طبق گزارشها، نینتندو در زمینه قوانین ثبت اختراع، نسبت به گذشته پا را فراتر گذاشته و موضعی اتخاذ کرده مبنی بر اینکه چون مادها بازی واقعی محسوب نمیشوند، مادسازان نمیتوانند صاحب ایدههایشان باشند.
سال گذشته نینتندو شکایتی در زمینه ثبت اختراع علیه توسعهدهنده بازی Palworld یعنی استودیوی Pocketpair مطرح کرد. از آن زمان تاکنون، شرکت نینتندو، ناشر پوکمون، ظاهراً تصمیم گرفته در هر فرصتی رفتاری بیش از حد سختگیرانه را به نمایش بگذارد. تازهترین تحولات ایجاد شده در جریان پرونده استودیوی Pocketpair، شاید بدترین چهره نینتندو را نمایان میکند، طبق گزارشها این شرکت تصمیم گرفته ایدههای مادسازان را اصلاً به حساب نیاورد. به لطف همکاری یک خبرنگار مستقر در توکیو که توانسته پرونده در حال جریان را بررسی کند، وبسایت Games Fray گزارش داده بخشی از دفاعیه استودیوی Pocketpair علیه شکایت نینتندو بر این پایه استوار است که با استناد به وجود آثار هنری قدیمیتری در مادها، ادعاهای ثبت اختراع نینتندو بیاعتبار شود.
کرک سیگمون، وکیل مالکیت فکری، میگوید اگر بتوان ثابت کرد چیزی شبیه یک اختراع ثبت شده قبلاً وجود داشته، این خبر بدی برای کسی است که گواهی ثبت اختراع دارد، چون یعنی این گواهی ثبت اختراع بی اعتبار میشود. او اضافه کرد دادگاههای ژاپن معمولاً از کسانی که بتوانند چنین نمونههایی را نشان دهند، حمایت میکنند. استودیوی Pocketpair قصد دارد با اشاره به وجود مادی مثل Pocket Souls برای Dark Souls 3 نشان دهد ایدههایی که نینتندو برایشان گواهی ثبت اختراع گرفته، قبلاً در طراحی بازیها به کار گرفته شده بودند. اگر این دفاع موفقیتآمیز باشد، آنها میتوانند گواهی ثبت اختراع نینتندو را بیاعتبار کنند.
به همین دلیل، طبق گزارش Games Fray، نینتندو در دو لایحه جداگانه استدلال کرده مادها اصولاً نوعی اثر هنری قدیمیتر محسوب نمیشوند، چون آنها بازی واقعی نیستند. برای ارزیابی این موضوع، باید شرایط و قوانین ثبت اختراع ژاپن را در نظر بگیریم. در این قوانین آمده است:
(۱) شخصی که اختراعی با قابلیت استفاده صنعتی انجام دهد، میتواند برای آن اختراع گواهی ثبت اختراع دریافت کند، مگر اینکه اختراع به شرح زیر باشد: (i) اختراعی که پیش از ثبت درخواست گواهی، در ژاپن یا در یک کشور خارجی به عنوان دانش عمومی شناخته شده باشد. (ii) اختراعی که پیش از ثبت درخواست گواهی، در ژاپن یا در یک کشور خارجی به صورت عمومی در حال استفاده باشد. (iii) اختراعی که پیش از ثبت درخواست گواهی، در یک نشریه توصیف شده باشد یا از طریقی در ژاپن یا یک کشور خارجی در دسترس عموم قرار گرفته باشد.
(۲) یک شخص نمیتواند گواهی ثبت اختراع دریافت کند اگر پیش از ثبت درخواست، فردی با مهارت معمولی در حوزه اختراع بتواند به راحتی آن را بر اساس اختراعی که در بندهای پاراگراف پیشین آمده، ایجاد کند.
با توجه به این قوانین احتمالاً شرکت نینتندو نمیتواند قوانین ثبت اختراع را دور بزند چون فکر میکند خالقان آثار پیشین شایسته ایدههایشان نیستند. این استدلال هم خلاقیت مادسازان را زیر سوال میبرد و هم آنها را در خطر عواقب قانونی قرار میدهد. اگر دادگاه توکیو آن را بپذیرد، ممکن است شرایطی پیش بیاید که یک توسعهدهنده بازی بتواند مکانیکهای الهام گرفته از یک ماد را ثبت اختراع کند و سپس خالق ماد را از دور خارج نماید.
نینتندو قبلاً نشان داده به راحتی از طریق اقدامات قانونی با مادسازان برخورد میکند. برای مثال با صدور اخطارهای DMCA باعث شد آیتمهای مرتبط با نینتندو در Garry’s Mod از استیم ورکشاپ حذف شوند، همچنین مادسازان بخش چندنفره Breath of the Wild نیز مجبور به توقف توسعه مادشان شدند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید