در سال ۲۰۲۵، حدود ۴۰ درصد از کل زمان بازی کاربران به آثاری اختصاص داشته که دستکم ۸ سال از زمان انتشار آنها میگذرد. همچنین، کاربران استیم بهطور میانگین در سال جاری ۴ بازی جدید را تجربه کردهاند.

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۵، استیم گزارش سالانه خود با نام Steam Replay را منتشر کرده است. این گزارش از طریق یک بنر بزرگ در صفحه اصلی استیم و همچنین از طریق لینک اختصاصی آن در دسترس قرار دارد و تصویری جامع از تجربیات یک سال گذشته پلیر و همچنین عملکرد این پلتفرم در طول سال جاری ارائه میدهد.
بر اساس این دادهها، کاربران استیم در طول سال ۲۰۲۵ به طور میانگین تنها ۴ بازی تجربه کردهاند. این عدد نشان میدهد که اکثریت کاربران این پلتفرم ترجیح میدهند به چند بازی محدود پایبند بمانند و لزوماً هر بازی جدیدی را خریداری نکنند. در همین راستا، مقدار میانگین اچیومنتهای بهدستآمده نیز ۱۱ ثبت شده که حاکی از آن است بسیاری از بازیکنان تمرکز ویژهای بر شکار اچیومنت ندارند. همچنین میانگین تعداد روزهای متوالی بازی برای کاربران استیم برابر با ۶ روز اعلام شده است.
در خصوص بازیهایی که کاربران استیم در طول سال به آنها پرداختهاند، حدود ۱۴ درصد از کل زمان آنها در این پلتفرم به عناوینی اختصاص داشته که در همین سال منتشر شدهاند. در مقابل، ۴۴ درصد از زمان بازی مربوط به آثاری بوده که بین ۱ تا ۷ سال از زمان عرضه آنها گذشته است. علاوه بر این، ۴۰ درصد از زمان بازی کاربران صرف بازیهایی شده که ۸ سال یا بیشتر از انتشارشان میگذرد. حدود ۲ درصد از زمان بازی در این آمارها لحاظ نشده که میتوان آن را به خطاهای آماری نسبت داد.
همانند سال گذشته، پیشبینی میشود Valve فهرست پرفروشترین بازیهای سال ۲۰۲۵ را نیز منتشر کند. در سال گذشته، این شرکت تأیید کرد که بازیهایی ،Warhammer 40,000: Space Marine 2 ،Palworld ،Black Myth: Wukong Helldivers 2 و Call of Duty: Black Ops 6 از جمله عناوین پرفروش این فروشگاه بودهاند. در کنار این آثار، برخی بازیهای قدیمیتر مانند Baldur’s Gate 3 و Elden Ring فروش خوبی را تجربه کرده بودند.
دیدگاهتان را بنویسید