تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: چهارشنبه , ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
X
نویسنده سابق Dragon Age: بازی‌های Baldur’s Gate 3 و Clair Obscur: Expedition 33 به ناشران محبوبیت ژانر RPG را اثبات کردند

نویسنده سابق Dragon Age: بازی‌های Baldur’s Gate 3 و Clair Obscur: Expedition 33 به ناشران محبوبیت ژانر RPG را اثبات کردند

چند هفته پیش، دیوید گیدر (David Gaider)، نویسنده ارشد سابق سری Dragon Age، از بازی Clair Obscur: Expedition 33 تمجید کرد و آن را برای ژانر JRPGها همان چیزی دانست که Baldur’s Gate 3 برای CRPGها بود. این سخن وی‌، منجر به واکنش‌‌های متفاوتی از سوی طرفداران شده بود.

تبلیغات

به گفته گیدر، هدف او تخریب یا نادیده گرفتن موفقیت دیگر عناوین JRPG نبود. او در پاسخ به برخی واکنش‌ها گفت:

 مثلاً برخی در جواب به من می‌گفتند «JRPGهای بسیار خوبی در این سال‌ها ساخته شده. حرف‌هایت نشان می‌دهد انگار ۲۰ سال است JRPG بازی نکرده‌ای!». اما من می‌گویم نه، من عناوین بسیاری از این سبک را بازی کرده‌ام و فکر می‌کنم JRPGها در رویکردشان ثابت‌قدم بوده‌اند. نمونه‌های واقعاً خوبی وجود داشته، مثلاً Metaphor [ReFantazio] یکی از نمونه‌های اخیر یک JRPG عالی است.

 او توضیح داد که Baldur’s Gate 3 و Clair Obscur: Expedition 33 هر دو «در واقع نامه عاشقانه‌ای به ژانر خود هستند که آثار خلق‌شده‌شان را به مخاطبانی گسترده‌تر از محدوده معمول ژانر می‌رسانند». گیدر در ادامه گفت:

آمار فروش Baldur’s Gate 3 شگفت‌انگیز بود و تا حدی دروغ بودن برخی ادعاها را آشکار کرد. یادم می‌آید وقتی در EA بودم، بررسی‌های زیادی درباره اندازه واقعی مخاطبانِ ژانر RPG در مقابل ژانر اکشن و غیره انجام می‌دادند. آنها تخمین می‌زدند و مثلاً می‌گفتند حداکثر مخاطبان ژانر RPG «حدود ۵ میلیون نفر» است. اما وقتی بازی خوب باشد، ظاهراً این رقم تخمینی چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد.

 اوایل امسال، EA، ناشر بازی Dragon Age: The Veilguard، اعلام کرده بود که علت شکست تجاری این عنوان، «عدم ارتباط برقرار کردن آن با طیف وسیع‌تری از مخاطبان» بوده است.

او در نهایت با اشاره به کیفیت نهایی بازی‌های مذکور گفت:

 این مثال‌ها نشان می‌دهند که چه چیز‌هایی ممکن است وقتی به یک بازی زمان کافی برای پخته‌شدن داده شود، وقتی اجازه می‌یابد به طور کامل توسعه پیدا کند. Baldur’s Gate 3 در این زمینه بسیار استثنایی بود؛ چراکه دوره بسیار طولانی را در Early Access (دسترسی زودهنگام) گذراند، فکر کنم حدود چند سال که در آن توانست به بازخورد بازیکنان پاسخ دهد و فراتر از نقطه‌ای توسعه یابد که اگر تحت نظر یک ناشر سنتی بود، احتمالاً مجبور می‌شدند آن را زودتر منتشر کنند و در نتیجه تجربه‌ای کاملاً متفاوت شکل می‌گرفت.

وقتی یک ناشر بالای سرتان باشد، آنها جذب عموم مخاطبان را از شما طلب خواهند کرد. برایشان مهم نیست که بازی شما به شکل بسیار، بسیار قوی برای یک مخاطب خاص جذاب باشد. آنها می‌خواهند مخاطبان گسترده را جذب کنند. می‌خواهند با تصور اینکه چطور این جذابیت به طیف‌های مختلف مخاطبان منتقل می‌شود، احساس امنیت کنند و ریسک را کاهش دهند؛ کاری که به نظرم اغلب باعث می‌شود ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی که یک بازی می‌تواند ارائه دهد، کم‌رنگ شوند.

همان‌طور که گفتم، کاری که Baldur’s Gate 3 و Expedition 33 انجام می‌دهند این است که آنها به شکل بسیار، بسیار قدرتمندی برای آن مخاطب خاص جذاب هستند، اما این جذابیت آن‌قدر قوی است که در نهایت باعث افزایش مخاطبانش می‌شود و فکر می‌کنم این همان نکته‌ای است که ناشران ممکن است در درک آن مشکل داشته باشند.

منبع خبر





دانلود آهنگ
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و اجرا : وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است