هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، خالق مجموعههای نمادین Metal Gear و Death Stranding، در جدیدترین یادداشت خود نگاهی صادقانه و انتقادی به فرآیند مصاحبههای شغلی داشته است. او این تجربهها را «جایی که دروغها به هم میرسند» توصیف کرده و از مسیر پرچالش خود برای ورود به صنعت بازیسازی گفته است. مسیری که پر از تردید، تلاش، و در نهایت به صداقت ختم میشود.
هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) در یادداشتی برای مجلهی سبک زندگی زنان ژاپنی An An، دیدگاههای خود را درباره مصاحبههای شغلی به اشتراک گذاشته و آنها را «جایی که دروغها به هم میرسند» توصیف کرده است. او در این یادداشت اشاره کرده که پس از تماشای فیلم Rokunin no Usotsuki na Daigakusei (شش دانشجوی دروغگو) محصول سال ۲۰۲۴، به یاد تجربههای شخصی خود در مسیر کاریاش افتاده است. کوجیما توضیح داده که در سال ۱۹۸۵ زمانی که بهدنبال شغل میگشت، آرزوی ورود به یک مسیر خلاقانه را داشت، اما بهدلیل نبود ارتباطات، تحصیل در دانشگاهی درجهدو، و نداشتن تجربههای بینالمللی، در موقعیت نامناسبی قرار گرفته بود.
او در این رابطه میگوید:
چارهای نداشتم جز اینکه به خودم دروغ بگویم و دنبال کار بگردم.
او یادآوری کرده که شرکتهای بزرگ درخواستهای شغلیاش را صرفاً بهدلیل نام دانشگاه رد میکردند و حتی در مصاحبههای گروهی، وقتی میگفت رُمان مینویسد، با خنده مواجه میشد. کوجیما میگوید دروغگویی بخشی از این فرآیند شده بود:
اگر در جلسه معرفی شرکت نامت را به خاطر نمیآوردند، به مرحله بعدی نمیرفتی. مجبور بودی سؤالات عجیب بپرسی تا توجه جلب کنی.
همه مجبور بودند خود واقعیشان را پنهان کنند و مثل آفتابپرست با شرکت هماهنگ شوند. این زندگی روزمرهی ساختگی، فاصله زیادی با رؤیای جستوجوی شغل داشت.
در نهایت، کوجیما در مصاحبهای با یک شرکت تجهیزات پزشکی، احساسات واقعیاش را بیان کرد. مدیر منابع انسانی به او گفته بود:
فکر میکنم برای حوزه خلاقانه مناسبتری، کوجیما. برو دنبال رؤیات.
همین جمله مسیر زندگی کوجیما را تغییر و باعث شد تمرکزش را روی صنعت بازی و اسباببازی بگذارد.
او (کوجیما) میگوید:
دیگر نیازی به دروغ گفتن نداشتم. صادقانه درباره تجربهها، رمانهایی که نوشته بودم، و سابقه خلاقانهام صحبت کردم و نمونهکارها و دفترچه ایدههایم را نشان دادم.
این تصمیم در نهایت منجر به استخدام کوجیما در شرکت Konami در سال ۱۹۸۶ شد و آغازگر خلق مجموعههای نمادینی مانند Metal Gear بود. پس از آن، او استودیو مستقل خود یعنی Kojima Productions را تأسیس و بازی Death Stranding را توسعه داد. کوجیما در پایان یادداشتش میگوید:
از سال دوم کاریام، در جایگاه مصاحبهکننده نشستهام. من کسی هستم که به دروغهای دانشجویان گوش میدهد. اما مصاحبهکنندهها هم دروغ میگویند، چون نماینده شرکت هستند. مصاحبه جایی است که دروغها به هم میرسند.
او تأکید کرد:
اما من دروغ نمیگویم. نه بهخاطر اینکه نماینده شرکت هستم، بلکه چون با دانشجویان صادقانه تعامل میکنم. به کسانی که مناسب شغل نیستند هم مشاوره میدهم، مثل همان مدیر منابع انسانی که اسمش را یادم نیست، اما زندگیام را تغییر داد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید