یکی از اعضای مؤسس تیم Xbox در مایکروسافت، نسبت به استراتژی جدید چندپلتفرمی این شرکت ابراز تردید کرده و گفته که به باور او، بخش سختافزار Xbox عملاً «مرده» است.
مایکروسافت در ماه جاری، با اعلام همکاریهای جدید با چند شرکت سختافزاری مانند ROG Xbox Ally، نسخهی Xbox از Meta Quest 3S و توافق چندساله با AMD، باعث شده تا بسیاری درباره آینده سختافزار Xbox دچار تردید شوند. در این میان، دستگاه دستی ROG Xbox Ally بیش از بقیه توجه جلب کرده، چرا که در واقع یک رایانهی قابل حمل با سیستمعامل ویندوز است که حتی میتواند بازیهای خریداریشده از فروشگاههایی مثل Steam را اجرا کند نشانهای واضح از مسیر احتمالی آیندهی Xbox است.
این دستگاه، موضوع اصلی جدیدترین ویدیوی لورا فرایر است یکی از اولین کارکنان Microsoft Game Studios که اکنون در یوتیوب به تحلیل مسائل صنعت بازی میپردازد. فرایر که در دوران طولانی حضورش در مایکروسافت تهیهکنندهی عناوینی چون Gears of War بوده و مدیریت تیم فناوریهای پیشرفتهی Xbox را نیز بر عهده داشته، پس از ترک شرکت در اواخر دهه ۲۰۰۰، بهعنوان مدیرکل WB Games Seattle و سپس Epic Games Seattle فعالیت کرده است.
در این ویدیو، فرایر به آیندهی برند Xbox در چارچوب استراتژی جدید مایکروسافت با عنوان «Xbox Anywhere» میپردازد؛ سیاستی که تمرکز اصلی آن، چندپلتفرمی شدن بازیها است. او در ادامه ابراز نگرانی میکند که این مسیر ممکن است آغاز «خروجی تدریجی» از بازار سختافزار توسط مایکروسافت باشد. فرایر در ویدیو میگوید:
پیام Xbox Anywhere فقط یک حرکت تبلیغاتی است ظاهری بدون محتوا و به نظرم ROG Xbox Ally که در اصل فقط یکی از رایانههای قابل حمل شرکت Asus با برندسازی جدید است، جذابیت خاصی برای مصرفکننده ندارد. بدیهی است که بهعنوان یکی از بنیانگذاران تیم Xbox، از وضعیت فعلی خوشحال نیستم. دوست ندارم ببینم ارزشی که سالها برای ساختنش زحمت کشیدم، آرامآرام از بین میرود. از نظر من، به نظر میرسد Xbox یا دیگر تمایلی به ساخت سختافزار ندارد یا اساساً نمیتواند سختافزار جدیدی عرضه کند. پس این همکاری با ROG نشانهایست از خروج آهسته از بازار سختافزار. صادقانه بگویم، فکر میکنم سختافزار Xbox مرده است. برنامهشان به نظر میرسد فقط هدایت همه به سمت Game Pass باشد. و باید گفت که Game Pass ارزش زیادی دارد. شاید به همین خاطر تصمیم گرفتند برای Outer Worlds 2 قیمت ۸۰ دلاری تعیین کنند… و شاید این روش جواب دهد.
او در ادامه گفت:
Xbox یک مجموعه عمیق از بازیها دارد. ریمیک Oblivion بدون شک موفقیت بزرگی بود، و آنها میتوانند این سبک پروژهها را به شرکتهای ثرد-پارتی بسپارند و با بازنشر بازیهای قدیمیشان پول خوبی دربیاورند بازیهایی که زمانی Xbox بلد بود چطور بسازد. اما برنامه بلندمدت چیست؟ بازیهای موفق آینده کجا هستند؟ چه چیزی باعث میشود مردم ۲۵ سال دیگر همچنان به Xbox اهمیت بدهند؟ از دیدن Clockwork Revolution در شوکیس خوشحال شدم، اما آیا فقط یک بازی کافیست؟ آیا بازیهای بیشتری در راه است؟ سال آینده، بیست و پنجمین سالگرد Xbox است و مطمئناً آنها برنامههایی بزرگ برای جشن گرفتن این مناسبت خواهند داشت. شاید سال آینده همان سالیست که همه چیز روشن شود و زیبایی پشت این تصمیمها دیده شود. باید صبر کنیم و ببینیم.
ROG Xbox Ally یک کامپیوتر قابل حمل با برند ایکس باکس است.
در این میان، مایکروسافت بهطور فزایندهای به سیاست چندپلتفرمی روی آورده و بسیاری از بازیهای اولشخص خود را بهصورت همزمان یا نزدیک به نسخه Xbox، برای PS5 هم منتشر میکند. با این حال، شرکت همچنان متعهد به عرضهی کنسول نسل بعدی برای جانشینی Xbox Series X و S است. احتمال دارد دستگاههای آیندهی Xbox مسیر مشابه ROG Xbox Ally را در پیش بگیرند، چرا که رئیس بخش Xbox، سارا باند، اخیراً گفته بود که بخش بازی مایکروسافت «با تیم ویندوز همکاری نزدیکی دارد» تا ویندوز را به «پلتفرم شماره یک برای بازی» تبدیل کند. او گفته بود:
چشمانداز ما در Xbox این است که شما بتوانید هر جا که میخواهید، با هر کسی که میخواهید و هر بازیای که دوست دارید را بازی کنید. به همین دلیل است که در نسل بعدی سختافزارها از جمله کنسول، دستگاههای دستی، رایانه، فضای ابری و لوازم جانبی سرمایهگذاری کردهایم.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید