تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهنمای کامل برای پیدا کردن دریاچه مهارلو: آیا شما می‌دانید کجاست؟

دریاچه مهارلو یا تالاب مهارلو یکی از مکان‌های دیدنی استان فارس و شهر شیراز است که در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر قرار دارد. این دریاچه مساحتی بالغ بر ۲۴ هزار هکتار داشته و از مقاصد گردشگری مهم ایران به‌شمار می‌رود.

دریاچه مهارلو به عنوان زیستگاه و پناهگاه حیات وحش شناخته می‌شود، زیرا پرندگان مهاجری مانند فلامینگو‌ها و آنقوت‌ها به اینجا می‌آیند، همچنین حیوانات خودرویی مانند شغال و گربه وحشی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های تمیزی که برای این دریاچه ذکر شده، رنگ صورتی آب آن است که ناشی از وجود جلبک سالینا در آب است. با گرم شدن هوا، غلظت نمک آب افزایش می‌یابد و این جلبک‌ها رنگ آب را به صورت صورتی-قرمز تغییر می‌دهند.

اگر مایل به بازدید از این مکان زیبا هستید، بهترین زمان برای سفر به دریاچه مهارلو از اوایل پاییز تا نیمه‌های اردیبهشت است. در این زمان‌ها، آب دریاچه پرآبی داشته و طبیعت به‌صورت زیبایی رونق می‌گیرد.

فلای تودی نوشت: یکی از جاذبه‌ های طبیعی و تماشایی استان فارس و جاهای دیدنی شیراز، تالاب مهارلو یا دریاچه مهارلو است که در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد.

دریاچه مهارلو شیراز کجاست ؟

ایران جایی است که برای هر سلیقه‌ای یک سفر کنار گذاشته است. می‌توانید با جستجویی ساده و کوتاه در اینترنت، مکان‌هایی را پیدا کنید که همتای کشورهای خارجی هستند، اما به اندازه آن‌ها شناخته‌شده نیستند. اگر اهل ماجراجویی هستید، این بار پیشنهاد منحصربه‌فردی برای شما داریم. نظرتان درباره سفر به صورتی‌ترین نقطه ایران چیست؟

جایی که زمین صورتی و آسمان آبی روشن با رگه‌های صورتی است و پرندگانش صورتی هستند؟! حتما با خودتان می‌پرسید مگر داخل ایران هم چنین جایی وجود دارد؟ باید بگوییم بله.

درباره دریاچه مهارلو شیراز

تالاب مهارلو از توابع سروستان در استان فارس که در میان عموم مردم با عنوان دریاچه مهارلو شناخته می‌شود، با ۲۴ هزار هکتار مساحت یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری ایران است. مسافرانی که به شیراز سفر می‌کنند حتما بازدید از این دریاچه را در برنامه سفرشان قرار می‌دهند. این دریاچه جزو مناطق شکار ممنوع مهارلو شیراز به شمار می‌رود.

نکته جالب توجه اینجاست که این دریاچه، فصلی است و در فصل تابستان بخش زیادی از آن خشک شده و به یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران تبدیل می‌شود؛ اما در فصل پاییز و زمستان به خاطر بارش‌های جوی مجدد بارگیری شده و حیات به جریان صورتی تالاب بازمی‌گردد.

آب دریاچه مهارلو از سیلاب‌های غربی شیراز که توسط رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان‌آباد جمع و به سمت مهارلو ریزش دارد، تامین می‌شود. همچنین چشمه‌های متعددی در اطراف این تالاب وجود دارد که درنهایت به مهارلو ختم می‌شوند.

این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات‌وحش است و با سفر به آنجا می‌توانید پرندگانی چون آنقوت، فلامینگو، تنجه، انواع کاکایی، گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع آبچلیک‌ها، حواصیل، اردک سرسبز و مرغابی را از نزدیک ببینید. همچنین در کنار دریاچه حیوانات وحشی همچون شغال، کفتار، گربه وحشی و روباه نیز زندگی می‌کنند.

تاریخچه دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه صورتی مهارلو در شیراز نام‌های متعددی ازجمله مهلو، مهلویه و ماهلوبه دارد و در گذشته آن را جنکال یا دریاچه نمک هم می‌نامیدند. جغرافیدانان و سفرنامه‌نویسان بزرگ‌ تاریخ نیز از این دریاچه در کتاب‌هایشان نام برده‌اند، برای مثال اصطخری و ابن‌بطوطه دریاچه مهارلو را جمکان و ابن بلخی و حمدالله مستوفی آن را ماهلویه نامیده‌اند.

عمر دریاچه مهارلو شیراز به ۲۰ هزار سال می‌رسد و از حدود هزار سال پیش، نمک‌های این رودخانه شروع به انباشت کرده و امروزه در دو حالت دریاچه آبی و دریاچه نمک پذیرای مسافران ماجراجویان است. درباره نام کنونی این دریاچه باید گفت که چون در نزدیکی آن، روستایی به نام مهارلو وجود دارد، در گذر زمان همین نام بر دریاچه نیز گذاشته شده است.

دریاچه مهارلو بدون شک در فهرست بهترین جاهای دیدنی شیراز قرار می‌گیرد. این دریاچه طبق تقسیمات کشوری در بخش کوهنجان شهرستان سروستان استان فارس قرار گرفته و فاصله کمی با شهر شیراز دارد. راه دسترسی به دریاچه مهارلو این است که به ۶۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا بروید.

این دریاچه حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز بوده و فاصله نزدیکی با دشت گل یا روستای مهارلو دارد. فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز با ماشین شخصی و بدون ترافیک ۳۰ دقیقه است و روستای مهارلو بعد از دریاچه قرار دارد و اگر می‌خواهید خودتان را به این روستا برسانید باید از شیراز حدود ۱ ساعت رانندگی کنید. این مکان دیدنی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در سمت جنوب نقشه ایران بوده و می‌توانید در طول سفرتان به شیراز آن را ببینید.

چرا دریاچه مهارلو صورتی است؟

آب دریاچه مهارلو برخلاف سایر دریاچه‌های ایران به رنگ صورتی است و دلیل آن هم به نوعی جلبک در آب دریاچه باز‌می‌گردد. این جلبک‌ها که سالینا نام دارند، با گرم‌شدن هوا باعث افزایش غلظت نمک آب دریاچه می‌شوند، به‌نوعی آن‌ها نوع کلرید سدیم- منیزیم و سولفات سدیم داخل آب را تغییر می‌دهند؛ درنتیجه رنگ آب دریاچه به‌جای آبی به رنگ صورتی مایل به قرمز در‌می‌آید.

جالب است بدانید که این جلبک به‌خاطر نور زیاد و شوری بیش از حد آب در این دریاچه رشد می‌کند و هیچ خطری برای محیط زیست ندارند و حتی خوراک میگوهای آب شور، آرتمیای یک سانتی‌متری یا فلامینگوهای مهاجر هستند.

آب و هوای دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، دریاچه مهارلو در فصول گرم سال آب خود را از دست می‌دهد؛ پس مهم است که بدانید در سفرتان می‌خواهید یک دریاچه پرآب ببینید یا به تماشای دریاچه نمک بروید. از ابتدای فصل پاییز تا نیمه‌های اردیبشهت بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو برای بازدید است، چراکه پرآب‌ترین حالت آن را خواهید دید و هوا نیز خنک و بسیار دلپذیر است.

اگر هم گرمای هوا شما را چندان آزار نمی‌دهد و می‌خواهید صورتی‌ترین حالت دریاچه را ببینید بهتر است سفرتان را به تابستان موکول کنید. البته در این زمان شما می‌توانید از بخش‌های نمکی دریاچه تصاویر زیبایی به یادگار ثبت کنید و قسمت‌هایی که هنوز آب در آن‌ها وجود دارد را با صورتی پررنگی مشاهده کنید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه مهارلو شیراز

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از خودرو استفاده کنید؛ البته جای نگرانی نیست. اگر با هواپیما یا قطار به شیراز سفر کرده‌اید به‌راحتی می‌توانید همراه تورهای گردشگری شوید یا خودتان ماشین اجاره کرده یا با تاکسی به آن‌جا بروید و بازگردید. برای رفتن به این دریاچه باید از شیراز به سمت جاده فسا حرکت کنید و حدود ۶۰ کیلومتر برانید تا به روستای مهارلو یا دشت گل که دریاچه نیز همانجاست، برسید.

وضعیت دریاچه مهارلو برای سکونت

سکونت در دریاچه مهارلو شیراز به طور کلی ممنوع است؛ چراکه این منطقه جزء حیات‌وحش شیراز محسوب می‌شود. به علاوه شرایط محیط‌زیستی دریاچه به شما اجازه نمی‌دهد که بتوانید برای مدت زمان طولانی در آنجا اقامت داشته باشید یا کمپ بزنید. متاسفانه این دریاچه امروزه با خطرات محیط‌زیستی و خشکی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

سفر به شیراز و دریاچه صورتی‌ اش

شیراز شهر عشق و شور و شعر است؛ جایی که می‌توانید انواع زیبایی‌ها را در آن ببینید و لذت ببرید. در نزدیکی شیراز دریاچه‌ای وجود دارد که یکی از متفاوت‌ترین نقاط ایران است؛ دریاچه صورتی مهارلو.

این تالاب که دریاچه صورتی ایران معروف شده محل زیست حیات وحش و پرندگان مهاجری همچون فلامینگو است. آب این دریاچه به‌دلیل وجود یک نوع جلبک خاص به رنگ صورتی درآمده و به دلیل فصلی بودن، در تابستان بیشتر آب آن تبخیر شده و به کانسار نمک تبدیل می‌شود.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!