هوش مصنوعی کاربردهای گستردهای در حوزههای مختلف دارد و یکی از قابلیتهایی که شرکتهای فعال در این زمینه تبلیغ میکنند، توانایی خلاصهسازی محتوا است.
به گزارش تکراتو به نقل از androidheadlines، این قابلیت بهویژه برای مقالات طولانی و پیچیده بسیار مفید به نظر میرسد. اما آزمایشهای اخیر نشان داده که برخی از پیشرفتهترین چتباتهای هوش مصنوعی در ارائه خلاصههای خبری دقیق، چندان موفق عمل نمیکنند.
بیبیسی چهار چتبات مطرح، شامل ChatGPT (متعلق به OpenAI)، کوپایلوت (متعلق به مایکروسافت)، جمینی (متعلق به گوگل) و Perplexity (متعلق به Anthropic) را در خلاصهسازی اخبار آزمایش کرد. این رسانه، موقتا به چتباتها اجازه داد تا به محتوای خبریاش دسترسی داشته باشند و سپس از متخصصان هر حوزه خواست تا صحت خلاصههای تولیدشده را ارزیابی کنند.
نتایج نشان داد که ۵۱٪ از خلاصههای تولیدشده دارای مشکلات قابلتوجهی بودند. نگرانکنندهترین مسئله، میزان «توهم» در این خلاصهها بود؛ ۱۹٪ از آنها شامل اطلاعات نادرست، تاریخهای اشتباه یا اعداد و ارقام ساختگی بودند.
دبورا ترنس، مدیرعامل بیبیسی نیوز، درباره نتایج این آزمایشها اظهار داشت که هرچند این فناوری پتانسیلهای فراوانی دارد، اما شرکتهای فعال در این حوزه «در حال بازی با آتش» هستند. او هشدار داد که در دنیای امروز، انتشار یک تیتر خبری نادرست توسط هوش مصنوعی میتواند عواقب جدی در دنیای واقعی داشته باشد.
با اینکه نتایج این آزمایشها نگرانیهایی را ایجاد کرده، اما این به معنی ناتوانی کامل هوش مصنوعی در خلاصهسازی نیست. ابزارهای هوشمند معمولاً در خلاصهسازی اطلاعات کوتاه از منابع مختلف عملکرد خوبی دارند. برای مثال، ابزارهای خلاصهسازی ایمیل یا گزارشهای تجاری معمولاً عملکرد دقیقی دارند. اما زمانی که پای مقالات طولانی و پیچیده خبری در میان باشد، چالشهای جدیدی ایجاد میشود.
اخبار کوتاه
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید