ورژن دیگری باشد. نویسندگی بسیار خوب و شخصیتهای به یادماندنی این عنوان حالا صداپیشه شده است تا جان تازهای به روایت این بازی بدهد. با این وجود، برخی عملکردهای سینوسی در صداپیشگیها و همچنین بازگشت تعدادی از مشکلات نسخه اورجینال، از جمله هوش مصنوعی نه چندان جالب کاراکترهای مهمان، باعث شده تا تجربه به نهایت پتانسیل خود نرسد.
روایت و داستان گیرا همراه با برخی تغییرات هدفمندشخصیتپردازیهای عالیاضافه شدن صداپیشگی برای تمامی کاراکترهاتنوع و عمق عالی گیمپلی و سیستمهای آناضافه شدن QOLهای مختلف از جمله Fast Forwarding و Auto Saveنوسازی کامل ابعاد بصری از جمله کاراکترها و محیطهای بازیارائهی نسخه اورجینال در کنار ورژن ریمستر شده
برخی صداپیشگیهای نامتعادلعدم بهبود هوش مصنوعی کاراکترهای مهمان نسبت به اثر اورجینال
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Square Enix) و روی PS5 بررسی شده است
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید