در این مطلب به سراغ بازیهای کمتر شناخته شدهای میرویم که با اقتباس از اساطیر تمدنهای کهن ساخته شدهاند.

اساطیر و قصههای کهن تمدنهای مختلف، همیشه منبع الهامی برای بازیهای ویدیویی بودهاند. بخش مهمی از خاطرات ما گیمرها نیز مملو از تجربه شگفتانگیز همین آثار است. عناوینی نظیر God of War ،Age of Mythology یا Titan Quest و… که کموبیش خیلی از شما با آنها آشنایی دارید. در این مطلب میخواهیم چند بازی خوب که با اقتباس از اساطیر تولید شدهاند را معرفی کنیم. اما نه آنهایی که لزوما در مورد نبرد موجودات افسانهای با یکدیگر هستند و همه با آنها آشنا هستیم، بلکه محصولات جدیدتری که شاید در میان هیاهوی نامهای بزرگ کمتر مورد توجه قرار گرفته باشند.

احتمالا وقتی صحبت از اساطیر میشود یاد کشت و کشتار و نبردهای عظیم میافتید، شاید حتی نتوانید تصور کنید اقتباس از اساطیر میتواند به یک بازی ریتمیک ختم شود. Ragnarock که یک بازی واقعیت مجازی است، اجازه میدهد تا در آن هدایت قایقهای وایکینگها را در محیطهای سرد اسکاندیناوی بر عهده بگیرید. در بازی برایتان موسیقیهای راک و متال مختلف پخش میشوند و باید بر اساس الگوهایی که در تصویر به نمایش در میآیند، به طبلها ضربه بزنید.
مثل خیلی از آثار مشابه، سه درجه سختی مختلف وجود دارد که پایینترین سطح شما را سرگرم میکند اما آخرینِ آنها بسیار چالشی است، بهطوری که باید حسابی آمادگی بدنی داشته باشید. بازی را هم میتوان تنها انجام داد و هم بهصورت چند نفره محلی و آنلاین. در اینجا بیش از چهل موسیقی رسمی و تعداد سرسامآوری قطعه ساخته شده به وسیله هواداران وجود دارد. مهمترین ایرادی که میتوان وارد دانست گرافیک خیلی ساده و کارتونی است، هرچند حین کوبیدن روی الگوهای موسیقی این آخرین دغدغه شما خواهد بود.

شرکت Rebellion بیشتر با مجموعه Sniper Elite شناخته میشود. اما آنها در کارنامه خود یک بازی سوم شخص سرگرمکننده دیگر هم دارند. Strange Brigade را میتوان تکنفره امتحان کرد اما در بهترین حالت باید چهار نفری وارد آن شوید تا تجربهای کامل داشته باشید. داستان در مورد ملکه شیطانی مصر باستان است که حالا برگشته و لشکری از موجودات افسانهای نظیر مومیاییها و عقربهای غولپیکر را به همراه دارد.
از خوبیهای بازی این است که یک اکشن صرف نیست و در معابد و مخروبههای باستانی پازل، تله و بهطورکلی عناصری که به گیمپلی تنوع ببخشند هم حضور دارند. طراحی مرحله نیز خطی نیست و شامل مسیرها و اسرار گوناگون میشود. قصه در دهه ۱۹۳۰ میلادی اتفاق میافتد و سلاحها برگرفته از همان دوران اما با تغییرات عمده هستند. از طرفی، قهرمانان نیز میتوانند از قدرتهای ماورایی استفاده کنند و فقط به تسلیحات محدود نیستند. بازی بیایراد نیست بهخصوص که میتواند زود تکراری شود، اما مجموعا تجربه چندنفره خوبی را فراهم میآورد.

در دنیای قصهها ما هم فولکلور یا همان داستانهای محلی را داریم و هم اساطیر، که اساطیر خود بخشی از فولکلور هستند. در Bramble بیشتر شاهد عناصر فولکلور سرزمینهای شمالی اروپا مثل ترولها، ارواح جنگل یا فضاهای روستایی هستیم. اما میتوان الگوهای اساطیری همانند سفر قهرمان یا دوگانه نور و تاریکی را نیز مشاهده کرد.
داستان در مورد پسربچهای است که بهدنبال خواهرش میگردد. بازی تجربهای کوتاه، ساده اما بسیار متنوع در سبک ماجرایی است. گیمپلی نیز ترکیبی از حل پازل، مخفیکاری و مقداری اکشن را ارائه میدهد. این از آن عناوینی است که مثل Inside یا سری Little Nightmares زود تمام میشود اما دیر از یاد میرود.

وقتی صحبت از اساطیر میشود خیلیها به فکر موضوع نبرد ایزدان با هم میافتند و Smite 2 دقیقاً همین ایده را در سبک MOBA و دوربین سوم شخص اجرایی میکند. باز هم در تفاوت با آثار هم سبک، مبارزات فعالانه و مثل یک اکشن سوم شخص عادی هستند نه این که ماهیت استراتژیک داشته باشد.
در نتیجه با این که هدف اصلی عملا همان نبرد پنج در برابر پنجِ آشنای سبک MOBA است، اما هر مسابقه مبارزات تنبهتن مهیجی را به مخاطب ارائه میدهد. در اینجا بیش از شصت کاراکتر قابل انتخاب از افسانههای ملل و سرزمینهای مختلف حضور دارند. البته بازی هنوز در حالت دسترسی زودهنگام است و ایراداتی در مورد انواع حالتهای مسابقه، تعادل میان شخصیتها و… وجود دارند. اما قطعا بازی برای علاقهمندان به مضامین اساطیری جالب خواهد بود.

این اثر بهطور مشخص در مورد آیین شینتو و مفهوم پاکسازی در آن است. شما یک محافظ مقدس را کنترل میکنید که باید شخصیتی تطهیرکننده را از خطرات دور نگاه دارد. داستان شاید برای ما ایرانیان که اغلب در معرض بازیها و اساطیر غربی بودهایم عجیب باشد، اما میتواند ما را با فرهنگی غریب بیشتر آشنا کند. ویژگی خلاقانه بازی آن است که توسعهدهنده توانسته سبک دفاع از قلعه را با اکشن سوم شخص ترکیب کند.
شما مردم تسخیر شده را آزاد میکنید و به آنان نقشی برای محافظت از مسیر میدهید و خودتان هم شخصا به دل نبرد میزنید. البته مبارزات سادهتر از عناوین معروفی مثل سری Devil May Cry هستند اما کماکان سرگرمکنندهاند. از دیگر نقاط برجسته بازی گرافیک رنگارنگ آن است که به مانند نقاشیهای ژاپن باستان طراحی شده. این احتمالا نزدیکترین نوع تصویرسازی به روش عنوان معروف Okami باشد.

این محصول تماما از افسانههای برج بابل سرچشمه میگیرد. جایی که انسانها به خاطر تکبرشان در ساخت برج بابل زبانشان دگرگون گشت و در نتیجه بازمانده و پراکنده شدند. داستان در مورد همین انسانها است که به زبانهای گوناگون سخن میگویند و شما باید در قالب مکانیکهای جالب گیمپلی و معماهای گوناگون، از نحوه گفتار مردمان سر در آورید. در واقع، حل معماها و فهم دنیای پیرامون، به یادگیری نمادهای ناآشنا و ترجمه متون نامفهوم بستگی دارد.
جالب اینجاست که ترجمه صحبتها و نوشتهها بر دوش خودتان است. یعنی مثلا اگر کسی دری را میگشاید و کلمهای را به زبان میآورد، باید خودتان حدس بزنید که منظور او از آن کلمه “بفرما”، “در” یا “گشودن” است. بازی چیزی را تایید نمیکند، بهتنهایی باید به نتیجه لازم برسید. در کنار گیمپلی نوآورانه، شمایل بصری هم جالبتوجه است و معماریها و سازهها نیز سبک خاورمیانهای دیدنی دارند.

قهرمان این بازی در دنیای مردگانِ سرزمینهای اسکاندیناوی گیر افتاده و میخواهد با اثبات تواناییهای خویش از جهنم بگریزد. هرچند سبک بازی موجب میشود داستان اهمیت چندانی نداشته باشد، اما از افسانههای اروپایی برای طراحی انواع دشمنان و قدرتهایی که از ایزدان میگیرید به نحو احسن استفاده شده. بازی را میتوان برداشتی سهبعدی، پیچیدهتر و مفصل از Vampire Survivors دانست.
هدف اصلی این است که برای تا هر زمانی که میشود زنده بمانید و قدرتهای گستردهتری کسب کنید تا بتوانید در برابر دستههای پرتعداد دشمنان مقاومت کنید. هر دور نبرد شامل ماموریتها، کلاسها و قدرتهای اساطیری مختلفی میشود و باید در نبرد با دشمن بسیار فعال باشید. اگرچه در Vampire Survivor میبایست فقط راه بروید و از چنگ دشمنان فرار کنید، اینجا کمی فعالیتها عمیقتر هستند.

این هم یکی دیگر از عناوینی است که سبکی نامرسوم برای بررسی مضامین افسانهای و باستانی دارد. در واقع The Séance of Blake Manor اثری اول شخص، معمایی و کارآگاهی به همراه عناصر ماورایی و ترسناک است. داستان و موضوعاتی که در آن بیان میشوند از اساطیر ایرلندی مثل باور به ارتباط با ارواح برگرفته شدهاند. اما چیزی که بازی را برجسته میسازد، شباهتش به آثار کارآگاهی قدیمی است.
معماها به دشواری عناوین کلاسیک این سبک نیستند و بخش چالشبرانگیز بیشتر مشاهده، بررسی و استنتاج است. جهانی که در آن قرار دارید پر از اطلاعات است. از سرنخهای محیطی گرفته تا مکالمات و متون گوناگون که باید از آنها دادههای مختلفی را بهدست آورید. جالب اینجاست که بازی با وجود گرافیک کارتونی، اتمسفر، استرس و حالوهوای غریبی را به مخاطب انتقال میدهد. هرچند در مجموع آنقدر هم ترسناک نیست و بیشتر حس و حالی مرموز را در خود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید