تعداد کمی از فیلمها میتوانند تصاویر خیرهکننده را با داستانی تأملبرانگیز ترکیب کنند تا واقعا ارزش دیدن داشته باشند. بسیاری از بلاکباسترها صرفا سرگرمکنندهاند و عمق واقعی ندارند، اما داستانهای جذاب بدون تصاویر هماهنگ و چشمنواز نیز میتوانند به همان اندازه بیاثر باشند.
فیلم شوالیه سبز بر اساس افسانه آرتورین سر گاوین و شوالیه سبز ساخته شده است، شعری شوالیهای از قرن چهاردهم که سرشار از رمز و راز است. اقتباس سینمایی آن نیز به همان اندازه پیچیده و مرموز است، چون دیوید لاوری اساطیر آن دوران را با دقت بازآفرینی میکند.
شوالیه سبز پر از تصاویر خیرهکننده و غیرقابل توضیح است؛ مانند صحنهای که گاوین با گروهی از غولها مواجه میشود که بیصدا در سرزمین حرکت میکنند، یا زمانی که برای یافتن سر قطعشدهای به عمق دریاچه شیرجه میزند. این لحظات پس از پایان فیلم همچنان ذهن بیننده را درگیر میکنند، اما ساختار کلی فیلم نیز به گونهای طراحی شده که برانگیزاننده و تأملبرانگیز باشد.
آینده در فیلمها اغلب به شکل یک آرمانشهر درخشان سفید یا یک کابوس پساآخرالزمانی سوخته به تصویر کشیده میشود. اما فیلم Her چیزی جدید و متفاوت خلق میکند و با الهام از عناصر طراحی میانه قرن، تصویری جذاب و در نهایت باورپذیر از فردا ارائه میدهد.
فیلم در برخی لحظات حس راحتی و آرامش ایجاد میکند، که با رویکرد هوشمندانه داستان نسبت به هوش مصنوعی همخوانی دارد. تعداد کمی از آثار سینمایی به اندازه Her رابطه انسان با هوش مصنوعی را با جزئیات درک میکنند. این حس گاهی دلنشین و درمانگر به نظر میرسد، اما در پس آن حقیقتی تاریک درباره خواستهها و ترسهای انسانی پنهان است.
فیلم Roma یکی از بهترین آثار آلفونسو کوآرون و به راستی شخصیترین اثر اوست. داستان نه تنها از کودکی خود کارگردان الهام گرفته، بلکه اولین تجربه او در مقام فیلمبردار نیز هست، که کنترل بیشتری بر جزئیات دقیق و ظریف به او میدهد و باعث میشود Roma این حس اصالت و واقعی بودن را منتقل کند.
عکاسی سیاه و سفید فیلم توجه بیننده را به استفاده استادانه کوآرون از نور و سایه و همچنین ترکیببندیهای دقیق صحنهها جلب میکند. این تصاویر همواره در خدمت تقویت عمق داستان هستند و قدرتی دارند که میتوانند با مخاطب در سطحی عمیق ارتباط برقرار کنند.
مانند بسیاری از آثار استنلی کوبریک، فیلم ۲۰۰۱: A Space Odyssey پر از تصاویر خیرهکننده است که هدفش بیشتر برانگیختن احساس تجربه برای مخاطب است تا صرفا تفکر محض. از تک ستونهای سیاه و بلند تا صحنههای مارپیچی کرمچالهای، ۲۰۰۱ حواس بیننده را مجذوب خود میکند.
این فیلم یکی از تأثیرگذارترین آثار علمیتخیلی تاریخ سینماست، اما تعداد کمی از آثار توانستهاند به اندازه آن جاهطلبی داشته باشند. بدون اینکه مستقیم و صریح باشد، مخاطب را به فکر کردن درباره برخی پرسشهای بزرگ وا میدارد، و در عین حال جزئیات کوچک و بیشماری وجود دارند که ارزش تحلیل و تامل دارند.
فیلم Annihilation بر اساس رمانی از جف وندرمیر ساخته شده است، که اغلب از زبان برای اشاره به مفاهیمی استفاده میکند که عمدتا برای به تصویر کشیده شدن دشوار هستند. اقتباس سینمایی الکس گارلند نیز به نوع خود این حس وحشت کیهانی را حفظ میکند و تصاویری ناآرام خلق میکند که دقیقا آنطور که به نظر میرسند نیستند.
Annihilation به شکلی عجیب هم زیبا و هم وحشتناک است. در بسیاری از صحنهها، این دو عنصر متضاد با هم همراهاند. این موضوع ممکن است یافتن معنای واقعی فیلم را دشوار کند، اما این نوع آثار ارزش دوباره دیدن دارند، چرا که با مشاهده مجدد میتوان سرنخهای بیشتری یافت و نظریههای تازهای شکل داد.
فیلمهای استودیو گیبلی به خاطر انیمیشن خیرهکنندهشان مشهورند و Princess Mononoke یکی از خلاقانهترین آنهاست. داستان در جنگلی انبوه و پرجمعیت جریان دارد، جایی که موجودات جذاب و مرموز در انتظار کشف شدن هستند. هایائو میازاکی در خلق دنیای داستانی خود باهوشانه عمل میکند و هرگز همه چیز را آشکار نمیسازد، چرا که میداند بهتر است برخی رمز و رازها همچنان مبهم باقی بمانند.
Princess Mononoke قصه تأملبرانگیز محیطزیستی است. اگرچه داستان در دنیای فانتزی باستانی رخ میدهد، بسیاری از تمهای آن امروز نیز کاملا مرتبط و مهم هستند. پایان قدرتمند فیلم سهم بزرگی در این تأثیر دارد؛ جایی که جنگ به صلحی شکننده میانجامد و سؤال درباره آینده همچنان در هوا معلق میماند.
فیلم Birdman تنها اثر سینماییای نیست که از پلانهای بلند و تدوین هوشمندانه برای شبیهسازی یک شات پیوسته استفاده میکند، اما آلخاندرو گونزالس اینیاریتو این تکنیک را فراتر از یک ترفند بصری به کار میبرد. فیلم با سرعتی تند پیش میرود و مخاطب را درگیر تلاشهای شلوغ ریگان تامسون برای احیای حرفهاش و بازگرداندن زندگی شخصیاش میکند.
Birdman با حرکتی پرشتاب و گاهی مهیب عبور میکند و تنها در لحظاتی کوتاه به آرامش و طنز سبکی میرسد، وقتی که دنیای درونی ریگان به اطرافش نشت میکند. این رویکرد باعث میشود تجربهای ژرف و روانشناختی و جذاب شکل گیرد، در حالی که شخصیتهای فرعی هر کدام دنیای خاص خود را دارند و ریگان تنها گوشهای از آن را میبیند.
فیلم Poor Things مسیر رشد سریع بلا بیکستر را دنبال میکند، جایی که ذهن کودکانهاش به سرعت با دنیای عجیب اطرافش تطبیق پیدا میکند. یورگوس لانتیموس با موسیقی و فیلمبرداری، تواناییهای درونی او را بازتاب میدهد، طوری که Poor Things شبیه یک موجود زنده و پویا جلوه میکند.
از رنگهای کدر و ملودیهای ناهمگون پیانو در دوران کودکی بلا تا شگفتیهای تکنیکالور در بلوغ او، Poor Things سفری پرهیجان و پرجنبوجوش است. همچنین پر از تصاویر تکاندهنده و تأثیرگذار است، که نشان میدهد بلا باید از صفر اصول و آداب جامعه را بیاموزد. لایههای هنری فیلم آنقدر غنی هستند که با دوباره دیدن، جزئیات تازه و تجربههای جدیدی کشف میشوند.
فیلم The Grand Budapest Hotel مملو از ویژگیهای خلاقانه و منحصربهفرد وس اندرسون است؛ از ترکیببندیهای متقارن و روشن گرفته تا علاقه او به مینیاتورها و طنز خشک و بیاحساسش. این زیبایی بصری و شبیه کتابهای تصویری از بیرون جذاب به نظر میرسد، اما The Grand Budapest Hotel بیش از یک نمای زیبا برای تماشا است.
همانند بسیاری از فیلمهای اندرسون، این ظاهر فانتزی به او اجازه میدهد داستانی احساسی و غافلگیر کننده را به مخاطب منتقل کند. در اینجا داستان یتیمی روایت میشود که در سرزمینی بیگانه به ثروت میرسد اما در این مسیر همه آنچه دوست دارد از دست میدهد. تراژدی دلنشین این روایت، تنها یکی از کشفیات متعدد است که در انتظار بیننده است.
فیلم Oppenheimer از آن دسته بیوگرافیهایی است که تنها کریستوفر نولان قادر به ساختنش بوده است. فیلم نه تنها از خط زمانی غیرخطی استفاده میکند بلکه مقیاس و جلوههای بصری نادری را نیز ارائه میدهد. از نمایشهای انتزاعی فیزیک ذرات گرفته تا قدرت شگفتآور آزمایش Trinity. فیلم Oppenheimer تجربهای تازه و بیسابقه برای مخاطب فراهم میکند.
تصمیم نولان برای در هم آمیختن دو دوره از زندگی اوپنهایمر باعث میشود که امکان جداسازی ساخت بمب از پیامدهای آن وجود نداشته باشد. همین امر بخشی از دلیل بحث و جدلهای مستمر درباره این است که آیا فیلم باید بمب را در حال عمل نشان میداد یا نه. هر دو طرف این مناقشه دیدگاههای خود را درباره ماهیت یک بیوپیک و شخصیت اوپنهایمر بیان میکنند.
منبع: SR
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید