نمونهی خوبی از پیشیجستن خودروهای چینی بر رقبای آمریکایی
براساس گزارش یک مرکز تحقیقات خودرو، برندهای خودروی چینی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ خودروهای بیشتری را نسبت به برندهای آمریکایی در سطح جهان فروختند. برندهای چینی به رهبری شرکت BYD در شنژن، در سال گذشته ۱۳.۴۳ میلیون دستگاه خودرو جدید فروختند، در حالی که برندهای آمریکایی ۱۱.۹۳ میلیون دستگاه را به فروش رساندند. افزایش فروش شرکتهای چینی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل، ۲۳ درصد بوده است. این افزایش به دلیل غفلت خودروسازان قدیمی اتفاق افتاده است که منجر به تداوم قیمتهای بالا شده و مصرفکنندگان را به سمت خودروهای چینی کشانده است. برندهای خودروی چینی همچنین در بازارهای خارجی مانند خاورمیانه، اوراسیا، آفریقا و حتی اروپا و استرالیا حضور پررنگی دارند. در حالی که بازار داخلی چین کاهش فروش را نشان داده است، تولیدکنندگان خودرو چینی به دنبال رشد و منابع جدید در بازارهای خارجی هستند.
گزارش یک مرکز تحقیقات خودرو نشان میدهد که برندهای چینی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ خودروهای بیشتری را در سطح جهان نسبت به همتایان آمریکایی خود فروختند.
به گزارش تسنیم، بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقاتی جاتو دینامیک JATO Dynamics در روز پنجشنبه منتشر کرد، خودروسازان چینی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ خودروهای بیشتری را در سطح جهان نسبت به همتایان آمریکایی خود فروختند.
دادهها نشان میدهد که برندهای چینی به رهبری شرکت بیوایدی BYD مستقر در شنژن، سال گذشته میلادی ۱۳.۴۳ میلیون دستگاه خودروی جدید فروختهاند، در حالی که برندهای آمریکایی حدود ۱۱.۹۳ میلیون دستگاه را به فروش رساندهاند. برندهای ژاپنی نیز با فروش جهانی ۲۳.۵۹ میلیون خودرو “موقعیت خود را حفظ کردند”.
این گزارش همچنین نشان میدهد که افزایش فروش شرکتهایی که در چین ثبت شده است، نسبت به ایالات متحده بیشتر بوده و ۲۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، در حالی که شرکتهای آمریکایی رشد ۹ درصدی را تجربه کردهاند.
فیلیپه مونوز، تحلیلگر ارشد این مرکز گفت: غفلت خودروسازان قدیمی که منجر به تداوم قیمتهای بالای خودرو شده است، بهطور ناخواسته مصرفکنندگان را به سمت جایگزینهای مقرونبهصرفهتر چینی سوق داده است.
وی توضیح داد: از آنجایی که قیمت خودرو در جاهای دیگر افزایش مییابد، برندهای خودروسازی چینی از این روند برای به دست آوردن کشش بازار با سرعت بسیار بیشتری بهره میبرند.
بر اساس این گزارش، سهم بازار برندهای خودروی چینی در مناطقی مانند خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا به شدت افزایش یافته و در آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا شاهد رشد بوده است. برندهای خودروی چینی نیز سهمی در اقتصادهای توسعه یافته از جمله اروپا، استرالیا، نیوزلند و اسرائیل به دست آوردند.
در حالی که بازار داخلی چین “نشانههایی از کاهش شتاب (فروش) ” را نشان داد، تولیدکنندگان این کشور به دنبال “منابع رشد در خارج از کشور” بودند.