تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهنمایی کامل برای یادگیری قلاب‌بافی: هنر نقشه‌خوانی و حروف اختصاری

آموزش علائم قلاب بافی، نقشه خوانی و حروف اختصاری مهارت‌های اساسی و اساسی برای انجام بهتر هر گونه پروژه قلاب بافی است. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا بهترین نتیجه را بدست آورید و پروژه های خود را به صورت صحیح و دقیق انجام دهید.

در آموزش علائم قلاب بافی، شما با انواع نقشه‌ها و الگوهای قلاب بافی آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید چگونه آن‌ها را به درستی تفسیر کنید. همچنین، با استفاده از حروف اختصاری که در الگوهای قلاب بافی استفاده می‌شود، می‌توانید به راحتی و سرعت بیشتری به پروژه خود بپردازید.

در این آموزش، شما به تمامی جزئیات لازم برای انجام بهتر قلاب بافی آشنا می‌شوید و می‌توانید با تمرین و تمرکز، مهارت‌های خود را بهبود بخشیده و پروژه‌های زیبا و کاربردی ایجاد کنید.

با یادگیری نقشه خوانی قادر خواهید بود علائم قلاب بافی را خوانده و مدل بافتنی را بدون نیاز به ترجمه مطابق نمونه ببافید. به عبارتی علایم قلاب بافی زبان بین المللی هنرمندان این هنر است .

آموزش قلاب بافی : علائم قلاب بافی و نقشه خوانی

هنر قلاب بافی یکی از پرکاربردترین و در عین حال ظریف ترین و زیباترین هنرهای دستی است. با این هنر می توان انواع پوشاک،  رومیزی، روتختی، کیف، لوستر و … بافت.

در آموزش های قبل مهمترین نوع بافت با قلاب ( بافت زنجیره، بافت پایه کوتاه و بافت نامرئی ، بافت پایه ساده و بافت پایه بلند) را فرا گرفتید. سایر بافتها ترکیبی از این پنج بافت است. در اکثر سایت ها و ژورنال های بافتنی، علاوه بر تصویر مدل، نقشه بافت (پترن) نیز قرار دارد. نقشه ها الفبای اولیه بافت هستند. با یادگیری نقشه خوانی قادر خواهید بود علائم قلاب بافی را خوانده و مدل بافتنی را بدون نیاز به ترجمه مطابق نمونه ببافید. به عبارتی علایم قلاب بافی زبان بین المللی هنرمندان این هنر است .

در ادامه اولین سری از علائم قلاب بافی تقدیم شما علاقمندان به این هنر زیبا می شود:

علائم قلاب بافی :  شروع بافت و پایان بافت

علائم قلاب بافی : زنجیره

بافت پایه کوتاه

علائم قلاب بافی : پایه متوسط یا پایه ساده

آموزش علائم قلاب بافی و نقشه خوانی

بافت پایه بلند

شروع کار با حلقه جادویی – روش اول

شروع کار با حلقه جادویی – روش دوم – تصویر اول

شروع کار با حلقه جادویی + پر کردن حلقه با پایه بلند

حلقه زدن با زنجیر

علائم قلاب بافی : پایه دوبل

بافت پایه سوبل

بافت نامرئی

دو پایه بلند در یک پایه

سه پایه بلند در یک پایه

دو پایه بلند متصل به هم

دو پایه ساده متصل به هم

بافت ذرتی سه تایی ( یه پایه بلند )

بافت ذرتی ۵ تایی ( ۵ پایه بلند )

علائم قلاب بافی : گره پفکی یا پف مانند (پاف)

علائم قلاب بافی : گره تزیینی گرد (پیکوت)

فیلم آموزش بافت پیکوت 

گره تزیینی تو خالی (پیکوت)

بافت پایه کوتاه جلو برجسته

علائم قلاب بافی : پایه کوتاه بر عکس

بافت دو پایه کوتاه در یک زنجیر( زیاد کردن دانه )

این بافت بیشتر در بافت کلاه و کفش کاربرد دارد.

بافت دو پایه کوتاه در دو زنجیر

اندازه زنجیر چرخشی

   

آموزش پایه بلند برجسته 

بافت برجسته به دو صورت بافته میشه :

۱) بافت برجسته از جلو (front-post)
۲) بافت برجسته از پشت (back-post)

بافت پایه بلند برجسته از جلو (front-post double crochet stitch)

نخ رو با قلاب گرفته و قلاب رو از جلوی کار وارد فضای بین اولین و دومین پایه بلند از ردیف قبل می‌کنیم.
قلاب رو از پشت پست عبور داده از فضای بین دومین و سومین پایه بلند ردیف قبل بیرون می‌آوریم.
نخ رو با قلاب می‌گیریم و در این حالت ۳ حلقه روی قلاب ایجاد میشه.
در این مرحله دقیقا مثل بافت پایه بلند ساده عمل می‌کنیم. یعنی نخ رو گرفته از دو حلقه عبور میدیم و مجددا نخ رو گرفته از دو حلقه باقی مونده عبور میدیم تا تنها یک حلقه روی قلاب باقی بمونه

 

بافت برجسته از جلو رو با نماد و مخفف زیر نمایش میدن (البته این نماد مخصوص بافت پایه بلند برجسته از جلوست. برای سایر گره‌ها به انتهای نماد گره پایه نیم دایره‌ای به صورت زیر متصل میشه)

بافت پایه بلند برجسته از جلو رو با این نماد نمایش میدن

بافت پایه بلند برجسته از پشت (back-post double crochet stitch)

مراحل اول و دوم مشابه حالت قبل هستند.

۳) نخ رو بوسیله قلاب گرفته و از پشت کار وارد فضای بین اولین و دومین پایه بلند از ردیف قبلی می‌کنیم.

۴) قلاب رو از پشت رد کرده وارد فضای بین دومین و سومین پایه بلند ردیف قبل می‌کنیم.
ادامه مراحل هم مثل حالت قبل بافته میشه:

آموزش تصویری بافت پایه بلند برجسته از پشت

نماد و مخفف بافت برجسته از پشت هم به این شکله

 فیلم آموزش بافت پایه بلند برجسته به زبان فارسی 

توضیح حروف اختصاری قلاب بافی 

نام فارسینام لاتین (امریکایی)علامت اختصاریزنجیرهchainchبافت نامرئیSlip Stitchsl stپایه کوتاهsingle crochetscپایه ساده یا متوسطhalf double crochethdcپایه بلندdouble crochetdcپایه دوبلtreble crochettrپایه سوبل یا سه تاییdouble treble crochetdtrدوتایکی کردن دوپایه کوتاهsingle crochet two togethersc2togدوپایه کوتاه از داخل یک زنجیرهSingle Crochet increasesc incدوتایکی کردن با پایه بلندdouble crochet two togetherdc2togدوتا پایه بلند از داخل یک زنجیرهdouble crochet increasedc incبافت پاپ کورنی، ذرتی، فندقی

Popcorn Stitch

۵dc incبافت حبابیBobble Stitch۳dc clusterبافت خوشه ای ، سه تا یکی کردن پایه بلندهاcluster Stitchdc 3 tog

اختصارات قلاب بافی 

توضیحاتعبارت کاملعبارت اختصارییک در میانalternatealtتقریباapproximatelyapproxشروع ، ابتداbegin/beginningbegمابینbetweenbetنیمه عقبی حلقه زنجیره(back loop(sBLبافت پفکیbobbleboبافت برجسته از پشت : قلاب را از پشت به دور بافت رج قبل حلقه کرده و نخ را از پشت کار می گیریمback postBPرنگ Acolor ACAرنگ Bcolor BCBرنگ متضادcontrasting colorCCبه زنجیره یا فضایی که قبلا ایجاد شده اشاره می کندrefers to chain or space previously made-chفضایی که توسط زنجیره ها ایجاد شده استchain space, the space made by the chainch-spدسته، گروهclusterCLسانتی متر(centimeter(scmادامه دادنcontinuecontکاهش دادن، مثلا کاهش دادن دانه هاdecrease/decreases/decreasingdecنیمه جلویی حلقه زنجیره(front loop(sFLدنبال کردن، ادامه دادنfollow/follows/followingfollبافت برجسته از جلو : قلاب را از جلو به دور بافت رج قبل حلقه کرده و نخ را از روی کار می گیریمfront postFPگرم ، مثلا کاموای ۱۰۰ گرمیgramgافزایش دادن ، مانند افزایش دانه هاincrease/increases/increasingincحلقهloops(lp(sمترmetermرنگ اصلیmain colorMCمیلی مترmillimetermmاونس، مقیاس وزنی برابر ۳۱ گرمounceozبافت پیکوت یا حلقه ایpicotpالگو، نقشهpatternpat(s) or pattبافت پاپ کورنpopcornpcنشانگر محلplace markerpmقبلیpreviousprevباقی ماندنremain/remainingremتکرار کردنrepeatrepدورroundrndرج رفتright sideRSپریدن، رد کردن، مثلا تعدادی از دانه ها را نبافته و از آنها بپریدskipskفضای خالیspacespبافتstitchstتعداد زنجیره اولیه برای شروع رج یا دور جدید که با توجه به اولین بافت رج یا دور این تعداد مشخص می شودturning chaintch or t-chاز طریق نیمه عقبی حلقه زنجیرهthrough back looptblباهمtogethertogبافت پایه سه برابر سوبلtriple treble crochettrtrرج برگشتwrong sideWSیارد ، واحد طولyardydنخ را به روی کار بیاوریدyarn overyoنخ را روی قلاب بیاندازیدyarn over hookyoh

طراحان علاوه بر استفاده از اختصارات، از بعضی نشانه ها هم در توضیحات خود استفاده می کنند.

بیشتر این نشانه ها برای مشخص کردن بخش های تکرار شونده استفاده می شوند. مثلا هر آنچه در یک براکت نوشته می شود باید تا انتهای رج تکرار شود. مهمترین این نشانه ها را در جدول زیر می بینید.

مفهوم نشانهنشانههر دستوری در داخل براکت آمده، طبق دستورالعمل و به تعداد گفته شده باید تکرار شود[]هر دستوری در داخل پرانتز آمده، طبق دستورالعمل و به تعداد گفته شده باید تکرار شود()هر دستوری بعد از ستاره می آید را باید به تعداد مورد نظر تکرار شود*هر دستوری بین دو ستاره می آید را باید به تعداد مورد نظر تکرار شود**

  اختصاصی مجله تصویر زندگی

کپی با ذکر منبع و درج لینک به این مطلب بلامانع است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!