ژاپن در پاییز سال ۲۰۲۳ پس از پایان دوران پاندمی کرونا، مرزهای خود را دوباره به روی گردشگران خارجی گشود و نمایشگاه جدید Japan Mobility Show را برای نخستینبار برگزار کرد که جایگزین Tokyo Motor Show پیشین شد. بزرگترین نمایشگاه دوسالانه خودروی ژاپن بار دیگر بازگشته است تا دومین دوره خود را امسال برگزار کند. در ادامه، آنچه تاکنون درباره Japan Mobility Show 2025 میدانیم و آنچه میتوان از غرفه هر خودروساز انتظار داشت، بررسی میکنیم.
مرور سال ۲۰۲۳: شرکت هوندا در نمایشگاه Japan Mobility Show در سال ۲۰۲۳ برای نخستینبار از کانسپت Prelude رونمایی کرد. مدل Prelude اکنون در نمایندگیهای ژاپن عرضه میشود و عرضه جهانی آن از اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. هوندا همچنین نمونه اولیه شاسیبلند Prologue و مدل مفهومی Sustaina-C را معرفی کرد که یادآور مدل منسوخشده Honda E است.

هوندا به طور رسمی اعلام کرده که دو مدل مفهومی Honda 0 Saloon و Honda 0 SUV در نمایشگاه Japan Mobility Show به نمایش درخواهند آمد. مدل Saloon بهعنوان پرچمدار خط تولید جهانی خودروهای برقی هوندا معرفی میشود و فلسفه طراحی جدید این شرکت با عنوان «باریک، سبک و هوشمند» را نمایندگی میکند. این خودرو با ظاهری اسپرت و آیندهنگرانه، خطوط هندسی دقیق و حالوهوایی رترو طراحی شده که آن را از سدانهای برقی سنتی متمایز میسازد. این کانسپت، نوید دید عالی راننده، موقعیت رانندگی اسپرت و تجربهای میدهد که ارتباطی عمیق میان راننده و خودرو برقرار میسازد. بنا بر اعلام هوندا، نسخه تولیدی مبتنی بر این کانسپت در سال ۲۰۲۶ روانه بازار خواهد شد.
مدل SUV از زبان طراحی آیندهگرایانه Saloon پیروی کرده، اما در قالبی آشناتر و کاربردیتر ارائه شده است. این خودرو با ارتفاع بیشتر، فضای داخلی وسیعتر و کاربری روزمره، بهوضوح بهعنوان ستون اصلی نسل جدید خودروهای برقی هوندا طراحی شده است. قرار است این مدل در سال ۲۰۲۶ بهعنوان یکی از نخستین خودروهای تولیدی سری ۰ روانه بازار شود. این شاسیبلند نقشی کلیدی در آغاز جهش برقی هوندا ایفا خواهد کرد و با ترکیب فناوریهای پیشرفته و بهرهوری بالا با راحتی و چندمنظورهبودنی که مشتریان از یک SUV انتظار دارند، خود را بهعنوان دروازهای قابلدسترس به فصل تازه الکتریکیشدن هوندا معرفی میکند.

هوندا اخیرا از رونمایی جهانی یک کانسپت برقی کوچک در نمایشگاه Japan Mobility Show خبر داد. این خودرو که با الهام از شعار دیرینه «لذت رانندگی» طراحی شده، مدلی بازیگوش و هیجانانگیز برای رانندگی خواهد بود و درعینحال به نیازهای روزمره پاسخ میدهد. این نمونه پیشتر در جادههای ژاپن، بریتانیا و چند کشور آسیایی مورد آزمایش قرار گرفته است. به گفته هوندا، این مدل جدید قرار است تقاضای فزاینده برای خودروهای برقی کوچک را برآورده سازد. بهنظر میرسد این محصول، دومین تلاش هوندا برای عرضه یک خودروی برقی کوچک پس از مدل موفق اما گرانقیمت Honda E باشد که در سال ۲۰۲۴ تولید آن متوقف شد. شرکت هوندا در نمایشگاه Japan Mobility Show سال ۲۰۲۳ نیز از طرح مفهومی Sustaina C رونمایی کرده بود. بنابراین ممکن است خودروی برقی کوچک جدید ارتباطی مستقیم با آن کانسپت داشته باشد.
مرور سال ۲۰۲۳: در نمایشگاه Japan Mobility Show سال ۲۰۲۳، شرکت نیسان چشمگیرترین غرفه را در میان تمامی خودروسازان ژاپنی داشت. این برند در صحنهای بزرگ و الهامگرفته از طراحیهای گروه Team Lab که با تم چهارفصل ساخته شده بود، پنج خودروی فوقالعاده آیندهنگر را به نمایش گذاشت؛ از جمله کانسپتی که از مدل GT-R الهام گرفته و Hyper Force نام داشت. دو سال از آن زمان گذشته و اکنون نیسان در شرایطی کاملاً متفاوت قرار گرفته است. با توجه به بحران مالی جدی که این شرکت با آن روبهرو شده، نیسان در نقطه عطفی تاریخی ایستاده و تمام صنعت خودروسازی چشم به حرکت بعدی آن دوخته است.

نمایشگاه سال ۲۰۲۳ تماماً بر خلق طرحهایی متمرکز بود که آیندهای هیجانانگیز را نوید میدادند، اما در سال ۲۰۲۵ نیسان تصمیم گرفته است تا از اغراقهای مفهومی فاصله بگیرد و تمرکز خود را بر خودروها و طرحهایی بگذارد که بتوانند به شکل ملموس شرایط اقتصادی این شرکت را بهبود بخشند. این برند بهطور رسمی معرفی نسل کاملاً جدید نیسان Elgrand را برای بازار ژاپن و نسخهای بهروزشده از کراساوور تمامبرقی نیسان آریا اعلام کرده است.
نیسان همچنین از سومین نسل کاملاً جدید لیف رونمایی خواهد کرد، خودرویی که بسیاری از طرفداران امیدوارند بتواند جایگاه نیسان را بار دیگر در صدر جریان جهانی برقیسازی تثبیت کند.
تا این لحظه، هیچ اعلام رسمی در مورد نسل آینده خودروی افسانهای GT-R صورت نگرفته است و بهدرستی میتوان انتظار داشت که نیسان در حال حاضر تمرکز خود را بر مدلهای اقتصادی و پرتیراژ معطوف کرده باشد تا بتواند به اهداف طرح Re:Nissan در زمینه کاهش هزینهها و دستیابی به سوددهی تا سال ۲۰۲۶ برسد.
با این حال، نیسان برای علاقهمندان نیز سورپرایزی در آستین دارد: معرفی نسخهای کمیاب از سدان اسکایلاین. محصول شاخص نیسان برای طرفداران رانندگی، مدل ۴۰۰R Limited خواهد بود. جزئیات این خودرو هنوز محرمانه باقی مانده، اما تولید آن به ۴۰۰ دستگاه محدود خواهد بود.
مرور سال ۲۰۲۳: دو سال پیش، شرکت تویوتا با معرفی خودروی مفهومی تمامالکتریکی و نارنجیرنگ FT-SE همگان را غافلگیر کرد؛ خودرویی که شور و اشتیاق علاقهمندان به دنیای خودرو را برای احتمال احیای مدل اسپرت MR2 برانگیخت. در میان تمامی خودروسازان ژاپنی، تویوتا تاکنون بیش از همه نسبت به برنامههای خود برای نمایشگاه ژاپن ۲۰۲۵ سکوت اختیار کرده است.

از زمانی که تویوتا در سال ۲۰۲۳ خودروی مفهومی درخشان FT-SE را به نمایش گذاشت، انتظارها درباره احتمال بازگشت خودروی اسپرت MR2 بالا گرفت؛ هرچند هیچگاه بهطور رسمی از سوی تویوتا تأیید نشده است. با وجود اینکه هنوز اعلامیه رسمی درباره FT-SE یا MR2 منتشر نشده، اشتیاق برای اقدامات بعدی تویوتا رو به افزایش است. رسانههای خودرویی ژاپن در هفتههای اخیر گمانهزنیهای فراوانی درباره بازآفرینی مدلهای قدیمی این برند مطرح کردهاند، از جمله احتمال بازگشت کانسپت S-FR و شایعات گستردهتر پیرامون احیای تویوتا استارلت.
کانسپت S-FR نخستین بار در چهلوپنجمین نمایشگاه خودروی توکیو در سال ۲۰۱۵ معرفی شد؛ خودرویی کوچک و سبکوزن که با ساختار موتور جلو و دیفرانسیل عقب طراحی شده بود. این مدل از یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۱.۵ لیتر و تنفس طبیعی بهره میبرد که توان تقریبی ۱۳۰ اسببخار (حدود ۹۷ کیلووات) تولید میکرد و وزن آن در حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم بود. در همین راستا، مدلهای پیشین استارلت نیز با موتورهای چهار سیلندر خطی بین ۱.۰ تا ۱.۵ لیتر تولید میشدند و وزنی کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم داشتند. نسخه GT Turbo این خودرو به یک موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژ مجهز بود که حدود ۱۳۵ اسببخار (۱۰۰ کیلووات) نیرو تولید میکرد. تولید استارلت در سال ۱۹۹۹ متوقف شد و جای خود را به یاریس داد، اما حس نوستالژی نسبت به آن همچنان در میان طرفداران باقی مانده است.
شایان ذکر است که برند دایهاتسو (وابسته به تویوتا) نیز در نمایشگاه ژاپن ۲۰۲۳ خودروی مفهومی کوچک Vision Copen را معرفی کرد که از لحاظ طراحی شباهتهایی با S-FR داشت. اگرچه شایعات منتشرشده از سوی رسانههای ژاپنی شدت یافته، باید یادآور شد که تاکنون هیچیک از این موارد بهصورت رسمی از سوی تویوتا تأیید نشده است. با این حال، با توجه به حجم بالای گمانهزنیها درباره استارلت و MR2، بسیاری از تحلیلگران معتقدند الگوی مشخصی در طراحیهای اخیر تویوتا شکل گرفته و معرفی یک خودروی اسپرت جدید از سوی این برند چندان دور از انتظار نیست.

شرکت BYD اعلام کرده که در نمایشگاه ژاپن ۲۰۲۵ با نمایش هشت خودرو حضور خواهد داشت که شامل یک رونمایی جهانی و سه رونمایی اختصاصی برای بازار ژاپن میشود. این خودروساز چینی که در سالهای اخیر با رویکردی تهاجمی در تلاش برای گسترش حضور جهانی خود بوده، قصد دارد در کنار مدلهای فعلی خود نظیر Dolphin، Seal و Sealion 7، سه مدل دیگر را نیز برای نخستین بار در اختیار مشتریان ژاپنی قرار دهد. نقطه اوج غرفه BYD در توکیو، رونمایی جهانی از یک خودروی کاملاً جدید خواهد بود که جزئیات آن هنوز فاش نشده است.

شرکت مرسدسبنز تأیید کرده که در نمایشگاه Japan Mobility Show 2025 از خودروی مفهومی AMG GT XX رونمایی خواهد کرد و این رویداد نخستین حضور این کانسپت در قاره آسیا خواهد بود. این خودرو که اوایل سال ۲۰۲۵ معرفی شده، نمایانگر نسل آینده خودروهای الکتریکی پرفورمنس بالای AMG است و هدف از طراحی آن نشان دادن این موضوع است که آینده برقی AMG میتواند به همان اندازه گذشته بنزینی آن تندوتیز و آماده مسابقه باشد. گفته میشود این مدل بیش از ۱۳۰۰ اسببخار (۹۷۰ کیلووات) قدرت تولید میکند و از فناوری باتری ۸۰۰ ولتی برای شارژ فوقسریع بهره میبرد. طراحی آیرودینامیکی خیرهکننده آن، همراه با اجزای فعال در سیستم آیرودینامیک، موجب میشود این خودرو بتواند به سرعتی بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید