شرکت تنسنت در واکنش به شکایت شرکت سونی برای بازی Light of Motiram، با استناد به صحبتهای طراح ارشد استودیوی Guerrilla Games ادعا کرد، سازندگان عنوان Horizon مالک ایده استفاده شده در این اثر نبودند.
از زمانی که بازی Light of Motiram در سال ۲۰۲۴ معرفی شد، بسیاری از افراد متوجه شباهت بسیار زیادش به بازیهای Horizon Zero Dawn و Horizon Forbidden West از استودیوی Guerrilla Games شدند. اوایل سال ۲۰۲۵، شرکت سونی، مالک استودیوی Guerrilla Games، از شرکت تنسنت، شرکت مادر استودیوی Polaris Quest (سازنده Light of Motiram)، شکایت کرد و مدعی نقض حق نشر و علائم تجاری شد. سونی همچنین اشاره کرد نمایندگان شرکت Tencent در سال ۲۰۲۴ با آنها برای ساخت نسخه موبایلی از Horizon تماس گرفته بودند و چون مذاکرات شکست خورد، تنسنت خودش دست به کار شد و نسخهای الهام گرفته از مجموعه Horizon ساخت.
روز گذشته، شرکت تنسنت رسماً با درخواست رسمی لغو شکایت واکنش نشان داد و این حرکت قانونی سونی را دارای نقصهای فراوان دانست. شما در ادامه میتوانید برخی از نقصهای موجود را مشاهده کنید:
عدم صلاحیت قضایی: سونی مستقیماً از شرکت تنسنت در آمریکا شکایت کرده، اما این یک شرکت چینی میباشد و حتی خودش هم مستقیماً بازی را نساخته است. به گفته تنسنت ادعاهای مبهم سونی به صورت نادرست همه متهمان را یکی کرده است.زمانبندی انتشار: بازی Light of Motiram هنوز منتشر نشده و قرار است در اواخر سال ۲۰۲۷ عرضه شود. بنابراین سونی روی حدس و گمان شکایت کرده، نه چیزی که واقعاً اتفاق افتاده است.شکایت سونی تلاشی ناشیانه برای تصاحب بخشی از فرهنگ عامه به نفع خودش است.
برای اثبات این موضوع، تنسنت حتی به سخنان جان بارت فن بیک (طراح ارشد استودیوی Guerrilla) در مستند NoClip استناد کرد. او گفته بود زمانی که ایده Horizon مطرح شد، تیم ابتدا آن را کنار گذاشت چون بسیار شبیه بازی Enslaved: Odyssey to the West از استودیوی Ninja Theory بود. فن بیک در این مستند اظهار کرده است:
عنوان Enslaved دنیایی پساآخرالزمانی، یک قهرمان زن و ماشینهایی که خواب بودند و قرار بود بیدار شوند، را به تصویر میکشید. به هرمن هولست گفتم فکر میکنم بهتر است این پروژه را ادامه ندهیم چون خیلی به ایدههای بقیه نزدیک میباشد. هرمن هم این موضوع را تایید کرد. او گفت فعلاً این پروژه را متوقف میکنیم و تصمیمگیری دربارهاش را در آینده انجام خواهیم داد.
استودیوی Guerrilla Games پیش از ساخت Horizon روی یک ایده دیگری کار میکرد. یک بازی شوتر در دنیای استیمپانک که خیلی شبیه به عنوان The League of Extraordinary Gentlemen بود. این استودیوی هلندی در آن زمان نمیدانست استودیوی Ready at Dawn روی عنوانی مشابه به نام The Order: 1886 کار میکند. در نهایت، مدیر فنی استودیو، میشل ون در لیو، از هرمن هولست خواست دوباره ایده Horizon را بررسی کند.
شرکت تنسنت میگوید سونی با شکایت از یک پروژه منتشر نشده که صرفاً از همان کلیشههای قدیمی و پذیرفته شده در دهها بازی دیگر مانند The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Far Cry: Primal استفاده میکند، به دنبال کسب انحصاری غیرمجاز بر قواعد یک ژانر است. همچنین باید توجه داشت استودیوی توسعهدهنده Light of Motiram، تغییرات متعددی در توضیحات و تصاویر بازی ایجاد کرده تا این اثر از Horizon متمایز باشد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید