در این مقاله به بررسی بازی جدیدی یکی از تاثیرگذارترین فرنچایزهای تاریخ گیمینگ، یعنی Ninja Gaiden4، بپردازیم؛ عنوانی که بارها چشمانداز ژانر Hack & Slash را متحول کرده است.

جای خالی Ninja Gaiden طی این سالها، در صنعت بازیهای ویدیویی حس میشد؛ تجربهای که این اثر به عنوان یک بازی Hack & Slash ارائه میداد، آنقدر خاص بود که تقریبا میتوان گفت هیچ فرنچایز دیگری توانایی بازسازی آن را نداشت. دو بازی اول از سهگانهی ریبوت سری جزو برخی از برترین آثار اکشن تاریخ گیمینگ محسوب میشوند و حالا پس از گذشت بیش از یک دهه، شاهد احیای سری با قسمت چهارم هستیم. Ninja Gaiden 4 هر آن چیزی است که اولاً از این مجموعه و در وهله دوم، از یک دنباله انتظار میرود؛ یک تجربه اکشن دیوانهوار و یک قدم رو به جلوی معنادار به سوی آینده.

داستان Ninja Gaiden 4 مدتی پس از پایان قسمت سوم آغاز میشود؛ Ryu Hayabusa موفق شده تا اهریمنی به نام Dark Dragon را شکست دهد. اما متوجه میشویم این موجود به طور کامل نابود نشده، جسم او سایهای تاریک بر توکیو انداخته و در همین راستا، این شهر درگیر طلسمی در قالب باران شده است. این طلسم موجب شده که توکیو و Underworld به یکدیگر راه پیدا کنند و همین مسئله باعث تخلیه کامل شهر و قرنطینه شدن آن توسط سازمان Divine Dragon شده است.
Ninja Gaiden 4 شما را در نقش Yakumo قرار میدهد، یک نینجای جوان از قبیله Raven که ماموریت او ترور کشیش Dark Dragon به نام Seori است. ماموریت در راستای شکست کامل Dark Dragon و حذف این لکه سیاه از نام قبیله Raven، شخصیت Yakumo را به یکی از زندانهای سازمان DDO میرساند. زمانی که Yakumo خودش را به Seori میرساند، متوجه میشود که پیشگوییها در ارتباط با شکست Dark Dragon صحیح نیست و در صورت کشته شدن Seori، هیچ راهی برای نابودی کامل او باقی نمیماند.
Seori فاش میکند که به منظور شکست کامل این خدای اهریمنی، آنها ابتدا باید او را احیا کرده و پس از تطهیر کردنش، تازهامکان نابودی کامل آن میسر میشود. از همین رو، اگر او کشته شود هیچ راهی برای نابودی کامل Dark Dragon باقی نخواهد ماند، چرا که Seori تنها کسی است که توانایی آزادسازی مجدد او را دارد. در راستای دریافت این اطلاعات تازه، Yakumo تصمیم میگیرد که به جای به قتل رساندن Seori، با او در راستای نابودی کامل Dark Dragon همکاری کند. حالا Yakumo با ورود به توکیو، باید قل و زنجیرهایی که این اژدهای تاریکی را زندانی کردند بشکند و در راستای نابودی کامل او قدم بردارد.

Ninja Gaiden 4 لزوما یک داستانسرایی عمیق، پیچیده یا حتی گیرا ندارد و از همین رو، شاید بتوان از آن به عنوان ضعیفترین بُعد این تجربه یاد کرد. البته این مسئله لزوما بدان معنا نیست که داستان بازی «بد» است؛ این مسئله بیشتر بر این دلالت دارد که داستان بعضا به عنوان یک دلیل یا ابزار در خدمت اکشن بازی عمل میکند تا اینکه محرک اصلی تجربه باشد. Yakumo کاراکتر جذابی است، هرچند که لزوما از عمق یا شخصیتپردازی برجستهای برخوردار نیست. او یک نینجای خونسرد است که کاملا متمرکز بر اهدافش حرکت میکند؛ در طول روند بازی او با فراز و نشیبها و چالشهای مختلفی روبهرو خواهد شد که در واقع پرورش و رشد این نینجای جوان در آنها خلاصه میشود.
با این وجود، نمیتوان گفت که با رویکردی بسیار جذاب و گیرا در روایت یا داستان روبهرو هستیم. این مسئله همچنین برای دیگر کاراکترهای بازی نیز صدق میکند؛ متاسفانه هیچ یک از شخصیتهای ثانویه از شخصیتپردازی خاص یا به یادماندنیای برخوردار نیستند. در طول بازی، Yakumo با کاراکترهای مختلفی معاشرت کرده و این موضوع به پلیر اجازه میدهد با شخصیتهای مختلف تعامل داشته باشد. در حالی که این مکالمات معنای بیشتری به ارتباط بین Yakumo و این کاراکترها میبخشد، اما لزوما آنها را گسترش و رشد نمیدهد.
البته روایت از پیچشهای خاص خودش برخوردار بوده که میتوانند نقاط اوج مناسبی را برای حفظ اشتیاق پلیر در راستای پیشروی در بازی بهوجود بیاورند. به طور کلی، عناوین Ninja Gaiden هرگز تجربههای «روایتمحور» نبودهاند، اما بهتر بود که با معرفی یک پروتاگونیست تازه، کمی عمق بیشتری را در ابعاد روایی شاهد باشیم. Ninja Gaiden 4 و روایت آن یک داستان ساده را ارائه میدهند که در چند جمله قابل جمعبندی است. این بُعد صرفا به عنوان کاتالیزوری برای درخشیدن بخشهای دیگر عمل میکند. در این راستا، گاهی روایت به نقاط اوج مطلوبی دست مییابد اما این لحظات ماندگار نیستند و بیشتر نقش یک تشویق برای پیش رفتن در گیمپلی را دارند.

بازگشت Ninja Gaiden آن هم به دست PlatinumGames، ابعاد نمادین جالبی در دل خود دارد؛ از یک سو فرنچایزی را داریم که سالیان سال در خواب به سر میبرد، از طرف دیگر استودیویی را داریم که در چندین سال اخیر، لزوما در بهترین وضعیت خود قرار نداشته است. حال با عرضهی این بازی، هر دوی آنها توانستهاند به جایگاه سابق خود بازگردند؛ Platinum Games با این بازی مجددا یادآور میشود که یکی از برترین استودیوهای حال حاضر صنعت بازیهای ویدیویی در راستای خلق تجربههای اکشن و Hack & Slash است.
Ninja Gaiden نیز به عنوان یک فرنچایز نشان میدهد که نه تنها همچنان از پتانسیل بالایی برخوردار است، بلکه هیچ اثر دیگری نمیتواند همچون این فرنچایز، چنین تجربهی اکشن نابی را به ارمغان بیاورد. گیمپلی Ninja Gaiden 4 تک ستاره درخشان آن به حساب میآید و به راستی در یک کلام «فوقالعاده» است! این سری همیشه جنس اکشن خاص خودش را داشته که تقریباً هویت منحصربهفرد خود را دارد. یک روند اکشن سرعتی با طیف بسیار گسترده از اسلحهها، کمبوها و قابلیتها و در نهایت خون، میزان بسیار زیادی از خون!
تمامی این موارد در این نسخه حتی با قدرتی بیش از پیش حاضر هستند و به شکلی عالی در یک هارمونی کار میکنند. Yakumo به عنوان کاراکتر تازه فرنچایز، متفاوت از Ryu اما بسیار جذاب جلوه میکند، تقریباً مشابه آن را میتوان در DMC و میان دو کاراکتر نرو و دانته دید. ما با ساختار کلی یکسان اما سازوکار متفاوتی روبهرو هستیم که به سرعت رویکرد مبارزاتی مستقل Yakumo را پایهگذاری میکند. قبل از هر چیز، این کاراکتر از قابلیتی به نام “Bloodbind Ninjutsu” برخوردار است که میتوان با استفاده از آن، اسلحهها را به ماشینهای کشتار مختلف تبدیل کرد.

این قابلیت در واقع بُعد بسیار مهمی از روند یادگیری مکانیزمهای گیمپلی و کمبوسازیها در بازی است؛ شما در طول بازی به اسلحههای مختلفی دسترسی پیدا خواهید کرد که هر کدام به شکل خاص خود، از Bloodbind Ninjutsu بهره میبرند. تکتک این اسلحهها دارای Moveset اختصاصی هستند که رویکرد مبارزات و نگاه استراتژیک شما به آن را دگرگون میکنند.
روند کلی مبارزات، همچون بسیاری از آثار Hack & Slash دیگر، بر پایهی حملات سبک و سنگین بنا شده که در راستای ترکیب آنها، کمبوهای تازه بهوجود میآیند. همانطور که اشاره کردم، ما همچنان شاهد رویکرد دیوانهوار مبارزات Ninja Gaiden 4 هستیم که موجب شده است سناریوهای مبارزات به نوعی رقص تبدیل شوند. هر چه شما بیشتر تمرین کنید، حرکات جدید یاد بگیرید و ترتیب این حرکات را بهینهسازی کنید، در نهایت با رقصآرایی بهتری نیز روبهرو خواهید شد.
المان Dismemberment یا قطع عضو نیز در این نسخه بازگشته که همچون یک پل ارتباطی برای جریان گیمپلی و روند پرسرعت مبارزات عمل میکند. شما به سرعت بین دشمنانتان جابهجا شده، کمبوهای خود را پیادهسازی کرده و در نهایت با قطع عضو، درب انجام یک تمامکننده (Finisher) خونین و پرش به فاز بعدی مبارزه را باز میکنید. به لطف پیادهسازی جذاب و لذتبخش این مکانیزم، شکست هر یک از دشمنان به راستی احساس گذر از یک فاز مبارزه و ورود به فاز بعدی را منتقل میکند؛ ترکیب این مورد با کمبوها و خطوط فکری استراتژیک که به لطف ظرفیتهای محیطی، نوع دشمنان و تعداد آنها شکل میگیرد، داینامیکی را خلق میکند که به شدت اعتیادآور است.

اما تمامی این موارد به لطف چرخدندههایی امکان پذیر است که در پسزمینه در حال چرخیدن، ایجاد و حفظ هارمونی هستند! Yakumo از یک درخت مهارت گسترده برخوردار است که با استفاده از واحد پولی داخل بازی، به مهارتهای درون آن دسترسی پیدا خواهد کرد. شما از طریق تعامل با کلاغهای چشم سرخی که در محیط مشاهده میکنید، کاراکتری به نام Tyran را فرا میخوانید که به شما امکان باز کردن مهارتهای تازه کلی، تمرین و فراگیری مفاهیم گیمپلی را میدهد. همچنین همانطور که در بخش پیشین اشاره کردم، شما امکان تعامل و شروع مکالمات مختلف با این کاراکتر را خواهید داشت.
علاوه بر این درخت مهارت پول محور بازی، ما از درخت مهارت اختصاصی برای تکتک اسلحهها برخوردار هستیم که امکان بازکردن قابلیتهای اختصاصی برای هر یک از این ماشینهای کشتار را فراهم میآورد. هر کدام از اسلحهها از قابلیتهای اختصاصی حتی برای حالت Bloodbind Ninjutsu برخوردارند. ترکیب این مهارتها با قابلیتهای کلی گیمپلی که از طریق Tyran فرا میگیرید، منابع گسترده و عمیقی را در اختیارتان قرار میدهند تا دیوانهوارترین کمبوها را بسازید و به آزمون و خطا بپردازید.
اما علاوه بر Yakumo، در بخشی از بازی شما در نقش Ryu، شخصیت اصلی و افسانهای این سری، قرار میگیرید! ساختار مبارزات آشنای او که در نسخههای پیشین فرا گرفتید، همچنان پابرجاست اما دستخوش تغییراتی شده که مجددا از پلیر طلب تمرین خواهد کرد. همچنین برخی ابعاد تازه نیز به مبارزات او اضافه شده که حسوحال آشنای سابق را با ظرفیتهای تازه قسمت چهارم ترکیب میکند. Ninja Gaiden 4 از سکانسهای پلتفرمینگ محدود اما جذابی نیز برخوردار است که لذتبخش و جذاب هستند. این بخشها لزوما آنچنان پیچیده نیستند، بلکه رویکردهای “Transitional” یا انتقالی بسیار خوبی برای ایجاد تنوع در مراحل و ایجاد ارتعاش در روند تجربه به شمار میآیند.

Yakumo در طول تجربه توانایی دسترسی به برخی معابد خاص متعلق به قبیله Raven را دارا است که امکان دسترسی به فروشگاه بازی به منظور خرید آیتمها، پذیرفتن و مدیریت ماموریتهای فرعی و همچنین معاشرت با یکی دیگر از کاراکترهای ثانویه بازی به نام Umi را فراهم میکند. ماموریتهای فرعی بازی بعضا به انجام برخی چالشها یا پیدا کردن برخی مینی باسها در محیط خلاصه میشوند؛ البته این دست از ماموریتها به نوبه خود چالشهای جالبی را پیش رویتان میگذارند.
همچنین در راستای جستوجوی محیط بازی، بعضا ممکن است با دروازههای بزرگی به نام Purgatory Gate روبهرو شوید. این دروازهها چالشهای مختلفی را پشت خود پنهان کردند که شما با کامل کردن آنها میتوانید پول یا آیتم بدست بیاورید. این دست از چالشها را میتوان به Bloody Palace فرنچایز DMC یا Rune Trials در ریبوت Doom تشبیه کرد؛ انجام این چالشها نه تنها میتواند تمرین بسیار خوبی در راستای بهینهسازی کمبوها باشد، بلکه به طور همزمان میزان هوشیاری شما را در قبال انواع مختلف دشمنان و رویکرد مبارزاتی آنها تقویت میکنند.
گیمپلی Ninja Gaiden 4 آنقدر با ظرافت و دقت طراحی و پیادهسازی شده است که لحظهای در طول تجربهی این اثر احساس خستگی نمیکنید. یادگیری مهارتهای جدید، ساخت کمبوهای دیوانهوار و در نهایت رسیدن به یک رقصآرایی یکپارچه در سناریوهای مبارزاتی، به شدت اعتیادآور است و عمق مکانیکال بازی نیز این مسئله را تشدید میکند.

Ninja Gaiden 4 در ابعاد فنی نیز عملکرد بسیار مطلوبی را به نمایش میگذارد؛ جزئیات بصری و طراحی کاراکترهای بازی بسیار عالی انجام شده و بهینهسازی بسیار خوبی دارد. در کنار این مسئله، تنوع دشمنان بازی چه در ابعاد ظاهری و چه از حیث ساختار مبارزاتی، به شکلی بهینه از ظرفیتهای بازی بهره میبرند. طراحی محیطهای بازی اما بخشی است که در آن متاسفانه شاهد عملکردی سینوسی هستیم.
به غیر از چند مورد، مانند شب بارانی توکیو در چپترهای ابتدایی، اکثریت مراحل بازی از لحاظ ظاهری کلیشهای و فراموش شدنی جلوه میکنند. برخی از این محیطها، از رویکردهایی پیروی میکنند که بارها و بارها نه تنها در این مجموعه بلکه در کلیت گیمینگ مشاهده شده و بعضا پس از مدتی کسل کننده میشوند.
همچنین برخی از محیطها از پیچش و عمق بیشتری نسبت به برخی دیگر برخوردار هستند که بعضا موجب انتقال تجربهای نامتعادل در این زمینه میشود. البته این مسئله لزوما به معنای ضعیف بودن طراحی محیط نیست؛ محیطهای بازی همچنان ظرفیتهای مناسب به منظور اتصال و مخابره با گیمپلی را در خود جای دادهاند اما متاسفانه پس از مدتی نگاه کردن به آنها خستهکننده میشود.

اما هر چقدر که این تجربه در زمینهی طراحی محیط معمولی و گاهی فراموش شدنی ظاهر شود، در مبحث موسیقی و ساندترک خود کاملا برعکس عمل میکند. Ninja Gaiden 4 و ساندترک آن یک مکمل محشر برای مبارزات پرسرعت، پرتنش و خونینش هستند و میتوانند موجب ترشح هر چه بیشتر آدرنالین مخصوصا در حین باسفایتها بشوند. این بُعد نیز یکی دیگر از محرکهای مبحث «رقصآرایی» است که در طول این نقد به آن اشاره کردم و قلب تپندهی این اثر به شمار میآید.
صداپیشگیها نیز از کیفیت مطلوبی برخوردارند؛ آقای Steven Pringle، صداپیشهی کاراکتر Yakumo، عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد و حتی گاهی به شدت یادآور ورجیل در DMC 5 است. مابقی صداپیشگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همگی عملکردی مطلوب را به نمایش میگذارند که حداقل به مکالمات و پردازش محدود کاراکترها کمک به سزایی میکند.
Ninja Gaiden 4 بازگشتی باشکوه برای یکی از خاصترین فرنچایزهای Hack & Slash به شمار میآید که به خوبی روح مجموعه را حفظ کرده و آن در جهتی مدرن، یک گام روبهجلو میبرد. ما با اثری پرجنبوجوش، عمیق و دیوانهوار روبهرو هستیم که یکی از برترین سیستمهای مبارزات تاریخ را ارائه میدهد. عمق بالای سیستمها و خصوصیات جدیدی که به لطف شخصیت یاکومو اضافه شدهاند، دربهای جدیدی را به روی ترکیب حملات و کمبوسازی باز کردهاند. به لطف هارمونی و هماهنگی سیستمهای مختلف مبارزات و ابعاد گوناگون اثر، تجربهی این عنوان شبیه به یک رقص خونین است. در این بین اما روایت، شخصیتها و طراحی محیط بازی چنگی به دل نمیزنند و بعضا سطحی ظاهر میشوند. با این وجود ، گیمپلی بینقص این اثر آنقدر قدرتمند است که پیشنهاد میدهم به هیچ عنوان تجربهی آن را از دست ندهید.
سیستم مبارزات به شدت عمیق و خوشساختتنوع بالای اسلحه و عمق مکانیکال مطلوب هر کداموجود دو درخت مهارت مجزا و ارائهی طیف گستردهای از مهارتها و قابلیتهاظرفیت مثالزدنی گیمپلی و سیستم مبارزات در راستای کمبوسازیساندترک عالی که هیجان مبارزات را چندین برابر میکندتنوع و پیادهسازی بسیار خوب دشمنان، باسها و رویکردهای مبارزاتی آنها
داستان و روایت سطحیپردازش محدود شخصیتها و کاراکترهاطراحی برخی محیطها کلیشهای، خستهکننده و فراموش شدنی است
این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید