هر بازی از مجموعه Metal Gear Solid الزاماً ادامه مستقیم نسخه قبلی خود نیست. به عنوان مثال، اولین بازی در سال ۲۰۰۵ جریان دارد، در حالی که سومین نسخه داستانش را در سال ۱۹۶۴ روایت میکند. این تغییر در بسترهای زمانی به سازندگان اجازه داده تا بر شخصیتهای متفاوتی تمرکز کنند و زوایای جدیدی از جهان پیچیده و چندلایه این سری به تصویر بکشند.
بازیهای این سری که در دهههای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ روایت میشوند، حول محور Solid Snake و Raiden شکل گرفتهاند. این در حالی است که نسخههایی که در دهههای ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ جریان دارند، بر داستان Big Boss تمرکز میکنند.
با این حال، داستانهای این عناوین کاملاً جدا از هم نیستند. همه آنها ارتباط نزدیکی با گروهی به نام The Patriots دارند و هر قسمت اطلاعات بیشتری درباره این سازمان مخفی در اختیار بازیکن قرار میدهد. بنابراین، برای تجربه کامل و یکپارچه از روایت، در ادامه بهترین ترتیب برای تجربه بازیهای این فرنچایز ارائه شده است.
اگرچه از نظر ترتیب زمانی، نسخه اول Metal Gear Solid اولین بازی مجموعه محسوب نمیشود، اما همچنان بهترین نقطه برای ورود به این سری است. این بازی به عنوان نخستین Metal Gear Solid طراحی شد و بهخوبی بازیکن را با داستان آشنا میکند. هرچند از برخی جهات ادامهای برای Metal Gear و Metal Gear 2 به شمار میرود، اما از آنجا که عملاً بهعنوان مجموعهای جدید شناخته میشود، فرض را بر این نمیگذارد که بازیکن آن عناوین قدیمی را تجربه کرده است.
در طول بازی با شخصیتهای کلیدی مجموعه مانند Solid Snake، Otacon، Ocelot و Liquid آشنا میشوید. همچنین اطلاعاتی درباره Big Boss و پروژه Les Enfants Terribles به دست میآورید که از عناصر بنیادین دنیای Metal Gear Solid به شمار میروند. از نظر گیمپلی نیز این نسخه نقطه شروع مناسبی است، زیرا بسیاری از مکانیکها و ویژگیهای آن، پایه و اساس عناوین بعدی سری را تشکیل دادهاند.
این بازی ادامهای بر نسخه اول به شمار میرود. هرچند داستان آن دنباله مستقیم قسمت نخست نیست، اما آشنایی با اتفاقات بازی اول باعث میشود تجربه این نسخه برای بازیکن عمیقتر و قابل فهمتر باشد. همچنین شخصیتهای تازهای معرفی میشوند که مهمترین آنها Raiden است.
یکی دیگر از عناصر مهمی که این عنوان تثبیت میکند، حضور سازمان The Patriots است. این گروه در بازی اول بیشتر در پسزمینه ایفای نقش میکرد، اما در این نسخه بهطور آشکارتری به آنها اشاره میشود. هرچند ماهیت مخفی و پیچیده آنها باعث شده تا برخی شخصیتها حتی قادر به بیان نام آن نباشند، اما با این حال The Patriots نقشی کلیدی در روایت MGS2 ایفا میکند و بنیان داستانی عمیقی را برای ادامه سری فراهم میسازد.
پس از آشنایی با Solid Snake ،Raiden و سازمان The Patriots در دو بازی اول، حالا زمان آن فرا میرسد که به سال ۱۹۶۴ بازگردیم و شاهد آغاز ماجراجوییهای Big Boss جوان باشیم. او در ابتدا حتی با این لقب شناخته نمیشود و نامش تنها Naked Snake است. این عنوان او را به جمع شخصیتهای قدرتمندی اضافه میکند که نام خانوادگی Snake را یدک میکشند.
این ماجراجویی روند تبدیل شدن Big Boss به آن سرباز افسانهای که بعدها میشناسیم را به تصویر میکشد. اهمیت این نسخه تنها به شخصیت اصلی محدود نمیشود، بلکه در طول آن با افرادی مواجه میشویم که در آینده نقشی کلیدی در شکلگیری The Patriots خواهند داشت. در واقع، رویدادهای همین بازی مستقیماً به بنیانگذاری این سازمان مخفی منجر میشوند.
داستان این بازی در سال ۱۹۶۴ و ۱۰ سال پس از وقایع Metal Gear Solid 3 رخ میدهد. بار دیگر Naked Snake نقش شخصیت اصلی را بر عهده دارد، اما این بار او فرماندهی یک واحد مزدوران را به دست گرفته است. در کنار او، شخصیتهایی مانند Kaz Miller، که در بازی اصلی حضوری مختصر داشت، به همراه Huey Emmerich و Paz معرفی شده و چهرههای تازهای به مجموعه افزوده میشوند.
با این حال، دلیل اصلی تجربه این بازی، مشاهده وضعیت Snake پس از رویدادهای نسخه سوم است. این همان نکتهای است که بیشترین اهمیت را در خط داستانی کلی سری دارد؛ جایی که میبینیم Snake به تدریج از جنگیدن برای کشورش فاصله میگیرد و مسیر تازهای را برای خود انتخاب میکند.
این نسخه یکی از کوتاهترین بازیهای Metal Gear Solid Gear محسوب میشود، زیرا بیشتر به عنوان یک مقدمه برای Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain طراحی شده تا یک بازی کامل و مستقل.
به همین دلیل، نباید انتظار روایت داستانی چندان مفصلی را داشتهب اشید. ماجرا پیرامون تلاش Big Boss برای نجات Paz و Chico از دست Skull Face شکل میگیرد، در حالی که سازمان ملل در حال بازرسی از پایگاه Snake است. در نهایت، همه این رویدادها به یک کاتسین پایانی منتهی میشوند که شخصیتها را در جایگاهی قرار میدهد که مقدمهچینی مناسبی برای وقایع The Phantom Pain باشد. به همین دلیل، تجربه Ground Zeroes پیش از The Phantom Pain الزامی است.
The Phantom Pain ادامهای مستقیم برای Ground Zeroes است و همچنین آخرین نسخه اصلی منتشر شده از سری Metal Gear Solid بهشمار میآید. با این حال، این بازی نباید عنوان پایانی شما برای تجربهی سری باشد، چرا که پایان آن حس یک خاتمه واقعی برای مجموعه را منتقل نمیکند.
چیزی که بازی ارائه میدهد، نگاهی عمیقتر به دوران Big Boss پس از اتفاقات نسخه Snake Eater است. همچنین به تدریج شما را به دوره Metal Gear اول میرساند، جایی که او نقش یک آنتاگونیست را بر عهده دارد. در طول مسیر، بازیکنان فرصت دارند تا بخشهایی از زندگی اولیه Liquid را مشاهده کنند و با روابط پیچیده Kaz و Big Boss آشنا شوند.
از نظر ترتیب زمانی، Metal Gear Solid 4 نقطه پایانی محسوب میشود، زیرا داستان آن در سال ۲۰۱۴ جریان دارد. هرچند این بازی زودتر از برخی نسخههای دیگر منتشر شد، اما تجربه آن در انتهای مسیر بهترین انتخاب است. این نسخه به طور مؤثر بسیاری از خطوط داستانی مربوط به Solid Snake و همچنین روایتهای مرتبط با Big Boss را به هم پیوند میدهد و سرانجامی منسجم برای مجموعه رقم میزند.
در این نسخه، چندین خط داستانی شخصیتها به پایان میرسد و شاهد آن هستیم که سالید اسنیک به دلیل روند پیری شتابیافته وارد سالهای پایانی زندگی خود میشود. علاوه بر این، بیشتر شخصیتهای نسخههای پیشین، تا جایی که در داستان زنده ماندهاند، در این بازی حضور پیدا میکنند. این اثر میتواند یک خداحافظی باشکوه با سری Metal Gear Solid باشد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید