همه توجه: قانون جدید صدور چک منتشر شد!
بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی برای چک الکترونیک را ابلاغ کرده است که در آن تفاوتهای این نوع چک با چکهای کاغذی توضیح داده شده است. از سال ۱۴۰۱ شروع به فعالیت شدن سامانه چکاد برای صدور و تبادل چک الکترونیکی، این بانک تلاش دارد تا اقدامات قانونی مربوط به این محصول را تکمیل و سازوکار اجرایی آن را تبیین کند. دستورالعمل ارسال شده با محوریت افتراقات میان چک الکترونیکی و چک کاغذی به منظور اجرای دقیق و نظارت بر حسن اجرای آن است. مفاد این دستورالعمل بر اساس قوانین و مقررات قانون صدور چک و دستورالعمل حساب جاری (ریالی) تعیین شده است. به این ترتیب، توسعه چک الکترونیکی و تطابق آن با قوانین مربوط، از اهمیت بالایی برخوردار است و بانک مرکزی نظارت بر این فرآیند را تضمین کرده است.
بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در این دستورالعمل تفاوتهای چک الکترونیک با چکهای کاغذی نیز توضیح داده شده است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه شماره ۰۲.۳۱۹۸۳۲ مورخ ۲۷ اسفند ماه سال و به منظور تکمیل اقدامات قانونی و تبیین سازوکار اجرایی خدمات مرتبط با چک الکترونیکی، دستورالعمل فوق الذکر را با محوریت افتراقات مرتبط با این محصول نسبت به چک کاغذی به شرح زیر ابلاغ کرد:
به موجب تکلیف قانونی مندرج در تبصره ماده (۱) قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب سال ۱۳۹۷، زیرساخت صدور و تبادل چک الکترونیکی موسوم به سامانه چکاد از آبان ماه سال ۱۴۰۱ شروع به فعالیت کرد و متعاقباً توسعه محصول در چارچوب قوانین و مقررات مترتبه در دستور کار این بانک قرار گرفت. از این رو و به منظور تکمیل اقدامات قانونی موصوف و تبیین سازوکار اجرایی خدمات مرتبط با چک الکترونیکی، دستورالعملی با محوریت افتراقات مترتب بر این محصول نسبت به چک کاغذی ارسال میشود.
همانطور که در ماده ۹ دستورالعمل صدرالاشاره تصریح شده است، سایر احکام، الزامات و سازوکارهای اجرایی ناظر بر صدور و تبادل چک الکترونیکی، حسب مورد تابع مفاد «قانون اصلاح قانون صدور چک» و مقررات مربوط از جمله «دستورالعمل حساب جاری (ریالی)» و آخرین اصلاحیههای آنها است.
در پایان این دستورالعمل خواسته شده است تا ضمن ابلاغ مراتب به واحدهای ذیربط، تمهیدات و اقدامات مقتضی برای اجرای دقیق دستورالعمل پیوست معمول شده و بر حسن اجرای آن نظارت شود.