طبق گزارشی تازه از گروه People Make Games که بهعنوان روزنامهنگاران تحقیقی و مستندساز فعالیت میکنند و اخیراً درباره اخراج ۳۴ عضو اتحادیه توسط Rockstar و اتهامات این افراد گزارش دادهاند، مشخص شده پیامهایی که شرکت به آنها استناد کرده، مربوط به گفتوگوی کارکنان درباره تغییرات سیاستهای داخلی بوده که در یک سرور خصوصی دیسکورد صورت گرفته است.

برای مرور ماجرا، در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۵ (۱۰ آبان ۱۴۰۴) شرکت Rockstar متهم شد که با اخراج ۳۴ کارمند در دفاتر Rockstar North و Rockstar Toronto قوانین اتحادیه را نقض کرده و پنج روز بعد، شرکت اعلام کرد این اخراجها ارتباطی با اتحادیه ندارد و دلیل آن «تخلف جدی» بوده است. به گفته شرکت، این تخلف «انتشار و گفتوگو درباره اطلاعات محرمانه در یک فضای عمومی» طبقه بندی شده بود.
در همین زمان، اتحادیه مستقل کارگران بریتانیا (IWGB) همچنان بر موضع خود پافشاری کرد و گفت این اقدام در واقع تلاش برای از بین بردن فعالیتهای اتحادیه است. یک کارمند ناشناس هم در وبسایت GTAForums به ادعای شرکت واکنش نشان داد و گفت این کار چیزی جز فشار بر اتحادیه نیست. او توضیح داد که Rockstar سعی کرده یک سرور خصوصی دیسکورد که فقط شامل کارکنان شرکت و اعضای اتحادیه IWGB بوده را «انجمن عمومی» معرفی کند و بحث درباره تغییرات قوانین داخلی شرکت را بهعنوان اطلاعات محرمانه منتشرشده در فضای عمومی جلوه دهد.
بعد از این اتفاق، اتحادیه IWGB دو شکایت حقوقی علیه Rockstar ثبت کرد. همچنین بیش از ۲۰۰ کارمند شرکت نامهای در حمایت از همکاران اخراجشده امضا کردند و تجمعهایی در برابر دفاتر Rockstar در شهرهای ادینبرو، لندن و پاریس برگزار شد که خواستار بازگشت کارکنان اخراجشده بودند.
گزارش تازه گروه People Make Games نهتنها گفتههای کارمند ناشناس در GTAForums را تأیید میکند، بلکه جزئیات بیشتری از پیامهایی ارائه میدهد که احتمالاً شرکت مادر Take-Two و Rockstar آنها را دلیل اخراج دانستهاند.
بر اساس اطلاعاتی که یک کارمند غیرعضو اتحادیه با گروه People Make Games در میان گذاشته، پیامهایی که شرکت آنها را «تخلف جدی» و «انتشار اطلاعات محرمانه در انجمن عمومی» نامیده، در واقع مربوط به گفتوگوی کارکنان درباره تغییرات قوانین داخلی در همان سرور خصوصی دیسکورد بوده است؛ سروری که از سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) برای بحث درباره شرایط کاری ایجاد شده بود.
این تغییرات در اکتبر ۲۰۲۵ (مهر ۱۴۰۴) اعمال شد و شامل حذف کانالهای متفرقه بود. به این معنا که کارکنان دیگر جایی در ارتباطات داخلی شرکت برای گفتوگوهای غیرکاری نداشتند. بحث درباره آنچه «پاکسازی کانالهای غیرکاری» نامیده شد، در سرور اتحادیه، دقیقاً همان چیزی است که از نگاه اتحادیه IWGB تحت قوانین بریتانیا محافظت میشود.
کارکنان هیچ اطلاعاتی درباره بازی GTA 6 در یک سرور عمومی منتشر نکرده بودند؛ آنها فقط درباره شرایط کاری خود در یک سرور خصوصی صحبت میکردند. این سرور تنها برای اعضای اتحادیه IWGB و کارکنان Rockstar که هویتشان تأیید شده قابل دسترسی بود.
با این حال، چون دیسکورد پلتفرم رسمی ارتباط داخلی شرکت نیست و گفتگوها در آن سرور مطرح شدهاند، ممکن است در دادگاه این موضوع بهعنوان «انتشار اطلاعات شرکت در انجمن عمومی» پذیرفته شود. تصمیم نهایی به نظر قاضی بستگی دارد و باید دید پرونده تا کجا پیش میرود. با این وجود، روشن است که این ماجرا ارتباطی با جلوگیری از افشای اطلاعات بازی GTA 6 ندارد و بیشتر به شرایط کاری و ارتباطات داخلی مربوط است.
دیدگاهتان را بنویسید