تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

(تصاویر) ۵ جت جنگنده آمریکایی که طولانی‌ترین عمر مفید را داشتند

ارتش ایالات متحده ناوگان قدرتمندی از هواپیماهای جنگی دارد که بسیاری از آنها دهه ها در خدمت بوده اند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه این مقاله به بررسی 5 فروند جنگنده برتر ایالات متحده با بیشترین عمر مفید می پردازیم.

5- F/A-18 هورنت

راه اندازی: 1983

هورنت اولین پرواز خود را در سال 1978 انجام داد و پنج سال بعد، در سال 1983، با تفنگداران دریایی و در سال 1984 با نیروی دریایی ایالات متحده وارد خدمت شد. ورود آن به خدمت نظامی فرآیند جایگزینی ناوگان را با F-4 Phantom و A-7 Corsair آغاز کرد.

F/A-18 Hornet برای برآوردن الزامات ماموریت برای ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین طراحی شده است. هورنت با پوشش طیف گسترده ای از عملیات تاکتیکی، می تواند نقش هایی مانند برتری هوایی، اسکورت جنگنده، حمله دریایی، شناسایی، کنترل هوایی رو به جلو و غیره را انجام دهد.

F/A-18 Hornet ستون فقرات هوانوردی تاکتیکی تفنگداران دریایی ایالات متحده است و از ماموریت های جهانی این نیرو پشتیبانی می کند. نسبت به سوپر هورنت، نسخه جدیدتری که برای عملیات از ناوهای هواپیمابر طراحی شده، سبک تر و قابل مانورتر است.

مشخصات هورنت F/A-18

4- F-16 فایتینگ فایتینگ فالکون

راه اندازی: 1978

داستان F-16 Fighting Falcon در دهه 1970 با گروه کوچکی از مهندسان دفاعی و تحلیلگران معروف به “مافیای نور” آغاز شد. این گروه نامتجانس در تلاش است تا جایگزینی برای جنگنده های سنگین و قابل مانور آن زمان ایجاد کند.

هدف این تیم جایگزینی وزن اضافی و بار سنگین با سرعت بیشتر و قدرت مانور بالاتر بود. محصول نهایی مورد نظر یک جنگنده مقرون به صرفه بود که به راحتی می توانست بر هواپیماهای دشمن مانور داده و با موشک یا شلیک خودکار به آنها حمله کند.

این هواپیمای جنگی به قدری موفق بود که از زمان تولید آن در سال 1975 تاکنون بیش از 4500 هواپیما برای 26 کشور جهان تولید شده است. لاکهید مارتین همچنان آینده روشنی را برای این جنگنده می بیند و احتمالاً 300 فروند هواپیمای جدید (با نسخه Block 70/72) در آینده نزدیک به فروش می رسد.

حتی ویتنام می تواند مشتری آینده F-16 باشد زیرا ارزش بازدارندگی این هواپیما را در طول تنش های شدید در منطقه دریای چین جنوبی دیده است.

مشخصات F-16 Fighting Falcon

3- A-10 Thunderbolt II

راه اندازی: 1977

سریع نیست، براق و صیقلی نیست و قطعا جذاب نیست… اما می تواند تانک ها را به راحتی نابود کند و به همین دلیل این هیولا متولد شده است.

در دوران جنگ سرد، که در واقع از سال 1949 تا 1991 به طول انجامید، این ترس قابل درک وجود داشت که اتحاد جماهیر شوروی با حمله زمینی بر اروپای غربی تسلط یابد. شوروی یک ناوگان واقعی از سربازان و تانک‌ها داشت که می‌توانستند از آن‌ها در یک حمله بزرگ و رعد و برق زمینی استفاده کنند. برنامه ریزان نظامی آمریکایی به یک موتور هوایی جدید برای دفع تشکیلات زرهی شوروی و ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک قابل اعتماد نیاز داشتند.

پاسخ A-10 Thunderbolt II بود که در سال 1960 برنامه ریزی را آغاز کرد و اولین بار در سال 1975 تحویل شد. بدنه هواپیما با در نظر گرفتن قابلیت بقای خلبان طراحی شده بود. علاوه بر این، افزونگی سیستم‌های بقا به A-10 اجازه می‌دهد حتی پس از آسیب‌های قابل توجه به کار خود ادامه دهد. این جنگنده با قدرت مانور عالی خود در سرعت ها و ارتفاعات کم، می تواند و برای مدت طولانی نزدیک میدان نبرد شناور باشد و پشتیبانی درجه اول را از نیروهای زمینی فراهم کند.

علاوه بر مهمات هدایت شونده، A-10 می تواند تا 4200 گلوله در دقیقه هنگام درگیری با تانک های دشمن شلیک کند. گلوله های آتش زا PGU-14/B این هواپیما با هسته اورانیوم ضعیف شده خود، می تواند یک مخزن جامد و قدرتمند را در عرض چند ثانیه به جسد در حال دود تبدیل کند.

آینده A-10 هنوز در هواست (هیچ جناسی در نظر گرفته نشده است!) و این موضوعی است که بین بسیاری از هوانوردان و علاقه مندان به هوانوردی مورد بحث است که آیا پایان خوک فرا رسیده است یا خیر.

مشخصات A-10 Thunderbolt II

2- F-15 Eagle

راه اندازی: 1976

F-15 Eagle یک جنگنده تاکتیکی با قابلیت مانور بالا است که برای نفوذ به حریم هوایی دشمن و کسب و حفظ برتری هوایی در میدان جنگ طراحی شده است. تاریخچه F-15 در دهه 1960 به دلیل عملکرد ضعیف F-4 فانتوم در نبردهای هوایی نزدیک آغاز شد.

مک دانل داگلاس برای طراحی و ساخت این هواپیما انتخاب شد و در 26 ژوئن 1972 اولین نمونه اولیه F-15 از کارخانه آنها بیرون آمد. F-15A برای اولین بار در ژوئیه 1972 پرواز کرد و در نوامبر 1974، اولین F-15 به بال جنگنده تاکتیکی 58 در پایگاه نیروی هوایی لوک، آریزونا تحویل داده شد. آموزش در این مکان با هر دو نوع F-15A و ​​B آغاز شد.

این هواپیمای مقاوم همچنان به خدمت خود ادامه می دهد و آینده این جنگنده متعلق به نسخه F-15EX است. این آخرین نسخه از Eagle پیشرفت های زیادی دارد و نیروی هوایی آماده خرید 200 عدد دیگر از آنها است.

مشخصات F-15 Eagle

1- F-5 Tiger

راه اندازی: 1964

توسعه F-5 Tiger در سال 1954 زمانی که تیمی از Northrop Grumman برای ارزیابی نیازهای دفاعی کشورهای ناتو و SEATO به اروپا و آسیا سفر کردند، آغاز شد.

در نتیجه این تور، تیم شروع به مطالعه طراحی یک جنگنده سبک و مافوق صوت کرد که مقرون به صرفه، نگهداری آسان و قادر به عملیات در باندهای کوتاه باشد. تا سال 1956، نیروی هوایی ایالات متحده هیچ علاقه ای به استفاده از آن در تعداد زیاد نشان نداد، اما تعداد کمی از نسخه آموزشی خود، T-38 Talon، را در ناوگان نگه داشت.

در 25 آوریل 1962، وزارت دفاع اعلام کرد که F-5 را برای صادرات به عنوان بخشی از برنامه کمک نظامی ارائه می دهد. در مجموع، بیش از 2600 فروند از این جنگنده ها توسط Northrop Grumman ساخته شده است، از جمله جنگنده هایی که تحت قراردادهای تولید مشترک و مجوز با کانادا، تایوان، کره جنوبی، اسپانیا و سوئیس تولید شده اند.

به گفته نورتروپ گرومن:

از زمان اولین تحویل F-5 در سال 1964… هر هواپیما طبق برنامه، با قیمت قرارداد یا کمتر از آن و با عملکرد وعده داده شده تحویل داده شده است. تقریباً دو سوم F-5های تولیدی اصلی در 26 کشور از جمله ایالات متحده در خدمت هستند.

نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر از F-5 در اسکادران های دشمن خود استفاده می کند که هواپیماهای دشمن را در طول ماموریت های آموزشی شبیه سازی می کند. نیروی هوایی نیز از این هواپیماها برای نقش آموزشی مشابه استفاده می کند.

مشخصات ببر F-5

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!