طبق گزارش منتشر شده توسط CNBC از برآوردهای VGChartz، در سال ۲۰۲۵ فروش کنسولهای ایکس باکس سری ایکس/اس در مجموع حدود ۱٫۷ میلیون واحد بوده است؛ حتی کنسول نینتندو سوییچ ۱ هم در همان بازه زمانی ۳٫۴ میلیون واحد فروش داشت.

در رقابت کنسولها ایکس باکس شانسی برای برنده شدن ندارد، پس مایکروسافت در حال بازاندیشیِ معنای ایکس باکس است. استراتژی جدیدی این شرکت بر یک سیستم باز تمرکز دارد که شما را در میان سختافزارها و فضای ابری همراهی میکند. طبق گزارشها، فروش کنسولهای ایکس باکس افت شدیدی داشته، اما شرکت مایکروسافت آنطور که هواداران انتظار دارند، نگران این موضوع نیست. خبرگزاری CNBC با اشاره به درآمد سهماهه اول سال مالی ۲۰۲۶ مایکروسافت تاکید کرده، درآمد کلی بازیها نسبت به سال قبل ۲٪ کاهش یافته و درآمد سختافزار ایکس باکس ۲۹٪ افت کرده است.
البته این رکود فقط مختص ایکس باکس نیست. دادههای Circana که CNBC به آنها استناد میکند نشان میدهند بازیکنان در ماه نوامبر (۱۰ آبان تا ۱۰ آذر) که معمولاً ماه اوج خرید است، نسبت به سال قبل ۲۷٪ کمتر هزینه کردند. در چنین شرایط نامطلوبی سختافزار ایکس باکس بیشترین ضربه را خورد و عملکردش نسبت به همان ماه سال گذشته ۷۰٪ افت داشت. در همین زمان مایکروسافت رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است. فیل اسپنسر گفت مایکروسافت قصد ندارد سونـی یا نینتندو را در کنسولسازی شکست دهد. منابع دیگری هم گفتند شرکت مایکروسافت به دنبال سیستمی است که به بازیکنان اجازه میدهد بین کنسول، رایانه شخصی و پردازش ابری جابهجا شوند.

رهبران مایکروسافت مدتی است برای ایجاد این تغییرات به صورت علنی آماده میشوند. ساتیا نادلا درباره حضور بازیها در همهجا و روی هر پلتفرمی صحبت کرده و اشاره داشته ایکس باکس بعدی میتواند مرز میان کنسول و PC را محو کند. سارا باند، رئیس ایکس باکس، نیز به دستگاههای دستی جدید ساخت ایسوس اشاره کرده که با محوریت بازی میانپلتفرمی و دسترسی به فروشگاههای PC طراحی شدند. در بخش نرمافزار هم دیوارها در حال فرو ریختن هستند. باند عناوین انحصاری را منسوخ خوانده و اعلام کرده حتی نسخه بعدی Halo هم برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهد شد.
امید ماکروسافت به این است که سرویسهای اشتراکی و استریم بازیها بتوانند جای تقاضای رو به کاهش سختافزار را پر کند. CNBC میگوید ایکس باکس در سال ۲۰۲۴ تعداد ۳۴ میلیون مشترک گیم پس داشته و طی آخرین سال مالی نزدیک به ۵ میلیارد دلار از این سرویس درآمد کسب کرده است. همچنین ساعات تجربه ابری بازیها نسبت به سال قبل ۴۵٪ افزایش یافته و این سرویس اکنون در ۳۰ کشور، از جمله هند، در دسترس قرار دارد.
دیدگاهتان را بنویسید