تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

این سال را در خاطر بسپارید: پیکان، انقلابی که توقف کرد!

پیکان یکی از خودروهای محبوب تولید شده در ایران بود که تاریخ صنعت خودروسازی این کشور را به شکلی دیگری تعریف کرد. این خودرو توسط شرکت ایران ناسیونال و سپس ایران‌خودرو تولید شد و به یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایران تبدیل شد. قیمت اولیه این خودرو در زمان تولید ۱۳ هزار تومان بود که باعث افزایش تعداد خریداران آن شد. علاوه بر این، محبوبیت زیاد این ماشین باعث شد تا برای آن شعر و حتی فیلم‌های مستند و سینمایی ساخته شود. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به فیلم تبلیغاتی کامران شیردل و فیلم «زرد قناری» اشاره کرد که داستان و اتومبیل اصلی آن‌ها پیکان بوده است. این خودرو به یادگار به عنوان نمونه‌ای از توانایی‌های صنعت خودروسازی ایران به موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و برای مردم علاقه‌مند ارائه شده است.

مسئولان شرکت ایران‌خودرو روی بدنه آخرین پیکان نوشته بودند: «پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه صنعت می‌رود تا نظاره‌گر توسعه این صنعت باشد.»

به گزارش هم میهن، اولین پیکان در تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۶ در کارخانه ایران ناسیونال تو لید شد و بدین‌ترتیب شرکت ایران ناسیونال و بعد‌ها ایران خودرو به بزرگ‌ترین خودروساز کشور تبدیل شد.

قیمت اولیه پیکان ۱۳ هزار تومان بود و این خود به افزایش تعداد کسانی که قدرت خرید این ماشین را داشتند، افزود.

محبوبیت این ماشین نزد ایرانیان چنان بود که برای آن شعر هم سروده شد: «ای کاش که توی سفره‌ها نان باشد / در جسم من و تو و شما جان باشد /‌ای کاش که توی جاده‌های دنیا / تنها پیکان مدل جوانان باشد».

دوسال بعد از تولید پیکان، کامران شیردل، مستندساز معروف، فیلمی تبلیغاتی برای معرفی آن ساخت و بعدتر حتی در فیلم «زرد قناری» رخشان بنی‌اعتماد، داستان فیلم حول همین اتومبیل می‌گشت.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!