کشور عربستان سعودی طی سالهای اخیر سرمایهگذاری زیادی در شرکتهای بازیسازی انجام داده و حتی مالکیت بسیاری از آنها را به دست آورده است. حضور قدرتمند عربستان در صنعت گیمینگ چه معنایی برای آینده دارد؟
این هفته خبر خصوصیسازی شرکت الکترونیک آرتز با توافقی به ارزش ۵۵ میلیارد دلار در صدر رسانهها قرار گرفت. در این معامله، سرمایهگذاران بزرگی همچون Silver Lake، شرکت سرمایهگذاری Affinity Partners و همچنین صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان (PIF) توانستند EA را خریداری کنند. این سرمایهگذارها با کنترل حداکثری خود، میتوانند چهره شرکت الکترونیک آرتز را در سالهای آینده به صورت اساسی تغییر دهند.
این معامله فقط بخشی از سرمایهگذاریهای چند میلیارد دلاری عربستان در صنعت بازیهای ویدیویی، ورزشهای الکترونیکی و سرگرمی است. در ماههای اخیر، عربستان مالکیت شرکت سازنده بازی Pokémon Go را از طریق Scopely و زیرمجموعهاش یعنی Savvy Games Group به دست آورد. این کشور همچنین حقوق مسابقات بزرگ Evolution Championship Series (EVO) را از طریق شرکت Qiddiya Investment خریداری کرد.
عربستان طی سالهای گذشته میلیاردها دلار در شرکتهای بزرگی مثل Activision Blizzard، Capcom، Embracer Group، Nexon، Nintendo و Take-Two Interactive سرمایهگذاری کرده است. همچنین مالکیت کامل شرکت ژاپنی SNK (سازنده بازیهای مبارزهای) را در اختیار دارد. برخی طرفداران بازیهای مبارزهای معتقدند این مالکیت حتی روی محتوای آخرین بازی SNK، یعنی Fatal Fury: City of the Wolves، اثر گذاشته است.
یکی از دلایل اصلی این اقدامات، ایجاد تنوع در سبدهای اقتصادی است. اقتصاد عربستان به شدت به نفت وابسته بوده و حدود ۴۰٪ تولید ناخالص داخلی آن از نفت تأمین میشود. بنابراین دولت به دنبال صنایع جدیدی است که در آینده جایگزین نفت شوند. اما این سرمایهگذاریها احتمالاً فقط بُعد اقتصادی ندارند و انگیزههای دیگری هم وجود دارد.
صندوق سرمایهگذاری عمومی، همان صندوق دارایی ملی عربستان است که در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و اکنون تحت مدیریت مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، قرار دارد. این صندوق تقریباً ۹۲۵ میلیارد دلار دارایی را مدیریت میکند و یکی از بزرگترین صندوقهای ملی در جهان محسوب میشود. مدیرعامل گروه Savvy Games، برایان وارد، میگوید هدف اصلی این سرمایهگذاریها تنوع اقتصادی و تحول اجتماعی در عربستان است. گروه Savvy Games مأموریتش این است که با خریدهای استراتژیک، سرمایهگذاریهای کلان و پروژههای تجاری، تا سال ۲۰۳۰ به یک رهبر جهانی در صنعت بازیهای ویدیویی تبدیل شود.
به جز علاقه شخصی محمد بن سلمان به بازیهای ویدیویی، این صنعت یکی از سریعترین حوزههای در حال رشد جهان است. طبق برآورد PIF، تا سال ۲۰۲۸ درآمد صنعت بازیهای ویدیویی از ۳۰۰ میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت. همچنین عربستان قصد دارد از طریق پروژه Qiddiya Esports and Gaming District (بخشی از مجموعه تفریحی-توریستی قدیه در ریاض) به یک مرکز بینالمللی برای بازیهای ویدیویی تبدیل شود. هدف این است که تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۰ میلیون بازدیدکننده جذب کند و ۳۰ شرکت پیشرو بازیسازی را در آنجا پرورش دهد. این بخشی از استراتژی ملی عربستان در زمینه بازی و ورزشهای الکترونیکی است. آنها در نظر دارند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۵۰ شرکت در این حوزه ایجاد کنند، دهها هزار شغل به وجود بیاورند و بیش از ۱۳.۳ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کشور خود بیفزایند.
ورود گسترده عربستان به صنعت بازیها و ورزشهای الکترونیکی با انتقادهایی هم همراه بوده است. منتقدان میگویند این اقدامات نوعی Sportswashing به حساب میآیند. این دیدگاه به معنی استفاده از سرمایهگذاری در ورزشها و سرگرمیهای جهانی (مثل جام جهانی فوتبال یا لیگ گلف LIV) برای بهبود وجهه بینالمللی عربستان است. با توجه به سوابق عربستان در زمینه نقض حقوق بشر و برخی اتهامات مرتبط با محمد بن سلمان، بسیاری معتقدند حتی این سرمایهگذاریهای عظیم هم نمیتوانند چهره این کشور را نزد افکار عمومی ترمیم کنند. با این حال، به نظر میرسد برای دولت عربستان، منافع اقتصادی و داشتن اقتصادی بدون نفت، مهمتر از بهبود وجهه بینالمللی باشد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید