تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

ورزش، دشمن آلزایمر: بهترین فعالیت های ورزشی برای زنان

ورزش، دشمن آلزایمر: بهترین فعالیت های ورزشی برای زنان

مطالعه جدیدی انجام شده است که نشان می دهد انجام یوگا برای زنان مسن، به ویژه آن‌هایی که دارای عوامل خطر بیماری آلزایمر هستند، می تواند سلامت مغز آن‌ها را بهبود بخشد. این مطالعه نتوانسته است اثبات کند که یوگا به تعویق آلزایمر می انجامد یا از آن جلوگیری می‌کند، اما برخی از مشکلات زوال عصبی را می‌تواند بهبود بخشد.

به گفته دکتر “هلن لاورتسکی”، از دانشگاه لس آنجلس، یوگا برای کاهش استرس، بهبود سلامت مغز، عملکرد ذهنی حافظه و کاهش التهاب مفید است. این مطالعه شامل بیش از ۶۰ زن مسن بود که مشکلات حافظه داشتند و نشانه‌های جریان خون ضعیف‌تر مغز را نشان می‌دادند.

زنان در دو گروه تقسیم شدند و یک گروه در جلسات یوگا شرکت کردند، در حالی که گروه دیگر تحت آموزش تقویت حافظه بود. محققان نشان دادند که یوگا تغییرات مثبتی را در زنان ایجاد کرد که با تمرین حافظه این تغییرات را تجربه نکرده بودند.

این مطالعه نشان داد که یوگا می تواند مشکلات حافظه را بهبود بخشد، میزان مواد مغزی را حفظ کند، اتصال در هیپوکامپ را افزایش دهد و فعالیت‌های ضد التهابی و ضد پیری مغز را افزایش دهد. تیم تحقیق همچنین بیان کرد که تمرین حافظه نیز می تواند برای تقویت حافظه بلند مدت مفید باشد.


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یوگا سلامت مغز زنان مسن را که دارای عوامل خطر بیماری آلزایمر هستند، تقویت می‌کند.
به گزارش مهر، به گفته محققان، این مطالعه نمی‌تواند ثابت کند که این روش باستانی شروع آلزایمر را به تعویق می‌اندازد یا از آن جلوگیری می‌کند، اما به نظر می‌رسد برخی از اشکال زوال عصبی را معکوس می‌کند.
دکتر «هلن لاورتسکی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لس آنجلس، گفت: «یوگا برای کاهش استرس، بهبود سلامت مغز، عملکرد ذهنی حافظه و کاهش التهاب و بهبود انعطاف پذیری عصبی مفید است.»
محققان خاطرنشان کردند از آنجایی که زنان بیشتر عمر می‌کنند و با افزایش سن تحت تأثیر تغییرات سطح استروژن قرار می‌گیرند، احتمال ابتلای زنان به آلزایمر در مقایسه با مردان دو برابر بیشتر است.
مطالعه جدید شامل بیش از ۶۰ زن ۵۰ ساله یا بالاتر بود. همه بیماران قبلاً مشکلات حافظه و عوامل خطر را گزارش کرده بودند که جریان خون ضعیف‌تر مغز را نشان می‌داد.
تیم تحقیق زنان را به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه به مدت ۱۲ هفته در جلسات هفتگی کوندالینی یوگا (با تمرکز بر مراقبه و کار تنفسی) شرکت کردند. در حالی که گروه دیگر تحت آموزش تقویت حافظه قرار گرفتند، جایی که از داستان‌ها یا لیست‌ها برای کمک به تقویت قدرت حافظه استفاده می‌شود.
محققان سلامت عصبی هر زن را با استفاده از نمونه‌های خونی که علائم ژنتیکی یا مولکولی پیری یا التهاب مغز را نشان می‌دهند ردیابی کردند.
شرکت کنندگان همچنین از نظر تغییرات در تفکر، حافظه ذهنی، افسردگی و اضطراب مورد آزمایش قرار گرفتند.
لاورتسکی گفت: «به نظر می‌رسد یوگا کونادلینی با تغییرات مثبتی مرتبط است که توسط زنانی که تمرین حافظه را انجام دادند، تجربه نشد.»
این موارد شامل بهبود قابل توجه در مشکلات ذهنی حافظه، پیشگیری از کاهش مواد مغزی، افزایش اتصال در هیپوکامپ که حافظه‌های مرتبط با استرس را مدیریت می‌کند، و بهبود سیتوکین‌های محیطی و بیان ژن مولکول‌های ضد التهابی و ضد پیری است.
تیم تحقیق متذکر شد که تمرین حافظه هم تا حد زیادی برای حافظه بلند مدت فایده داشت.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!