تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: جمعه , ۳۱ مرداد , ۱۴۰۴
X
افشاگری درباره دستکاری متا در عملکرد تبلیغات فروشگاه‌ها

افشاگری درباره دستکاری متا در عملکرد تبلیغات فروشگاه‌ها

یک افشاگر مدعی شده متا برای نشان دادن موفقیت تبلیغات فروشگاهی خود، عمدا آمار و ارقام را بالاتر از واقعیت گزارش کرده است.

قیمت روز گوشی های بازار ایرانقیمت روز گوشی های بازار ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از slashdot، شکایتی در دادگاه کار لندن ثبت شده که نشان می‌دهد متا با دستکاری داده‌ها تلاش کرده تبلیغات فروشگاهی خود به نام Shops ads را بهتر از رقبا جلوه دهد.

ساموجال پورکایاستا، مدیر محصول سابق تیم تبلیغات فروشگاهی متا، این شکایت را ثبت کرده و مدعی شده شرکت با احتساب هزینه‌های ارسال به عنوان درآمد، ارائه تخفیف‌های پنهان و حمایت مالی از برخی مزایده‌های تبلیغاتی، نرخ بازگشت سرمایه تبلیغاتی را به شکل مصنوعی افزایش داده است.

این اقدام، به گفته شکایت، بخشی از تلاش متا برای مقابله با تغییرات حریم خصوصی اپل در سال ۲۰۲۱ بوده که دسترسی این شرکت به داده‌های کاربران آیفون را محدود کرد.

دیوید وهنر، مدیر مالی وقت متا، در همان زمان هشدار داده بود این تغییرات می‌تواند حدود ۱۰ میلیارد دلار به متا ضرر بزند. با این حال، خریدهای کاربران از طریق فروشگاه‌های فیس‌بوک و اینستاگرام امکان جمع‌آوری داده‌های مستقیم بیشتری را برای شرکت فراهم می‌کرد.

پورکایاستا که در سال ۲۰۲۰ به عنوان مدیر محصول در تیم تحقیقات هوش مصنوعی فیس‌بوک مشغول به کار شد و از مارس ۲۰۲۲ به تیم تبلیغات فروشگاهی منتقل گردید، تا فوریه ۲۰۲۵ در متا فعالیت داشت.

او می‌گوید در بررسی‌های داخلی اوایل ۲۰۲۴، دانشمندان داده متا دریافتند نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات فروشگاهی بین ۱۷ تا ۱۹ درصد بیش از واقعیت نشان داده شده است. دلیل این موضوع، احتساب هزینه‌های ارسال و مالیات به عنوان بخشی از فروش بود؛ در حالی که این مبالغ به جیب فروشندگان نمی‌رفت.

سایر محصولات تبلیغاتی متا و همچنین رقبایی مانند گوگل چنین هزینه‌هایی را وارد محاسبه نمی‌کردند. بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها، عملکرد تبلیغات فروشگاهی تفاوتی با تبلیغات سنتی متا نداشت.

او همچنین تاکید کرده این موضوع باعث شده تیم تبلیغات فروشگاهی نه‌تنها به هدف اصلی خود نرسد، بلکه نتایج آن به طور مصنوعی بزرگ‌نمایی شود. پورکایاستا بارها نگرانی‌های خود را در جلسات میان سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ با مدیران ارشد مطرح کرده و حالا از طریق دادگاه کار خواستار بازگشت به جایگاه شغلی قبلی خود است.

یک سخنگوی متا در واکنش به این گزارش به Adweek گفته است شرکت به طور فعال از خود دفاع می‌کند و این اتهامات بی‌اساس بوده و متا به فرآیندهای ارزیابی عملکرد خود اطمینان کامل دارد.

منبع





دانلود آهنگ
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و اجرا : وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است