هوش مصنوعی شرکت Anthropic حالا میتواند اطلاعات را از اینترنت استخراج کند؛ اما در برابر Gemini و ChatGPT چطور عمل میکند؟
به گزارش تکراتو و به نقل از lifehacker، رباتهای هوش مصنوعی حالا فقط به انجام کارهای ساده بسنده نمیکنند؛ آنها میخواهند در جستوجوهای اینترنتی هم به شما کمک کنند.
Claude، جدیدترین دستیار هوش مصنوعی شرکت Anthropic، اکنون توانایی جستوجو در اینترنت را پیدا کرده است؛ از پیگیری اخبار روز گرفته تا بررسی قیمت جدیدترین گجتها.
به گفته Anthropic، با فعال شدن قابلیت جستوجو در وب، Claude میتواند به اطلاعات و رویدادهای بهروز دسترسی پیدا کند و دقت آن در انجام وظایفی که به دادههای جدید نیاز دارند، بالاتر میرود. این قابلیت هماکنون برای همه کاربران پلنهای پولی فعال است و بهزودی برای کاربران رایگان هم عرضه خواهد شد.
جستوجو در وب یک چالش متفاوت برای مدلهای هوش مصنوعی محسوب میشود، چون این بار باید محتوای موجود در اینترنت را بررسی و تحلیل کنند، نه فقط دادههایی را که در زمان آموزش مدل به آن داده شده است.
در ادامه بررسی میکنیم که Claude در این زمینه چطور عمل میکند و چقدر نسبت به Google Gemini و ChatGPT برتری یا ضعف دارد.
برای فعالسازی جستوجوی وب در Claude، کافی است روی دکمه تنظیمات کنار باکس ورودی کلیک کرده و گزینه Web search را روشن کنید. از اینجا به بعد، Claude هر وقت صلاح بداند از اطلاعات آنلاین استفاده میکند. اما اگر میخواهید مطمئن شوید که پاسخ بر پایه اینترنت داده میشود، کافی است در درخواست خود عبارتی مثل “search the web” بنویسید.
وقتی Claude جستوجوی وب انجام میدهد، این موضوع را به شما اطلاع میدهد و معمولا پاسخگویی کمی بیشتر طول میکشد. در پاسخهایی که ارائه میدهد، در پایان بعضی جملهها دکمههای ارجاع کوچکی دیده میشود تا منبع اطلاعات را ببینید. با کلیک روی این ارجاعها، سایت مورد نظر در یک تب جدید باز میشود.
میتوانید تقریبا هر نوع سؤالی را که ممکن است در Google وارد کنید، از طریق Claude مطرح کنید؛ از وضعیت آبوهوا و نتایج مسابقات ورزشی گرفته تا تاریخ موسیقی یا مشکلات فنی کامپیوتر. بعد از دریافت نتایج اولیه، میتوانید سؤالات تکمیلی هم بپرسید.
با توجه به اینکه این نوع تجربه جستوجو طبیعیتر و دقیقتر از لیست لینکهای خشک گوگل است، بهراحتی میشود تصور کرد هوش مصنوعی چطور میتواند شیوه جستوجوی آنلاین را تغییر دهد. البته این مسیر بدون چالش نیست؛ مثلا اینکه چقدر میتوان به این رباتها اعتماد کرد یا اگر تولید محتوای انسانی متوقف شود، این مدلها اطلاعات را از کجا خواهند آورد.
در تستی که انجام دادم از Claude خواستم اخبار روز فناوری را بیاورد. او دو بار جستوجو انجام داد تا مطمئن شود چیزی از قلم نمیافتد. چون خودم هر روز اخبار فناوری را دنبال میکنم، میتوانم بگویم که عملکرد Claude در این زمینه بد نبود: بیشتر خبرها جدید و مرتبط بودند، البته لینکهایی که ارائه داد معمولا به صفحه اصلی سایتهای خبری میرفتند نه مستقیما به مقالات خاص.
Gemini عملکرد مشابهی داشت، اما توانسته بود لینک مقالات دقیقتری را بیاورد، نه فقط صفحه اصلی سایتها را. تقریبا تمام نتایج مربوط به چند روز اخیر بودند و از منابع معتبر انتخاب شده بودند، البته بعضی از آنها چندان بهدرد من نمیخوردند، مثل خبری درباره گوشی جدید Samsung در هند.
اما ChatGPT در این بخش ضعیفترین عملکرد را داشت. نتایج زیادی از منابع معتبر دنیای فناوری ارائه نداد، هرچند پاسخها قابل قبول بودند. در مجموع، من نتایج Claude و Gemini را بیشتر دوست داشتم.
در مورد درخواست من برای آوردن جدیدترین اخبار سایت Lifehacker، Claude نتوانست کاری بکند و ChatGPT فقط تیترهای صفحه اصلی را بدون لینک نشان داد. اما Gemini توانست جدیدترین مقالات را همراه با لینک ارائه دهد، پس در این مورد بهتر عمل کرد، هرچند شاید در این شرایط باز کردن مستقیم سایت Lifehacker گزینه بهتری باشد.
در بخش بررسی اطلاعات، از Claude پرسیده شد که فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته چند جایزه اسکار گرفت. Claude پاسخ صحیح داد، سال درست را هم گفت و حتی توضیح داد که این فیلم سومین فیلم تاریخ است که توانسته هر پنج جایزه اصلی اسکار را بگیرد: بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی.
Gemini هم پاسخ درست و همین توضیحات را داد. منابعی که استفاده کرده بود متنوعتر بودند و حتی شامل یوتیوب هم میشد، در حالی که Claude فقط به Wikipedia و سایت رسمی Oscars اکتفا کرده بود. پاسخ Gemini کوتاهتر و خلاصهتر بود و اطلاعاتی درباره فروش گیشه هم ارائه نکرد.
ChatGPT هم پاسخ دقیقی ارائه داد و اطلاعات مرتبط درباره موفقیت پنجتایی اسکار را بیان کرد، همچنین اسم فیلمهایی که این رکورد را دارند را هم آورد. مثل Claude بیشتر از Wikipedia استفاده کرده بود، اما کاری کرد که آن دو ربات دیگر نکردند: یک ویدیو از یوتیوب از لحظه اعلام جایزه بهترین فیلم را هم به پاسخ اضافه کرد.
البته این نوع پرسشها خیلی سخت نیستند، اما اگر سوالها پیچیدهتر شوند و پاسخها در دسترس نباشند، ممکن است رباتها دست به ساخت اطلاعات بزنند.
برای مثال، سعی بر این بود که Claude، Gemini و ChatGPT را فریب بدهیم و بگوییم دنیل دیلوئیس دو سال پشت سر هم اسکار بهترین بازیگر گرفته، اما هر سه درست تشخیص دادند که چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده است.
هوش مصنوعی میتواند دنیای خرید آنلاین را متحول کند. البته انسانها همیشه بهتر از رباتها میتوانند انتخابهای درست و مناسب انجام دهند، اما هوش مصنوعی قادر است بهسرعت نظرهای کاربران واقعی را از سایتهای مختلف جمعآوری و خلاصه کند، و آنها را در قالبی ساده و کاربرپسند به نمایش بگذارد، در حالی که از فروش کالاها نیز درصدی برای خودش برمیدارد.
شبیه داشتن یک دستیار باهوش است که نیازی به گشتن میان انبوهی از اطلاعات و نتایج جستوجو ندارد.
از Claude خواسته شد یک هدیه خاص با موضوع ورزش یا سینما پیشنهاد بدهد. او هم صفحات مرتبط با هدایای خلاقانه ورزشی و سینمایی را جستوجو کرد.
ایدههایی که ارائه داد بد نبودند، ولی این یکی از آن مواردی بود که میشد با یک جستوجوی ساده در Google به نتیجه رسید و نیازی به کمک هوش مصنوعی نبود.
Gemini پاسخ شخصیسازیشدهتر و صمیمیتری ارائه داد. البته در این مورد لینک وبی نداد، شاید به این دلیل که Google ترجیح میدهد کاربران برای چنین جستوجوهایی همچنان به موتور جستوجوی خودش مراجعه کنند. برخلاف Claude یا ChatGPT، Google از کلیک کاربران روی لینکهای خرید در نتایج جستوجوی خرید خود درآمد زیادی کسب میکند.
ChatGPT در این زمینه مفیدترین نتیجهها را ارائه داد، شاید بهخاطر ارتقاهای جدیدی که در زمینه خرید آنلاین داشت.
منابعی که معرفی کرد شبیه منابعی بود که Claude هم از آنها استفاده کرده بود، اما انتخابهای پیشنهادی ChatGPT کمی متفاوت و دقیقتر بودند، همراه با قیمت و لینک خرید از وب. در آینده، این شاید یکی از راههایی باشد که OpenAI از طریق آن بتواند بخشی از هزینههایش را جبران کند.
قابلیت جستوجوی وب هنوز برای همه این ابزارهای هوش مصنوعی در حال توسعه است. در بعضی موارد، عملکرد بهتری از جستوجوی سنتی در Google دارند، اما همیشه اینطور نیست. و همیشه این سوال وجود دارد که چقدر میتوان به پاسخهای دقیق و شیک آنها اعتماد کرد، بدون اینکه بررسی کنیم این اطلاعات دقیقا از کجا آمدهاند.
نکته مهم: شرکت Ziff Davis که صاحب سایت Lifehacker است، در ماه آوریل شکایتی علیه OpenAI تنظیم کرده و ادعا کرده این شرکت در فرآیند آموزش و اجرای سیستمهای هوش مصنوعی خود، از مطالب دارای کپیرایت متعلق به Ziff Davis استفاده کرده است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید