تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

کشف جذاب: ردیابی قدیمی‌ترین ویروس‌های انسانی در استخوان یک نئاندرتال

محققان دانشگاه سائو پائولو با کشف قدیمی‌ترین ویروس‌های شناخته‌شده انسانی در استخوان‌های انسان نئاندرتال، به دنبال مجددا خلق این ویروس‌ها هستند. این ویروس‌ها شامل ویروس‌های پاپیلوما، آیدنو و یک ویروس دیگر بوده‌اند که در دو انسان نئاندرتال مرد پیدا شده است. این کشف جدید احتمالا نظریه انقراض نئاندرتال‌ها به دلیل ویروس‌ها را تایید می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که ویروس‌های انسانی مدرن همان ویروس‌هایی بوده‌اند که انسان‌های نئاندرتال نیز با آن‌ها آلوده بوده‌اند. اما تلاش‌ها برای سنتز ویروس‌های پارک ژوراسیک-مانند ادامه دارد تا مشخص شود چگونه این ویروس‌ها با ویروس‌های مدرن مقایسه می‌شوند.

با بررسی دی.ای.ای انسان نئاندرتال، محققان توانستند توالی ژنتیکی و ویروس‌های موجود در بقایای آن‌ها را بررسی کنند. این کشف جدید نشان می‌دهد که ویروس‌ها احتمالا نقش مهمی در انقراض نئاندرتال‌ها داشته‌اند. اما برای دستیابی به موفقیت بیشتر، نیاز به درک دقیق‌تری از تخریب دی.ان.ای و بازسازی قطعات آن‌ها وجود دارد.

 تک فان-محققان از دانشگاه سائو پائولو توانسته‌اند قدیمی‌ترین ویروس‌های شناخته‌شده انسانی را در استخوان‌های انسان نئاندرتال پیدا کنند که قدمت‌شان به 5000سال قبل باز می‌گردد و می‌خواهند بزودی آن‌ها را مجددا خلق کنند.

به گزارش تک فان، دی.ان.ای دو انسان نئاندرتال آزمایش شد و نتایج ردپاهایی از ویروس پاپیلوما (که از طریق جنسی منتقل می‌شود) و ویروس آِدنو (که باعث سرماخوردگی می‌شود) و همین‌طور یک ویروس دیگر را نشان داد.

دو انسان ماقبل تاریخی که آزمایش‌ها روی آن‌ها صورت گرفت مرد بودند و بقایای آن‌ها در غاری در روسیه پیدا شده بود. کارشناسان مدت‌های طولانی حدس زده بودند که ویروس‌ها احتمالا منجر به انقراض نئاندرتال‌ها شده‌اند و این کشف اخیر احتمالا می‌تواند از نظریه آن‌ها حمایت کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که انسان‌های نئاندرتال احتمالا با همان ویروس‌هایی آلوده می‌شدند که انسان‌های مدرن امروزی می‌شوند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که امکان شناسایی بخش‌هایی از ژنوم‌های ویروسی در نمونه‌های باستان‌شناسی وجود دارد.

مثلا آدنو ویروس‌ها می‌توانند طیفی از بیماری‌ها از درد در ناحیه باسن، که همان سرماخوردگی است، تا التهاب روده‌ای ایجاد کنند. ویروس بسیار شایع اپشتین-بار که می‌تواند باعث مونونوکلئوز و ام اس شود، متعلق به ویروس‌های تبخال/هرپس است. ویروس‌های پاپیلومای انسانی شناخته‌شده‌ترین ویروس‌های عامل سرطان گردن رحم هستند.

تیمی که این کشف را انجام داد، اکنون قصد دارد “ویروس‌های پارک ژوراسیک-مانند” را سنتز کند تا ببیند چگونه با ویروس‌های مدرن مقایسه می‌شوند.

مارسلو بریونز، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «این ویروس‌های پارک ژوراسیک-مانند را سپس می‌توانیم به لحاظ ویژگی‌های تولیدمثلی و بیماری‌زایی با همتایان مدرن‌شان مقایسه کنیم.»

او می‌افزاید: «تردید دارم که با توجه به اینکه درک کاملی از میزان تخریب دی.ان. ای و چگونگی بازسازی قطعات کشف‌شده نداریم، بتوانیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.»

«همچنین تعامل بین میزبان-ویروس، به خصوص در یک محیط کاملا متفاوت، باید لحاظ شود.» بقایای در کوه‌های آلتای سیبری در غار چاگیرسکایا پیدا شدند. این بقایا در میان گروهی 9نفره بودند که در سال 2022 پیدا شدند و همگی دی.ان.ای مشترک داشتند که نشان از رابطه فامیلی آن‌ها دارد.

محققان توانستند با بررسی دی.ای.ای آن‌ها داده‌های مربوط به توالی ژنتیکی آن‌ها را استخراج کنند. آنها توانستند مشخص کنند که آثار ویروسی موجود در بقایای آن‌ها از حیوانات یا انسان‌های امروزی که آنها را آلوده کرده بودند، به آنجا نرسیده است.

نویسندگان می‌گویند:

«با در نظر گرفتن همه این موارد می‌توانیم بگوییم که این ویروس‌ها احتمالا نمایندگان‌ ویروس‌هایی هستند که حقیقتا نئاندرتال‌ها را آلوده کرده بودند.»

معنایش این نیست که ویروس‌ها تنها عاملی بودند که باعث انقراض نئاندرتال‌ها شدند بلکه این یافته‌ها از این نظریه که ویروس‌ها به شکلی در انقراض نئاندرتال‌ها نقش داشتند، حمایت می‌کند.

عاطفه رضوان نیا

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!