خطرات پنهان در هوای داخل خودرو: احتمال وجود عوامل سرطانزا
یک تحقیق جدید نشان میدهد که هوای داخل خودرو ممکن است شامل مواد سرطان زایی باشد که در قالب مواد ضد اشتعال در اتاقک خودرو استفاده میشوند. این مواد اغلب در صنعت خودروسازی برای رعایت معیارهای استفاده از مواد اشتعالپذیر استفاده میشوند، اما در حقیقت این مواد ممکن است برای سلامتی افراد آسیب زننده باشند. تحقیقات اخیر نشان داده که ۹۹ درصد از خودروهای آزمایش شده حاوی مواد شیمیایی مختلف است که برخی از آنها برای سلامتی آدمیها آسیب زننده هستند.
در این تحقیق مشخص شده است که دما نیز بر کیفیت هوای داخل خودرو تأثیرگذار است و با افزایش دما، میزان گازهایی که از مواد شیمیایی ساطع میشوند نیز افزایش مییابد. این مسئله به ویژه برای کودکان و افرادی که روزانه مدت طولانی در خودرو میسپرند، ممکن است خطرناک باشد.
از مهمترین پیشنهادات محققان این است که استانداردهای استفاده از مواد شیمیایی ضد اشتعال در صنعت خودروسازی باید بهروز شوند و خودروسازان باید از استفاده از این مواد خودداری کنند تا سلامت افراد حفظ شود. امیدواریم که یافتههای این تحقیق بتواند به بهبود استانداردهای ایمنی ترافیک بزرگراهها کمک کند.
پژوهشی تازه نشان میدهد که هوای داخل خودرو ممکن است مملو از مواد سرطان زایی باشد که در قالب مواد ضداشتعال در اتاقک خودرو به کار رفتهاند.
به گزارش سلامت نیوز، محققان، پس از شناسایی «مواد ضداشتعال» درون اتاقک ۱۰۱ خودرو، نتیجه یافتههایشان را روز سهشنبه در مجله «علوم و فناوری محیط زیست» منتشر کردند. تمامی این خودروها از مدلهای ۲۰۱۵ یا جدیدتر انتخاب شده بودند. خودروسازان در ساخت فوم صندلی و دیگر اجزای داخل خودرو از چنین موادی استفاده میکنند تا معیارهای دولتی استفاده از مواد اشتعالپذیر را رعایت کرده باشند، معیارهایی که منسوخشده به شمار میآیند.
ربکا هوبر، پژوهشگر دانشگاه دوک و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «با توجه به اینکه هر راننده بهطور متوسط یک ساعت از روز را در خودرو سپری میکند، مساله سلامت عمومی مطرح میشود. این موضوع بهویژه برای رانندگانی که رفتوآمد طولانیتری دارند و همچنین برای کودکان که بیش از بزرگسالان آسیبپذیرند خطرآفرین است.»
۹۹ درصد خوروهای آزمایششده مادهای شیمیایی به نام تریس (۱-کلرو-ایزوپروپیل) فسفات داشتند که نوعی ماده ضداشتعال است. طرح ملی سمشناسی ایالات متحده بهدلیل احتمال سرطانزایی این ماده آن را مورد بررسی قرار داد. سایر مواد شیمیایی کشفشده عبارتند از تریس (۳،۱-دی کلرو-۲-پروپیل) فساف و تریس (۲-کلرواتیل) فسفات، که تحت دستورالعمل ۶۵ کالیفرنیا دو ماده شیمیایی سرطان زا به شمار میروند و از سال ۲۰۲۰ فروش محصولاتی که از این ماده شیمیایی استفاده میکنند ممنوع شده است.
در این پژوهش، خودروها هم در تابستان و هم در زمستان بررسی شدند و نتایج بررسیها نشان دادند که میزان دما بر کیفیت هوای داخل خودرو تاثیرگذار است. آب و هوای گرم با بیشتر شدن گازهایی که از مواد شیمیایی ساطع میشوند مرتبط است. همانطور که بسیاری از مردم میدانند، هوای داخل خودرو، حتی وقتی هوای بیرون خیلی گرم نیست، بهسرعت بالا میرود. برای مثال، روزی که دمای هوا ۲۶ درجه سیلسیوس است، تنها پس از ۲۰ دقیقه قرار گرفتن خودرو زیر نور خورشید، دمای داخل آن به ۴۲ درجه میرسد.
محققان امیدوارند که نتایج بررسیها استاندارهای به قول معروف منسوخشده اشتعالپذیری را بهروز کند و بدین ترتیب خودروسازان از به کار بردن این مواد شیمیایی دست بکشند.
دکتر لیدیا جهل، پژوهشگر ارشد از کالیفرنیا، میگوید: «مشکل مصرف این مواد ضداشتعال این است که مقدار کم این گازها در طول زمان ما را در معرض جذب آنها قرار میدهد، در حالی که هنوز مقدار زیادی از مواد شیمیایی ضداشتعال در ابزار مختلف همچنان باقی است و بهشکلی پایدار در معرض آنها قرار خواهیم داشت.»
محققان امیدوارند یافتههای آنها سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها در ایالات متحده را تشویق کند تا استانداردهای استفاده از مواد ضداشتعال را بهروز کنند.