اولاف (Olaf) اکنون از دل انیمیشن بیرون آمده و به جهان واقعی پا گذاشته است. این هفته، در دیزنیلند پاریس، از ربات نسل جدید اولاف رونمایی شد؛ دستاوردی که یکی از بلندپروازانهترین جهشهای فناورانه دیزنی به شمار میرود و نسخه انیمیشنی این آدمبرفی را به یک شخصیت فیزیکی تمامعیار تبدیل میکند.
رونمایی توسط بروس وان، رئیس و مدیر ارشد خلاقیت Disney Imagineering و ناتاشا رافالسکی، رئیس دیزنیلند پاریس، انجام شد. این لحظه سرآغاز فصلی تازه است؛ جایی که پیشرفتهای رباتیک، هوش مصنوعی با سنت قصهگویی دیزنی درمیآمیزند تا شخصیتهای نمادین جهان انیمیشن را به فضای واقعی وارد کنند.
حضور اولاف بر پایه تازهترین قسمت از مجموعه پژوهشی WDI با عنوان We Call It Imagineering بنا شده که بهطور عمیق به فناوریهایی میپردازد که تجربههای آینده دیزنی را دگرگون میکنند. این دستاورد همچنین نتیجه سالها همکاری بین مهندسان، انیماتورها و پژوهشگران هوش مصنوعی است؛ همکاریای با هدف ساخت شخصیتهایی که به اندازه نسخههای انیمیشنی خود سرزنده و واقعی احساس شوند.
در مرکز این پروژه، یک ایده بنیادین قرار دارد: محو کردن حضور فناوری و برجستهسازی اجرا و احساسات. کایل لافلین، معاون ارشد بخش پژوهش و توسعه Disney Imagineering، رویکرد تیم را اینگونه توضیح میدهد که «همه چیز، مانند همیشه در دیزنی، با داستان آغاز میشود و تیم ما به این میاندیشد که میخواهد مهمان چه احساسی داشته باشد.»
این فلسفه راهنمای فرایند تبدیل اولاف از یک موجود دیجیتال به یک شخصیت فیزیکی بوده است؛ شخصیتی که توانایی برقراری تماس چشمی، حرکتهای سبکپردازیشده و گفتگو را دارد.
هر حرکت و حتی درخشش برفی سطح بدن او با دقتی طراحی شده که با آنچه مخاطبان در فیلمها دیدهاند کاملاً همخوان است. مواد الیافی چندرنگی، بازتاب نور را مانند برف واقعی ایجاد میکنند و یک پوشش انعطافپذیر شبیه برف، امکان حرکتهایی را فراهم میسازد که معمولاً در پوشش سخت رباتها امکانپذیر نیست.
اما برخلاف درویدهای BDX در Star Wars که پیشتر در پارکهای دیزنی حرکت میکنند، اولاف به سطحی متفاوت از واقعگرایی حرکتی نیاز داشت. لافلین توضیح داد که یکی از فناوریهای کلیدی این پلتفرم، یادگیری عمیق تقویتی است که رباتها را قادر میکند حرکت طراحیشده توسط هنرمندان را در محیط شبیهسازیشده یاد بگیرند. این پیوند میان هنر و هوش مصنوعی به مهندسان امکان میدهد بهسرعت تکرار و اصلاح انجام دهند تا راهرفتن، سبک بدنی و شخصیتپردازی اولاف دقیقاً همان گونه شود که انیماتورها تصور میکنند.

برای مقیاسپذیر کردن این فرایند، Disney Imagineering در حال توسعه چارچوب متنباز نیوتون است؛ سامانهای شبیهسازیشده که با همکاری انویدیا و DeepMind گوگل ساخته شده است. لافلین آن را سیستمی توصیف میکند که بلوکهای سازنده آن توسعه سریع شبیهسازهای شتابگرفته با GPU را ممکن میکند.
یکی از اجزای کلیدی این سامانه، شبیهساز کامینو است؛ ابزاری که سرعت یادگیری رباتها را افزایش میدهد. با این ابزار، شخصیتهایی مانند اولاف میتوانند حرکتهای پیچیده مانند راهرفتن، اشارهکردن و تعامل را در زمانی بسیار کوتاهتر بیاموزند.
این پیشرفتها امکان تبدیل حرکتهای انیمیشنی، که معمولاً از نظر فیزیکی غیرممکناند، به اجراهای واقعی و قابلباور را فراهم میکنند. دهان تماممتحرک، چشمان بیانگر، بینی هویجی قابل جداسازی و توانایی مکالمه اولاف بر اساس همین لایههای حرکتی آموزشدیده مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی میشود.
و این روند همچنان با سرعت فزایندهای ادامه دارد. لافلین تأکید کرد که «تازه در آغاز راه هستیم.» سرعت تحول از درویدهای BDX تا ربات خودمتعادل H.E.R.B.I.E و اکنون اولاف، نشان میدهد که دیزنی تا چه اندازه در ساخت و عرضه شخصیتهای جدید توانمند شده است.
بهزودی، اولاف در نمایش Arendelle Bay Show در بخش World of Frozen دیزنیلند پاریس با مهمانان ملاقات خواهد کرد و همچنین در دیزنیلند هنگکنگ نیز حضور محدود خواهد داشت. جزئیات فنی مربوط به ساخت این نسخه از اولاف در تازهترین قسمت We Call It Imagineering منتشر شده که همزمان با اعلام خبر در نشریه Nature Machine Intelligence در دسترس قرار گرفته است.
دیدگاهتان را بنویسید