تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز تهیه تارت لیمو با مرنگ: طعم و لذت مجلسی و شگفت‌انگیز

تارت لیمو با مرنگ یک دسر بسیار خوش‌عطر و خوشمزه است که از دو بخش کراست و فیلینگ تشکیل شده است. برای تهیه خمیر کراست به آرد، شکر، کره، زرده تخم مرغ، نمک و وانیل نیاز دارید. در مرحله‌ بعد باید مواد میانی تهیه شده شامل تخم مرغ، شکر، آب لیمو ترش، زست لیمو ترش، خامه و وانیل را آماده کنید.

برای تهیه خمیر تارت، باید آرد و شکر را مخلوط کرده و سپس کره را اضافه کرده و تا زمانی که خمیر حالت خرده نان به خود گیرد مخلوط کنید. سپس زرده تخم مرغ را اضافه کرده و مواد را به هم مخلوط کنید تا خمیر منسجم شود. سپس خمیر را در یخچال استراحت دهید و سپس به قالب تارت انتقال دهید.

برای تهیه مرنگ، سفیده تخم مرغ را همزن کرده و شکر، کرم تارتار، وانیل را اضافه کرده و تا حالت قله‌ای بگیرد هم بزنید. سپس مرنگ را روی تارت پایپ کرده و در فر پخته تا طلایی شود.

با دنبال کردن مراحل مشروح آموزش تهیه تارت لیمو با مرنگ، می توانید این دسر خوشمزه را در منزل تهیه کرده و از آن لذت ببرید.

تارت لیمو با مرنگ از جمله دسرهای بسیار خوش‌عطر و خوشمزه فرانسوی است که از دو بخش کراست و فیلینگ تشکیل می‌شود و شما می‌توانید آن را به عنوان یک شیرینی بین المللی تهیه و در دورهمی‌های خود سرو کنید. در ادامه با تک فانبلاگ همراه شوید تا طرز تهیه این دسر مجلسی را برایتان شرح دهیم. 

مواد لازم جهت تهیه کراست تارت لیمو

برای تهیه خمیر یا کراست تارت لیمو به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

آرد۲۰۰ گرمشکر یا پودر قند۵۵ گرمکره ۱۰۰ گرمزرده تخم مرغ۲ عددنمک۱/۴ قاشق چای خوریوانیل۱ قاشق چای‌خوری

مواد لازم جهت تهیه مواد میانی (فیلینگ) تارت

برای تهیه مواد میانی تارت لیمو با مرنگ به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

تخم مرغ۴ عددشکر۱۱۰ گرمآب لیمو ترش تازه۱۲۰ گرمزست یا رنده پوست لیمو ترش۱ قاشق غذاخوریخامه۱۵۰ میلی‌لیتروانیل۱/۲ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه تارت لیمو و مرنگ

مراحل تهیه تارت لیمو و مرنگ به شرح زیر است:

مرحله اول: ترکیب مواد خشک

برای شروع کار، آرد را داخل غذاساز یا بلندر بریزید. شکر را همراه با نمک به آرد اضافه کنید. سپس دستگاه را روشن کنید و چند پالس بزنید تا مواد خشک کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله دوم: افزودن کره

بعد از مخلوط کردن مواد خشک، کره را به قطعات کوچکتر ۱ یا ۲ سانتی‌متری تقسیم کرده و برش دهید. سپس کره‌ خرد شده را به مخلوط آرد و شکر و نمک اضافه کنید.

مجددا دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید کره کاملا با آرد مخلوط شود تا زمانی که حالتی شنی پیدا کند. در حقیقت مخلوط کره و آرد و شکر به شکل خرده نان شود.

دقت کنید که زیاد روشن بودن دستگاه در این مرحله باعث آب شدن زیاد کره خواهد شد که نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت!

مرحله سوم: اضافه کردن زرده تخم مرغ

بعد از مخلوط کردن کره نوبت به زرده تخم مرغ و مایعات می‌رسد. در این مرحله زرده تخم مرغ را به مخلوط آرد و کره اضافه کنید. در ادامه وانیل را نیز به سایر مواد اضافه کنید.

برای آخرین بار دستگاه را روشن کرده و ۱ دقیقه اجازه دهید تا زرده تخم مرغ با سایر مواد مخلوط شود و حالت خمیری پیدا کند. اگر احساس کردید چسبندگی خمیر کم است و خمیر منسجم نیست یک قاشق غذاخوری آب سرد به خمیر اضافه و مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس لیمو

مرحله چهارم: ورز دادن خمیر

اکنون خمیر را به میز کار منتقل کرده روی سلفون قرار دهید. به وسیله سلفون و با کمک دست خمیر را مرتب از طرفین جمع کنید؛ تا زمانی که خمیر حالتی گرد پیدا کند و به شکل خمیری گرد در بیاید.

مرحله پنجم: استراحت دادن خمیر

خمیر را داخل سلفون بپیچید و برای مدت زمان حدودی چهل دقیقه تا یک ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از این مدت، خمیر را از یخچال خارج کرده سلفون را باز کنید. خمیر را روی میز کار آرد پاشی شده قرار دهید.

مرحله ششم: پهن کردن خمیر

سپس روی خمیر را کاملا آرد پاشی کنید و با وردنه‌ای خشک، تمیز و مناسب شروع به وردنه کشی و صاف و پهن کردن خمیر کنید. خمیر را کاملا یکدست پهن کنید.

مرحله هفتم: انتقال خمیر به قالب تارت

قالب تارت را چرب کنید. سپس خمیر پهن شده را به آرامی دور وردنه رول کنید و بپیچید؛ تا حمل خمیر روی قالب تارت آسان‌تر صورت گیرد. حالا وردنه را به آرامی بلند کرده، خمیر را روی قالب تارت منتقل و به خوبی پهن کنید.

اگر قسمتی از خمیر ترک خورد نگران نباشید با دست قسمت‌های ترک خورده را ترمیم کنید تا صاف و یکدست شود. بعد از اینکه خمیر را به طور کامل در قالب پهن کردید و تمام قالب با خمیر پوشانده شد، اضافه‌های خمیر را از لبه‌ قالب به وسیله چاقویی تیز جدا کنید تا خمیر کاملا یکدست و مرتب قالب را بپوشاند. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاپ کیک لیمویی مغزدار

مرحله هشتم: سوراخ کردن روی خمیر

سپس به وسیله چنگال سوراخ‌هایی روی تمام سطح خمیر منتقل شده به قالب، ایجاد کنید. این کار به این دلیل انجام می‌شود که از پف کردن خمیر حین پخت جلوگیری شود. در این مرحله می‌توانید قالب را کمی در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

مرحله نهم: پخت خمیر تارت

در این مرحله کاغذ روغنی روی خمیر قرار دهید و روی کاغذ روغنی را با حبوباتی مانند نخود یا لوبیا بپوشانید تا خمیر سنگین شود و پف نکند. قالب را در فر از قبل گرم شده با دمای ١٨٠ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

بهتر است از ۱۰ دقیقه قبل فر را با دمای ١٨٠درجه گرم کنید. بعد از قرار دادن قالب در فر گرم شده، حدودا نیم ساعت زمان برای پخت خمیر تارت نیاز است. نیم ساعت زمان دهید تا خمیر به خوبی پخته شود.

مرحله دهم: آماده سازی مواد میانی

طی مدت زمان پخت خمیر تارت، باید مواد میانی یا فیلینگ تارت را تهیه کنید. برای این منظور ۴ عدد تخم مرغ را در ظرف مناسبی بشکنید. شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. با همزن دستی تخم‌مرغ‌ها و شکر را مخلوط کنید. سپس آب لیمو ترش تازه را به تخم مرغ و شکر اضافه کنید.

در ادامه باید وانیل را نیز همراه با ۱ قاشق غذاخوری زست لیمو ترش یا رنده‌ی پوست لیمو ترش به سایر مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. در نهایت خامه پرچرب را به مواد اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید تا خامه به طور کامل در مواد حل شود.

مواد داخلی تارت قبل از پخت رقیق است. مواد میانی آماده شده را کنار بگذارید و سراغ مرحله بعد بروید.

مرحله یازدهم: انتقال مواد میانی به داخل خمیر

حالا دیگر خمیر تارت آماده شده و باید از فر خارج کنید (فر را خاموش نکنید). قالب را از فر بیرون بیاورید. کاغذ روغنی را به همراه حبوبات از روی خمیر تارت بردارید. ملاحظه می‌کنید که خمیر به طور کامل پخته است و لبه‌های خمیر کاملا طلایی شده است.

مواد میانی آماده شده را داخل خمیر تارت بریزید و مجددا قالب را داخل فری که هنوز روشن و داغ است قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک لیمو

مرحله دوازدهم: پخت تارت لیمو

پخت تارت تقریبا به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. پس اجازه دهید تا مواد میانی تارت با دمای ١٨٠ درجه کاملا پخته شود. بعد از مدت زمان ذکر شده، وقتی رویه‌ مواد میانی تارت بسته و تقریبا سفت شد، از فر خارج کنید و اجازه دهید سرد شود. سپس می‌توانید تارت را در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود. 

مواد لازم جهت تهیه مرنگ

مواد لازم جهت تهیه مرنگ به شرح زیر است: 

سفیده‌ تخم مرغ۲ عددشکر یک سوم پیمانهکرم تارتاریک چهارم قاشق چای‌خوریوانیلبه مقدار کم

طرز تهیه مرنگ در تارت لیمو ترش

اگر مایل به تهیه مرنگ برای روی تارت هستید به روش زیر عمل کنید.

مرحله اول: همزدن سفیده تخم مرغ

برای تهیه مرنگ ۲ عدد سفیده‌ تخم مرغ که کنار گذاشته بودید را در ظرفی تمیز و خشک بریزید. با همزن برقی شروع کنید به همزدن سفیده تخم مرغ و تا جایی سفیده را هم بزنید که کمی فرم بگیرد.

مرحله دوم: افزودن شکر

وقتی سفیده کمی فومی شد و فرم گرفت، شکر را به آرامی و به صورت بارشی به سفیده‌های تخم مرغ اضافه کنید.

دقت کنید که در این مرحله اضافه کردن شکر به سفیده تخم مرغ باید هم زمان با روشن بودن همزن انجام شود؛ به این صورت که وقتی شکر را اضافه می‌کنید، باید مرتب با همزن برقی سفیده را هم بزنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع تارت خوشمزه و خاص

مرحله سوم: اضافه کردن کرم تارتار و وانیل

پودر یا کرم تارتار و وانیل را نیز به ترکیب فوق اضافه کنید. سفیده‌های تخم مرغ را آنقدر هم بزنید تا زمانی که به طور کامل فرم بگیرد و رد پره‌های همزن روی سفیده‌ها باقی بماند؛ به گونه‌ای که وقتی همزن را از سفیده‌ها خارج می‌کنید روی سفیده‌ها حالت قله‌ای ایجاد شود.

مرحله چهارم: پایپ کردن مرنگ روی تارت

حالا مرنگ آماده است. مرنگ آماده شده را داخل قیف با ماسوره مورد نطر بریزید. سپس مرنگ را روی تارت به هر شکلی که مایلید پایپ کنید.

مرحله پنجم: پخت مرنگ

در این مرحله برای پخت مرنگ، تارت را داخل فر قرار دهید و دمای بالای فر یا گریل را روشن کنید. ۱۰ دقیقه تقریبا زمان بدهید تا مرنگ طلایی شود. مراقب باشید مرنگ نسوزد. وقتی طلایی شد از فر خارج کنید.

اجازه دهید تارت سرد شود. حالا تارت لیمو و مرنگ زیبا و جذاب شما برای سرو آماده است. آن را با یک فنجان چای یا قهوه نوش جان کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی تک فانطرز تهیه تارت لیمو و مرنگ را به شما آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این دسر خوشمزه را تهیه و از طعم بی‌نظیر آن در دورهمی‌هایتان لذت ببرید.

میترا حمیدی هستم متولد۶٨.حسابداری خوندم.اما الان آشپزی میکنم! از وقتی یادم میاد عاشق آشپزی وکیک پزی بودم.خونه دار شدم، مادرشدم وخیلی بیشتر از پیش به آشپزی علاقه مندم! آشپزی وشیرینی پزی برام پره از حس وحال خوب!معتقدم آدمی که آشپزی میکنه باید اصالت خوراک و غذارو بدونه اما درکنارش بتونه مزه های جدیدرو هم خلق کنه. و براین باورم بزرگترین سرآشپزهای دنیاهم اولین بار ایده ای داشتند باعلم و آگاهی اجراش کردند،طعم ومزه دادن به غذا وشیرینی و بعد خالق چیزی شدن که بین همه محبوب شد. یادگرفتن، یادگرفتن وبعد هم کشف مزه های جدید بزرگترین هدفمِ دراین راه! سعی میکنم با کمترین مواد و آسون ترین روش به نتیجه مطلوبم برسم! آشپزی رو سخت نگیرید، باعشق وشوق آشپزی کنید اونوقت می‌بینید که چقدر این کار واین هنر براتون لذت بخش میشه!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!