تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

معنی التی پلانو در دیکشنری فارسی چیست؟

در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق التی پلانو در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

التی پلانو در دانشنامه آزاد فارسی:

آلتی پلانو. آلتیپلانو ( انگلیسی: Altiplano ) که به نام های فلات آند و فلات بولیوی نیز شناخته می شود، عریض ترین بخش کوه های آند است که در غرب میانه آمریکای جنوبی قرار دارد. آلتیپلانو در زبان اسپانیایی به معنای «دشت مرتفع» است و پهناورترین فلات دنیا پس از فلات تبت به شمار می رود و گرچه بخش عمده آن در کشور بولیوی قرار دارد ولی بخش های شمالی آن در پرو و بخش های جنوبی آن در شیلی و آرژانتین نیز گسترده شده است.
چندین شهر از این کشورها در آلتیپلانو واقع شده اند که ال آلتو، لاپاز، اورورو و پونو از جمله آن ها هستند. بخش شمال شرقی آلتیپلانو از بخش های جنوب غربی آن مرطوب تر است. در بخش های جنوب غربی به دلیل خشکی هوا چندین کویر و نمک زار بزرگ پدید آمده است. دریاچه تیتیکاکا در مرز بولیوی و پرو، بزرگ ترین دریاچه آمریکای جنوبی است. دریاچه پوپو در بولیوی نیز در جنوب آن قرار داشت که در دسامبر ۲۰۱۵ خشک شد و مشخص نیست که این دریاچه که دومین دریاچه بولیوی است، قابل احیا باشد.
پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب، در آلتیپلانو چندین تمدن مانند شیریپا، تیاهواناکو و امپراتوری اینکا وجود داشته است. این منطقه در قرن ۱۶ میلادی مستعمره دولت اسپانیا شد.
فعالیت های اقتصادی عمده در آلتیپلانو شامل معدن کاری، پرورش لاما و شترچه و بخش خدمات در شهرها و همچنین گردشگری بین المللی ست.

wiki: آلتی پلانو

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!