طرفداران قدیمی سری Assassin’s Creed میدانند که بازیهای جهانباز یوبیسافت همواره مملو از جزئیات منحصربهفرد، رازها و ایستراگهایی هستند که کشف آنها بخشی از جذابیت اصلی تجربه محسوب میشود. Assassin’s Creed Shadows نیز از این قاعده مستثنی نیست و نکات پنهانی مختلفی در آن وجود دارد که هنوز کشف نشدهاند.
Assassin’s Creed Shadows به بازیکنان اجازه میدهد تا با دقت به دنیای اطراف خود نگاه کنند و به جستوجوی جزئیات پنهان بپردازند. این لحظات همواره لایهای از واقعگرایی را به بازی اضافه میکنند، چراکه گیمر در دنیایی غوطهور میشود که در عین خیالی بودن، حس اصالت دارد.
در این مطلب به برخی از مهمترین رازها و ایستراگهای Assassin’s Creed Shadows میپردازیم و توضیحاتی درباره نحوه یافتن آنها و معنای احتمالی در دنیای آن ارائه میشود. یوبیسافت معمولاً چیزی را به طور تصادفی در بازیهای خود قرار نمیدهد. هر بخشی که در طول روند توسعه بازی پیادهسازی شده، حاصل ساعتها فکر و برنامهریزی بوده است.
هر فردی که با بازیهای یوبیسافت آشنا باشد، میداند که این شرکت علاقه زیادی به پنهان کردن ایستراگها در بین لیست تروفیها و اچیومنتهای خود دارد. معمولاً طراحی آنها به گونهای است که شما را ترغیب میکند تا حداکثر استفاده را از محتوای بازی ببرید و در مسیرهای خاصی هدایت شده تا به جوایز ارزشمند دست پیدا کنید.
اما نکته جالب این است که نام برخی از این تروفیها، تنها برای راهنمایی نیست، بلکه گاهی به عنوان اشارهای بامزه و زیرکانه به دیگر آثار محبوب در دنیای بازیها یا فرهنگ عامه به کار میروند. این موضوع در مورد Assassin’s Creed Shadows صدق میکند و در بخش کاوش Kofun، یکی از تروفیها بازیکنان را به یک فعالیت جانبی جذاب دعوت میکند. این طور به نظر میرسد که یوبیسافت نه تنها قصد دارد بازیکنان را سرگرم کند، بلکه میخواهد با این ارجاعات ریز، علاقه خود را به تاریخ بازیهای ویدیویی و جامعه گیمرها نشان دهد.
بازیکنان در Assassin’s Creed Shadows وارد مکانهایی به نام Kofun خواهند شد. این مکانها شبیه به مقبرههایی هستند که از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارند. با تکمیل اولین کوفون، یک تروفی به نام Kofun Raider دریافت خواهید کرد. ارتباط این تروفی با سری Tomb Raider کاملاً مشهود است و یوبیسافت با این نامگذاری به این فرنچایز مشهور اشاره دارد. اگرچه این اشاره کمی مستقیم به نظر میرسد، اما همین نکته دلیل دیگری برای توجه بیشتر به راهنمای تروفیها است که احتمال دارد ارجاعات پنهان بیشتری نیز در بازی گنجانده شده باشد.
نقشه Assassin’s Creed Shadows در حال حاضر از جزئیات زیادی برخوردار است و به نظر میرسد که چیزی فراتر از سرزمین اصلی برای کشف وجود نداشته باشد. اما جستوجوی دقیقتر و ماجراجویی در مناطق دورافتادهتر، رازهای عجیبتری را آشکار میکند. به عنوان مثال، جزیرهای وجود دارد که مملو از گربه است! هیچکس نمیداند این گربهها چطور به آنجا رسیدهاند، اما طرفداران این موجود در جزیرهای به نام Okishima با تعداد زیادی از آنها مواجه میشوند. این مکان نسبتاً ساده پیدا میشود، اما شما نمیتوانید به طور پیاده به آن دسترسی پیدا کنید، زیرا هیچ پل یا مسیر ارتباطی مستقیمی به جزیره وجود ندارد.
بازیکنان میتوانند با ربودن یک قایق و حرکت به سوی جزیره اوکیشیما، به آن وارد شوند. این جزیره نه تنها منظرهای زیبا و یک نقطه دیدنی را در خود جای داده، بلکه شامل کلیدهایی برای جمعآوری و یک صندوق گنج برای باز کردن نیز هست. با این حال، تمرکز اصلی جزیره بدون شک روی گربهها قرار دارد. حتی بچهگربههایی نیز آزادانه در این جزیره پرسه میزنند و احتمالاً برخی وسوسه خواهند شد که مدتی را صرف نوازش آنها کنند. یوبیسافت همیشه با افزودن جزئیات دوستداشتنی و طنزآمیز، دل هوادارانش را بهدست میآورد و جزیره اوکیشیما یکی از نمونههای بارز آن است.
فرهنگ ژاپن نقش مهمی در Assassin’s Creed Shadows دارد و یوبیسافت نیز در طول بازی به اسطورهشناسی و باورهای این سرزمین ادای احترام کرده. در برخی از لحظات بازی، این تأثیر فرهنگی شکلی هوشمندانه و به خصوص در مکالمات میان NPCها انعکاس داده شده است.
بازیکنان در منطقه Wakasa میتوانند شاهد مکالمات جدی میان دو NPC باشند که درباره گروهی از میمونها صحبت میکنند. این دیالوگ نهتنها جنبه سرگرمکنندگی دارد، بلکه نگرش مردم آن دوره نسبت به حیوانات و اسطورهها را به بازیکنان نشان میدهد. این جزئیات به عمق داستانپردازی بازی اضافه میکنند و تجربهای اصیل از دوران ژاپن فئودال ارائه میدهند.
موضوع بحث میان این دو NPC این است که آیا میمونها در حال خوابیدن یا در حال انجام کاری عمیق بودهاند. هرچه بازیکنان بیشتر در اطراف بمانند و به این گفتوگو گوش دهند، ماجرای عجیبتری برایشان آشکار میشود که به یکی از جنبههای مشهور اسطورهشناسی ژاپنی اشاره دارد.
در جریان این مکالمه، شخصیتها در مورد سه میمون سخن میگویند: یکی از آنها چشمانش را پوشانده، دیگری گوشهایش را بسته و سومی دهانش را گرفته است. این اشارهای مستقیم به افسانه «سه میمون دانا» است که با نامهای Mizaru ،Kikazaru و Iwazaru نیز شناخته میشوند. این ارجاع علاوه بر اینکه به غنای فرهنگی بازی میافزاید، بازتابدهنده فلسفه قاتلان در مجموعه Assassin’s Creed نیز هست. یعنی افرادی که در سایهها پنهان میشوند، دیده نمیشوند، شنیده نمیشوند و در سکوت، قدرتمندانه عمل میکنند.
گیمرها در Assassin’s Creed Shadows زمان زیادی را صرف جستوجوی صندوقهای پنهان در نقشه بازی میکنند، با این امید که بتوانند تجهیزات افسانهای به دست بیاورند. در حال حاضر، تنها یک مَرکَب افسانهای شناخته شده در بازی وجود دارد که مخصوص اسب بازیکن طراحی شده و در یک صندوق پنهانشده در زیر جزیره Okishima قرار دارد. این موضوع باعث میشود این آیتم ارزشمند به راحتی از دید بسیاری پنهان بماند.
این مَرکَب نهتنها طراحی جذابی دارد، بلکه نام و جزئیات زره آن نیز برگرفته از یک موجود افسانهای در اسطورههای ژاپنی است. زره افسانهای اسب با نام Namazu شناخته میشود که از یک گربهماهی غولپیکر افسانهای الهام گرفته شده است؛ موجودی که در داستانهای فولکلور ژاپن به عنوان عامل زمینلرزههای عظیم شناخته میشود. زره Namazu با ظاهری خاص، جلوهای شبیه به این موجود افسانهای به اسب میبخشد و آن را به نمادی از قدرت و اسطوره در نبردها تبدیل میکند. نکته جالب این است که در اسطورهها، این گربهماهی اغلب توسط خدایی مهار میشود. این مفهوم به نوعی بازتابی از کنترل بازیکن بر اسب در گیمپلی است.
طرفداران Skyrim یکی از ماندگارترین میمهای تاریخ بازیهای ویدیویی را به یاد دارند؛ جملهای که از سال ۲۰۱۱ تاکنون از فرهنگ گیمینگ جدا نشده است. در این عنوان، بسیاری از NPCها از آرزوهای بر باد رفته خود برای ماجراجویی میگفتند که به خاطر خوردن تیر به زانو، نتوانستند ادامه دهند. این جمله به سرعت به یک شوخی اینترنتی تبدیل شد و بازیکنان عمداً به زانوی شخصیتها تیر پرتاب میکردند تا ببینند واکنش خاصی نشان میدهند یا نه.
در Assassin’s Creed Shadows، این لحظه معروف با یک اچیومنت مخفی و طنزآمیز به تصویر کشیده شده است. اگر بازیکن با شخصیت یاسوکه پیکانی به زانوی یکی از دشمنان شلیک کند، دشمن به زمین میافتد و اچیومنتی با عنوان Adventurer آزاد میشود که اشارهای مستقیم و جالب به همان میم معروف Skyrim دارد. نکته جالبتر این است که Assassin’s Creed Shadows تنها اثری نیست که به این شوخی قدیمی اشاره کرده و با این حرکت وارد مجموعه خاصی از بازیها شده که ارجاعی مستقیم به Skyrim دارند. حتی برخی گیمرها مأموریت شخصی خود را ثبت این ارجاعات در بازیهای مختلف قرار دادهاند.
در این بازی تنها NPCها و تروفیها شامل ایستراگ نیستند. محیطها نیز مملو از رازهایی است که احتمال دارد نادیده گرفته شوند. به عنوان مثال، صخرهای در منطقه یاماتو وجود دارد که در نگاه اول تنها یک تختهسنگ شکسته به نظر میرسد. اما معنای عمیقتری برای افرادی دارد که با تاریخ ژاپن آشنا هستند.
این صخر ادای احترامی به یک مکان واقعی به نام ایتو-سکی (Itto-seki) است که به خاطر شکافته شدنش معروف میباشد. طبق افسانهها، این صخره توسط یک سامورایی افسانهای به نام Yagyu Munetoshi با یک ضربه شمشیر به دو نیم تقسیم شده بود. حالا با قرار گرفتن سنگی مشابه در بازی، این سؤال مطرح میشود: چه کسی توانسته چنین مهارتی را تکرار کند؟
برای برخی از بازیکنان، شنیدن نام ارباب هندوانهای (Melon Lord) احتمالاً یادآور شخصیت Toph از انیمه محبوب Avatar: The Last Airbender است. به نظر میرسد یوبیسافت نیز با قراردادن یک ایستراِگ در بازی Assassin’s Creed Shadows به نوعی ادای دینی طنزآمیز به این شخصیت دارد، اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود.
در جریان بازی، ممکن است مکالمهای درباره یک «یوکای» (Yokai) بشنوید. آنها موجوداتی روحمانند و افسانهای هستند که معمولاً رفتارهای شیطانی دارند. در ادامه، بازیکنان وارد یک مأموریت فرعی به نام Suika no Bakemono (به معنای هیولای هندوانهای) میشوند که در آن یک موجود ساموراییمانند با سری شبیه به هندوانه صحبت میکند. همه چیز نشاندهنده یک رویارویی وحشتناک است، اما با پیشروی در مأموریت، متوجه میشوید که همه این شایعات به مشاجرهای ساده میان دو کشاورز بر سر بهترین میوه مربوط بوده است. مردی که هندوانهای روی سر خود گذاشته، پیروز این درگیری میشود و با افتخار خود را ارباب هندوانهای مینامد!
Assassin’s Creed Shadows شامل مجموعهای از انیمیشنهای متنوع است که طیف گستردهای از حملات مختلف را در مبارزات به تصویر میکشد. با این حال، یکی از روشهای خاص ترور توسط نائویی باعث شده تا برخی از هواداران به یاد حرکتی بیفتند که سالها پیش آرزوی آن را داشتند. در تریلرهای Assassin’s Creed 3 که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده بود، بازیکنان شاهد حملهای پرشی بودند که در آن، کانر بر روی دشمن میپرید و با استفاده از تیغه مخفی او را از پا درمیآورد.
بازیکنان در هنگام تجربه Assassin’s Creed 3 متوجه شدند که این انیمیشن پرطرفدار تریلر به دلایل نامعلومی در نسخه نهایی بازی وجود ندارد. اما حرکتی که در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، حالا به طور کامل در Assassin’s Creed Shadows گنجانده شده است. در این نسخه، هنگامی که نائویی به سمت دشمنان میدود، دقیقاً از همان انیمیشنی استفاده میکند که هواداران برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ آن را دیده بودند. این اشاره هوشمندانه به گذشته فرنچایز نهتنها باعث لذت هواداران قدیمی میشود، بلکه رویکردی مؤثر برای کسب برتری در میدان نبرد نیز به حساب میآید.
شخصیت یاسوکه در Assassin’s Creed Shadows علاقه خاصی به یکی از ورزشهای سنتی ژاپن دارد و این علاقه در چند صحنه باعث حواسپرتی او میشود. او به کشتی سومو علاقهمند است و میتوان او را در حال تماشای این مسابقات در بخشهای مختلف بازی مشاهده کرد. این ویژگی نهتنها به غنای فرهنگی بازی کمک میکند، بلکه باعث میشود فضای آن بیشتر با زمان و مکان روایت همخوانی داشته باشد. با این حال، موضوع تنها به نمایش یک علاقه شخصی ختم نمیشود و سازندگان با قرار دادن این صحنهها، به بخشی از تاریخ واقعی ژاپن نیز اشاره میکنند.
یاسوکه یک جنگجوی آفریقاییتبار بود که در متون تاریخی متعددی از او یاد شده. نکته جالب این است که یک اثر هنری متعلق به همان دوره وجود دارد که برخی تاریخنگاران معتقدند که احتمالاً یاسوکه را در حال رقابت در یک مسابقه سومو به تصویر کشیده است. علاقه یاسوکه به سومو در بازی نیز به این نقاشی مشهور اشاره دارد و پیوندی هنرمندانه میان تاریخ واقعی و دنیای بازی برقرار میکند.
سری Assassin’s Creed معمولاً دارای خط داستانی غنی و پیچیدهای بوده که هر نسخه از بازی به گسترش دنیای آن کمک کرده است. اگرچه Assassin’s Creed Shadows از نظر سبک و روایت حالوهوایی متفاوت دارد و تمرکز چندانی بر داستانهای زمان حال ندارد، اما همچنان در همان دنیای مشترک این فرنچایز جریان دارد. نبرد همیشگی بین اساسینها و تمپلارها بار دیگر محور اصلی داستان است. در این میان، یاسوکه اطلاعات بسیار مهمی درباره تمپلارها از یک مبلغ مذهبی به نام لوئیس فرویس به دست میآورد.
در ترجمه یک سند و توضیح تاریخچه حضور تمپلارها در ژاپن برای یاسوکه، لوئیس فرویس، مبلغ یسوعی، به بازی Assassin’s Creed Brotherhood اشاره میکند. او توضیح میدهد که علت سقوط خانواده بورجیا، یکی از خاندانهای قدرتمند و پرنفوذ اروپا، ناشی از دخالت یک تشکل مرموز و مخفی بوده است. این تشکل، همان اساسینها هستند که توسط اتزیو آدیتوره و یکی از شخصیتهای کلیدی فرنچایز رهبری میشدند. با توجه به این که رویدادهای Shadows در سال ۱۵۷۹ رخ میدهد و Brotherhood بین سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۷ جریان دارد، اشاره به آن بازی کاملاً منطقی به نظر میرسد و در راستای حفظ انسجام دنیای داستانی مجموعه است.
منبع: CBR
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید