اگر شما نیز مثل من علاقه زیادی به یوتیوب داشته و ساعتها از آن استفاده میکنید؛ به خوبی با تبلیغات یوتیوب آشنا هستید. تبلیغاتی که اخیرا زیادتر هم شده و اکثر کاربران با دیدن این تبلیغات، بلافاصله آنها را رد میکنند.
اما در این میان یک سری افراد هم تبلیغات را رد نمیکنند. بهتر بگویم؛ گاهی اوقات تبلیغاتی را در یوتیوب میبینیم که به قدری جذاب هستند که از رفتن دست کاربران به سمت دکمه Skip جلوگیری میکنند.
اما این تبلیغات چه چیزی دارند که کاربران از رد کردن آنها خودداری میکنند. این سوالی است که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم و اگر جزو کسبوکارها یا افرادی هستید که تبلیغات در یوتیوب به عنوان یکی از کانالهای مارکتینگ شما به حساب میآید؛ پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله همراه من باشید.
چگونه تبلیغات یوتیوبی بسازیم که کاربران آن را رد نمیکنند؟
برای این هدف، باید از مجموعهای از تکنیکها و استراتژیهای خلاقانه و فنی استفاده کنید. در ادامه ۷ مورد از این استراتزیها را با هم بررسی میکنیم:
شاید با خود فکر کنید که خب؛ “از تبلیغات غیر قابل رد شدن یوتیوب استفاده میکنم تا کسی نتونه تبلیغات رو رد کنه”.
البته که میتوانید این کار را بکنید؛ اما به این موضوع توجه داشته باشید که حتی اگر کاربران مجبور باشند ویدئو تبلیغاتی شما را ببینید؛ در صورت جذاب نبودن تبلیغ، توجهی به آن نمیکنند.
در مورد تبلیغات قابل رد شدن هم که مشخص است؛ پس از گذشت مدت زمانی مشخص، آن را رد میکنند.
بنابراین مهم است ک در همان ابتدا تبلیغ کاری کنید که آنها بخواهند ادامه تبلیغات را هم ببینند. به این کار، استفاده از Hook یا قلاب محتوایی میگویند.
در مورد طراحی هوک، سعی کنید از یک موقعیت جذاب و یا غافلگیر کننده استفاده کرده و یا این که سوال بزرگی در ذهن مخاطبان ایجاد کنید که بخواهند برای چند ثانیهای به آن فکر کنند.
به تصویر پایین توجه کنید:
اگر اهل یوتیوب گردی باشید؛ احتمالا این تصویر برای شما آشناست.
این تصویر یک تبلیغ یوتیوب است که در آن فردی در ابتدا ویدئو سوار بر اسب بوده و در همین حالت، پیام تبلیغاتی خود را به مخاطبان میدهد.
این مورد، یک نمونه فوقالعاده از استفاده از یک قلاب جذاب است که به خوبی کاربران را برای دیدن ادامه تبلیغ تشویق میکند؛ حداقل تا زمانی که فرد از اسب پیاده شود. (و تا آن موقع، شما با بیش از نصف محتوای تبلیغ آشنا شدهاید!)
فرقی نمیکند که از تبلیغات قابل رد کردن یا غیر قابل رد کردن استفاده میکنید. در بهترین حالت چیزی حدود ۶ تا ۱۵ ثانیه وقت دارید تا مخاطب را جذب پیشنهادی که دارید کنید.
هر پیامی که دارید؛ معرفی محصول یا خدمات، معرفی برند، پیشنهاد بازدید از وبسایت و …. را سریعترین زمان ممکن به کاربران منتقل کنید. توجه داشته باشید؛ حتی اگر هوک جذابی داشته اما برای پس از آن برنامهای نداشته باشید؛ باز هم نتیجه خوبی از تبلیغات نمیگیرید.
همچنین، سعی کنید کاملا شفاف پیام خود را به مخاطب منتقل کنید. به عنوان مثال، اگر گارانتی تعویض بدون قید و شرط دارید؛ کاملا واضح به مخاطبان خود این موضوع را منتقل کنید.
توجه داشته باشید؛ هر چه مخاطبان دردسر کمتری برای درک پیام شما داشته باشند؛ احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری بالاتر میرود.
تبلیغات یوتیوب، تبلیغاتی از جنس ویدئو هستند. ویدئو نیز نوعی محتوا است که از صدا و ویدئو تشکیل شده است. بنابراین بدیهی است که استفاده خلاقانه و جذاب از این دو مورد در تبلیغ، میتواند افزایش نرخ مشاهده آن توسط مخاطبان را بالا ببرد.
در این مورد سعی کنید از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت و با رنگها با عمق بالا استفاده کنید. در ادیت، سعی کنید از تکنیکهایی مثل jump cut و یا دیگر گزینهها استفاده کنید تا ویدئو شما برای کاربران جذابتر به نظر برسد.
در مورد صدا نیز، سعی کنید از افکتهای صوتی، موسیقیها و صداگذاریهایی استفاده کنید که به خوبی توجه کاربران را به خود جلب میکنند.
درست مثل اکثر پلتقرمهای دیگر، بیشتر افرادی که از یوتیوب استفاده میکنند کاربران موبایلی هستند. بنابراین بدیهی است که برای گرفتن بهترین نتیجه از تبلیغات یوتیوب، باید تبلیغات خود را برای مشاهده کاربران دستگاههای موبایل بهینه کنید.
در این مورد سعی کنید از سایز و نسبت تصویر مناسب کاربران موبایلی در تبلیغ خود استفاده کنید و متنها را بزرگ و قابل خواندن طراحی کنید که در اسکرینهای کوچک هم به خوبی قابل دیدن باشند.
این شرایط را تصور کنید: تبلیغی در یوتیوب میبینید که نمیتوانید آن رد کنید اما موضوع آن استفاده از جدیدترین ابزارهای مارکتینگ Semrush است. و شما نیز مارکتر خلاق و علاقهمند این حوزه هستید. آیا واقعا ۱۵ یا ۲۰ ثانیه از زمان خود را صرف نمیکنید تا ببینید یکی از بزرگترین فعالان حوزهای که علاقهمند آن هستید؛ چه حرفی برای گفتن دارد؟
بله؛ در یوتیوب میتوان کاربران هدف تبلیغ را بر اساس علایق هدفگیری کرد. در واقع این یکی از جذابیتهای تبلیغ در یوتیوب است که این امکان را به تبلیغدهندگان میدهد دتا تبلیغات خود را به افرادی نمایش دهند که میدانند به آن علاقه دارند.
در این مورد، سعی کنید از گزینههای مختلف هدفگیری پنل گوگل ادز استفاده کنید تا تبلیغ خود را به افرادی نشان دهید که میدانید به پیشنهاد شما علاقهمند هستند.
تبلیغی که یک گروه از مخاطبان را جذب کرده است؛ میتواند کاملا غیر کاربردی و خستهکننده برای کاربران دیگر باشد. بنابراین باید استفاده خلاقانه از چندین مدل مختلف از تبلیغات را در دستور کار خود قرار دهید.
از گزینههایی مثل تست A/B استفاده کنید، مدلهای مختلفی از تبلیغات را آزمایش کرده و ببینید که کدام یک از آنها بهترین عملکرد را برای رسیدن به اهدافی که دارید از خود نشان میدهد.
در این مورد، گزینههای مختلفی مثل ویژوال و صداهای مختلف، CTA های متفاوت و یا متنهای مختلف برای نمایش بر روی تصویر را میتوانید تست کنید.
در تبلیغات Non-skippable بیشتر و در تبلیغات قاب رد کردن کمتر؛ مهم این است که به خوبی و خیلی سریع بتوانید درخواست نهایی خود را به کاربران منتقل کنید.
در این مورد، سعی کنید مقداری خلاقیت و وسواس را چاشنی کار خود کرده و درخواست نهایی خود از مخاطبان را با توجه به گونهای طراحی کنید که دیگر دلیلی برای کلیک نکردن نداشته باشند.
به عنوان مثال، اگر پک نرمافزاری خاصی را در یوتیوب تبلیغ میکنید؛ در CTA خود میتوانید به مخاطبان بگویید که فقط تا یک مدت زمان محدود (مثلا امشب) میتوانند بسته نرمافزاری را با ۳۰% تخفیف و پشتیبانی ۳ ماهه رایگان دریافت کنند.
اینجا علاوه بر بیان کردن ارزش اصلی (خرید محصول)، دو مزیت مهم دیگر ( تخفیف و پشتیبانی رایگان) را نیز به مخاطبان پیشنهاد کردهاید که احتمال تبدیل آنها را بالا میبرند.
تبلیغات یوتیوب از گزینههای تبلیغات در گوگل است و برای تبلیغ در این شبکه، باید از پلتفرم تبلیغاتی گوگل (گوگل ادز) استفاده کنید.
اما با توجه به یک سری از محدودیتهایی که برای کاربران ایرانی وجود دارد؛ کسبوکارهای داخل کشور باید از خدمات شرکتهای واسطه برای خرید اکانت گوگل ادز، شارژ آن و تبلیغ در یوتیوب استفاده کنند.
چنانچه تمایل دارید با نحوه تبلیغ در یوتیوب آشنا شد و یا این که اکانت گوگل ادز خود را بسازید؛ پیشنهاد میکنم با کارشناسان مجموعه جی ادز ارتباط بگیرید تا شما در این مورد راهنمایی کنند.
جی ادز یکی از قدیمیترین آژانسهای گوگل ادز در ایران بود و طیف گستردهای از خدمات مثل ساخت و شارژ اکانتهای گوگل ادز، سرویس جلوگیری از کلیک فیک گوگل ادز و مدیریت و بهنیهسازی تبلیغات گوگل را به مشتریان خود ارائه میکند.
حقیقت این است که این روزها هجوم تعداد زیادی از تبلیغات به کاربران یوتیوب، باعث شده است تا میزان رد کردن این تبلیغات توسط کاربران افزایش پیدا کند. اما اگر در این میان بتوانید تبلیغات خلاقانهای داشته باشید که جذاب بوده و با توجه به نیاز و علاقه کاربران طراحی شده باشد؛ میتواند ویدئوهای تبلیغاتی بسازید که کمتر کسی بخواهد آن را رد کند.
از نکات عنوان شده در این مقاله استفاده کرده و سعی کنید از پتانسیل بالای یوتیوب و کاربران آن برای توسعه کسبوکار خود استفاده کنید.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید