در این مقاله به بررسی ۸ بازی میپردازیم که در ابتدا بازخوردهای متفاوتی داشتند اما با گذشت زمان به آثار با ارزشی تبدیل شدند.
طرفداران بازیهای ویدیویی بسیار احساساتی و پرشور هستند، آنها توسعهدهندگان را متقاعد میکنند بازیها را اصلاح کنند، حتی مادهایی میسازند که بازیها را زنده نگه دارند و بعضی اوقات از بازیهایی حمایت میکنند که از منتقدان نمره بالایی نمیگیرند. مجموعههایی مانند Sonic the Hedgehog و Tomb Raider تنها به لطف حمایت طرفداران توانستند زنده بمانند. با این حال، گاهی حتی خود طرفداران هم اشتباه میکنند. بعضی بازیها که به نظر از زمان خود جلوترند، هنگام عرضه واکنشهای متناقضی دریافت میکنند. حتی گاهی ممکن است یک عنوان صرفاً به دلیل محبوبیت بیش از حدش مورد نفرت کاربران آنلاین قرار بگیرد. با این وجود بعد از گذشت یک دوره زمانی، برخی بازیها علیرغم نگرشهای منفی اولیه به آثار کلاسیک ماندگاری تبدیل میشوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ۸ مورد از این عناوین بپردازیم.
The Legend Of Zelda: The Wind Waker
شرکت نینتندو بازیهای موفق زیادی دارد، اگرچه گاهی عناوین ناموفقی نیز داشته است. به عقیدهی بسیاری از طرفداران، بازی The Wind Waker یکی از عناوینی بود که حقش نبود در بین عناوین ناموفق ظاهر شود. این بازی که پس از تغییرات گسترده سری زلدا منتشر شد، سبک گرافیکی جدیدی داشت. در این اثر شخصیتها به سبک گرافیکی سلشید و به صورت کارتونی طراحی شده بودند. همچنین، بازی شامل بخشهای طولانی کشتیرانی میشد.
این بازی اگرچه از سوی منتقدان تحسین شد، اما توسط طرفداران پس زده شد. شخصیت Toon Link ظاهر محبوبی به عنوان دومین قهرمان معروف نینتندو نداشت و بسیاری از طرفداران شکایت داشتند محیطهای آبی زیادی در بازی وجود دارد. اگرچه فروش ۴.۶ میلیون نسخهای بازی موفقیتی چشمگیری حساب میشد اما در مقایسه با Ocarina of Time با فروش ۷.۶ میلیون نسخهای، افت بزرگی را تجربه کرده بود. با این وجود پس از گذشت سالها، اکنون The Wind Waker به عنوان یک بازی خاص با سبک بصری تازه و گیمپلی سرگرمکننده شناخته میشود. خود شخصیت Toon Link هم امروزه آنقدر محبوب شده است که توسعهدهندگان آن را به بازی Smash اضافه کردند.
Super Mario Sunshine
مجموعه بازیهای ماریو آنقدر محبوباند که حتی یکی از بازیهای این مجموعه که ضعیفترین نسخه تلقی میشود، امتیاز ۹۲ را در متاکریتیک کسب کرده است. با این وجود، برای مدتی طولانی، عنوان Super Mario Sunshine به دلیل سختی زیاد و گیمپلی عجیببش خیلی محبوب نبود. طرفداران بیشتر از نحوه کنترل دوربین و سیستم کنترل FLUDD (دستگاهی که با نیروی آب کار میکرد و ماریو از آن برای حرکت کردن و حل پازلها استفاده میکرد) ناراضی بودند.
با گذشت زمانی طولانی، نظر بازیکنان نسبت به بازی Super Mario Sunshine تغییر کرد و محبوبیت آن افزایش یافت. بخشی از این موضوع به خاطر وجود نسلی از طرفداران فعال در فضای مجازی است که با انجام این بازی روی کنسول GameCube بزرگ شدند. در حال حاضر، اگرچه مردم این عنوان را بهترین بازی ماریو نمیدانند، اما به خاطر فضای شاد و پرانرژیاش این بازی را دوست دارند.
Deadly Premonition
بازی Deadly Premonition که در اواسط نسل هفتم منتشر شد چون بودجه زیادی نداشت، بازیکنان خیلی به کیفیتش امیدوار نبودند. چنین بازیهایی معمولا فروش خوبی نیز ندارند و به سرعت فراموش میشوند. این بازی به دلیل باگها، شخصیتهای عجیب و گرافیک بسیار ضعیفش نقدهای بسیار بدی دریافت کرد. کیفیت برخی مسائل مثل نوشتهها در این عنوان به اندازهای بد بود که توسعهدهندگان از نمایش زیرنویس برای کمک به فهم آنها استفاده کردند.
با این حال، بازی Deadly Premonition موفق شد توجه بسیاری از بازیکنان را به خود جلب کند. اکنون با گذشت سالها از انتشار این بازی، ما شاهد ایجاد یک پایگاه طرفداری هستیم که در آن داستان جالب و شخصیت خاص این اثر را ستایش میکنند. با توجه به افزایش محبوبیت این بازی، توسعهدهندگان مدتی قبل از نسخه سوییچ آن پردهبرداری کردند و حتی ساخت نسخه بعد آن را نیز در دستور کار قرار دادند.
Spec Ops: The Line
شاید بهترین توصیف برای عنوان Spec Ops: The Line این است که بگوییم این بازی بسیار فضایی نزدیک به مجموعه Silent Hill دارد. اگرچه در ظاهر این بازی یک شوتر نظامی کلیشهای بود، اما در واقع این عنوان یک شاهکار در ژانر وحشت روانشناختی است. بزرگترین موضوعی که در قالب یک سوال در ذهن مخاطبان هنگام تجربه این اثر نقش میبست این بود که آیا جنگیدن در تمام جنگهای باعث میشود انسان حس یک قهرمانی را داشته باشد؟
این بازی به خاطر دلایلی نظیر گیمپلی متوسط و صحنههای شوکهکننده و غیرمیهنپرستانه خیلی مورد تحسین منتقدان قرار نگرفت، اما این دقیقاً همان پیامی بود که بازی میخواست منتقل کند. این عنوان قصد داشت به نقد این موضوع بپردازد که بازیهای ویدیویی جنگ را به صورتی غیرواقعی زیبا جلوه میدهند. چند سال طول کشید، اما اکنون Spec Ops: The Line به عنوان یک اثر کلاسیک در ژانر وحشت روانشناختی شناخته میشود. این بازی با بررسی روان شخصیت اصلی، روایتی خاص را ارائه میدهد.
Final Fantasy 12
شرکت Square Enix بعد از عرضه FF10 با داستانی فوقالعاده و به نمایش کشیدن دنیای وسیع FF11، برای ساخت Final Fantasy 12 و اطمینان از کیفیت بالای آن تمام تلاشش را کرد. حتی این شرکت هزینه زیادی صرف ساخت این بازی کرد تا از موفقیتش مطمئن شود. این بازی دارای دنیایی عظیم، شخصیتپردازیای قوی، دوبلهای عالی، سیستم مبارزهای جدید و داستانی گسترده بود. همچنین داستان بازی از طریق کاتسینهای CGI روایت میشد که شاید از فیلمهای سینمایی آن زمان هم زیباتر به نظر میرسیدند.
اگرچه فاینال فانتزی یکی از محبوبترین مجموعههای نقشآفرینی ژاپنی (JRPG) است، بازی Final Fantasy 12 خیلی با استقبال طرفداران مواجه نشد. عدهای دلیل این امر را سیستم مبارزه بازی میدانستند زیرا خیلی زود خسته کننده میشد، اما این تمام مشکل نبود و عملکرد ربات گونه همراهان نیز در طول بازی با انتقاد زیادی مواجه شد. با این وجود، بعد از ساخت ریمیک عنوان The Zodiac Age، سیستم مبارزه این بازی بالاخره مورد استقبال قرار گرفت. کنترل غیرمستقیم بازی شاید در ابتدا عجیب باشد، اما بعد از گذشت مدتی میتواند برای بازیکنان بسیار رضایتبخش باشد. همچنین با گذشت زمان، به دلیل وجود شباهتهایی بین داستان این عناون و سری Star Wars، بازی Final Fantasy 12 محبوبیت بیشتری بین بازیکنان به دست آورد.
Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty
بازی MGS 2، عنوانی بسیار جلوتر از دیگر عناوین همدوره خودش بود و شاید بتوان آن را یکی از جاهطلبانهترین بازیهایی نامید که تا به حال ساخته شدهاند. با این حال، در زمان انتشار، با توجه به اینکه رایدن به عنوان شخصیت اصلی انتخاب شده بود، نوعی دوگانگی در میان طرفداران ایجاد شد. اگرچه در تریلر پیش از عرضه بازی، اسنیک شخصیت اصلی بود و رایدن نقشی فرعی داشت، در زمان عرضه همه چیز فرق کرد و این نوعی حس فریب خوردگی در طرفداران ایجاد کرد. این مورد باعث نوعی بی توجهی به این عنوان و بحثهای عمیق و فلسفی دورنش درباره هوش مصنوعی شد.
اما سالها بعد، MGS 2 مورد تحسین قرار گرفت. امروز همه متوجه شدند این بازی به گونهای خاص و جلوتر از زمان خودش نقدهای اجتماعی و سیاسیای انجام داده که مردم از درک آن در سال ۲۰۰۱ عاجز بودند. طرفداران اکنون قدردان نوآوریهای زودهنگام MGS 2 در گیمپلی هستند. هوش مصنوعی فوقالعاده دشمنان در این بازی، در کنار گیمپلی آغشته به چاشنی مخفیکاری باعث میشد مخاطبان در دنیای آن غوطهور شوند و همه اینها با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در اوایل دوره پلیاستیشن ۲ نمایش داده میشد.
Resident Evil 4
با موفقیتی که نسخه ریمیک Resident Evil 4 در سال ۲۰۲۳ به دست آورد، باور اینکه نسخه اصلی در سال ۲۰۰۵ با چالشهایی روبهرو بوده دشوار است. از این بازی به عنوان یکی از موفقترین و تأثیرگذارترین شوترهای سومشخص در تمام دوران نام برده میشود. مکانیک نشانهگیری از روی شانه این بازی تقریباً در تمام بازیهای اکشن سوم شخص بعد از خودش به کار گرفته شده است.
با این حال، در بیشتر دهه ۲۰۱۰، بازی RE4 در جوامع آنلاین با نوعی نفرت وسواسگونه مواجه بود. با توجه به اینکه نسخههای اولیه سری Resident Evil تمرکز بیشتری روی ژانر وحشت و بقا و مدیریت منابع داشتند، این بازی برای حرکت به سمت مکانیکهای اکشن مورد سرزنش قرار میگرفت. اما انتشار نسخه ریمیک بالاخره به این انتقادات پایان داد، زیرا بازیکنان دریافتند RE4 همیشه عالی بوده و همه جهتگیریهای قبلی نوعی تعصب غیرمنطقی بوده است.
Tekken 4
بازی Tekken 4 بهترین نمونه برای نمایش این است که چگونه پایبند ماندن به یک دیدگاه در نهایت به نتیجه میرسد. این عنوان در زمان انتشارش به خاطر لیست کوتاه شخصیتها و مکانهای فانتزی و عجیبش با واکنش منتقدان مواجه شد. به دلیل طراحی خاص مراحل (وجود دیوارها و زمینهای ناهموار) و داستان دارکتر بازی، بیش از یک دهه، بازیکنان Tekken 4 را بدترین بازی سری میدانستند.
با این حال، کارگردان بازی کاتسوهیرو هارادا دیدگاه و جهتگیریاش را عوض نکرد و تمام مکانیکهایی که بازی Tekken 4 برایشان مورد انتقاد قرار گرفت، به عناصر اصلی نسخههای بعدی تبدیل شدند. امروزه خیلی از طرفداران معتقدند، Tekken 4 جایی بود که این سری به بلوغ رسید زیرا استفاده از دیوارها و پرتاب اشیاء توانست گیمپلی این سری را دگرگون کند. همچنین، داشتن داستانی جدیتر اجازه داد تا Tekken به عنوان یک سری مبارزهای داستانی رشد زیادی را تجربه کند. در حال حاضر، Tekken 4 که زمانی بدترین بازی سری تلقی میشد، از نظر بسیاری از طرفداران بهترین نسخه این مجموعه است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید