شرکت تسلا با شکایت خانواده یک دختر نوجوان که در پاییز گذشته در تصادفی مرگبار با یکی از وانتهای سایبرتراک این شرکت جان باخت، مواجه شده است. این حادثه در شهر آرامی در منطقه Bay Area ایالت کالیفرنیا رخ داد و چهار سرنشین در لحظه برخورد با درخت و آتشسوزی درون خودرو گرفتار شدند. تنها یکی از قربانیان این تصادف زنده مانده است.
تسلا توسط والدین یک نوجوان که در تصادفی با یکی از وانتهای سایبرتراک این شرکت در پاییز گذشته جان باخت، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. طبق اسناد دادگاه، در این حادثه چهار سرنشین هنگام برخورد خودرو با یک درخت و آتشگرفتن آن در شهر آرامی که در منطقه Bay Area ایالت کالیفرنیا رخ داد، حضور داشتند.
این شکایت که روز پنجشنبه در دادگاه عالی شهرستان آلامدا ثبت شده، توسط خانواده کریستا سوکاهارا (Krysta Tsukahara)، دانشجوی ۱۹ سالهای که در تعطیلات آخر هفته روز شکرگزاری برای دیدار خانوادهاش به شهر پیدمونت در کالیفرنیا رفته بود، ثبت شده است. این حادثه در شب ۲۷ نوامبر ۲۰۲۴ (۷ آذر ۱۴۰۳) رخ داد، زمانی که سایبرتراک با سرعت بالا حرکت میکرد، با یک درخت برخورد کرد و آتش گرفت.
طبق گزارش گشت بزرگراه کالیفرنیا. زمانی که آتش باعث قطع برق در درهای الکتریکی خودرو شد، چهار سرنشین درون خودرو محبوس شده و راهی برای خروج نداشتند. این وضعیت بحرانی، زمان واکنش را برای نجات سرنشینان بهشدت محدود کرد و شرایطی غیرقابل کنترل بهوجود آورد. در این شکایت، طراحی دستگیرههای در سایبرتراک عامل مرگ سوکاهارا عنوان شده است.
طبق گزارش بلومبرگ، زمانی که برق قطع میشود، از داخل خودرو تنها راه خروج از در عقب، کشیدن کابلی است که زیر در محفظه ذخیرهسازی در قرار دارد. درها از بیرون خودرو نیز قفل باقی میمانند و طراحی همسطح دستگیرهها باعث میشود امدادگران نتوانند بهراحتی وارد خودرو شوند. این طراحی، در شرایط اضطراری مانند آتشسوزی، مانع از دسترسی سریع به سرنشینان شده و میتواند به بهای جان افراد تمام شود.
اما تسلا نیز در این مدت به درخواستها برای اظهار نظر پاسخ نداده است. راجر درایر (Roger Dreyer)، وکیل خانواده سوکاهارا گفت: «طراحی این خودرو باعث شکست در نجات کریستا شد. هیچ سیستم دستی یا خروج اضطراری قابلدسترسی و فعال برای فرار او وجود نداشت». او همچنین تأکید کرد که نبود راهکارهای ایمنی جایگزین در مواقع قطع برق، نشاندهنده نقص جدی در طراحی خودرو است.
دستگیرههای در تسلا یکی از طراحیهای شاخص این خودروها و نقطه افتخار مدیرعامل شرکت، ایلان ماسک (Elon Musk)، محسوب میشوند. خودروهای تسلا نخستین مدلهایی بودند که با چنین دستگیرههای الکتریکی سفارشیسازی شدند و این دستگیرهها بهصورت همسطح با بدنه خودرو طراحی شدهاند تا ظاهر خودروها را براقتر و آیرودینامیکتر کنند. اما این طراحی مورد توجه کارشناسان ایمنی خودرو قرار گرفته و در حال حاضر تحت بررسی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) قرار دارد. برخی کارشناسان هشدار دادهاند که زیبایی ظاهری نباید جایگزین عملکرد ایمنی شود، بهویژه در شرایط بحرانی که ثانیهها تعیینکننده هستند.
در متن شکایت آمده است: «تسلا بارها و بهطور مستقیم مطلع شده بود که اتکای آن به سیستمهای الکترونیکی درهای خودرو، خطر جدی گیر افتادن را ایجاد میکند. مالکان، رهگذران و امدادگران مواردی را مستند کردهاند که در آنها سرنشینان تسلا از نیروهای ناشی از تصادف جان سالم بهدر بردهاند اما زمانی که برق قطع شده و آتشسوزی رخ داده، نتوانستهاند فرار کنند.»
این مستندات شامل گزارشهای میدانی، ویدئوهای امدادگران و شکایات کاربران در پلتفرمهای رسمی بوده که همگی به یک نقطه مشترک اشاره دارند: نبود راهکار ایمنی در زمان قطع برق.
سایبرتراک در آزمایشهای تصادف، رتبههای بالایی در ایمنی دریافت کرده، اما از زمان عرضه اولیه خود در کمتر از دو سال گذشته، با هشت مورد شکایت مواجه شده است. تسلا درگیر پروندههای قضایی دیگری نیز درباره ایمنی خودروهایش بوده، از جمله پروندهای در فلوریدا که هیئت منصفه در ماه اوت حکم داد تسلا باید ۲۴۳ میلیون دلار بابت خسارت ناشی از سیستم کمکراننده موسوم به Autopilot پرداخت کند. این پروندهها نشاندهنده چالشهای مداوم تسلا در زمینه ایمنی و اعتماد عمومی به فناوریهای نوین خودرو هستند.
خانواده سوکاهارا همچنین از سورن دیکسون (Soren Dixon)، راننده خودرو، شکایت کردهاند. طبق گزارش پزشکی قانونی شهرستان آلامدا، دیکسون در زمان حادثه تحت تأثیر الکل، کوکائین و آمفتامینها بوده است، اما متاسفانه دیکسون نیز در این تصادف جان باخته است. این موضوع، ابعاد حقوقی پرونده را پیچیدهتر و مسئولیتهای فردی و شرکتی را همزمان درگیر کرده است.
در شب حادثه، یکی از دوستان سرنشینان در خودرویی دیگر سایبرتراک را دنبال میکرد و شاهد وقوع حادثه بود، طبق گزارشهای خبری مختلف. او برای نجات دوستانش بهسرعت اقدام کرد و با شکستن یکی از پنجرههای سایبرتراک، موفق شد یکی از سرنشینان را نجات دهد. اما زمانی که تلاش کرد سوکاهارا را نجات دهد، او نتوانست از میان آتش عبور کند. این تلاشها نشاندهنده محدودیتهای فیزیکی طراحی خودرو در شرایط اضطراری است که حتی با حضور شاهد و اقدام سریع، مانع از نجات کامل سرنشینان شد.
شکایتی که روز پنجشنبه ثبت شده، ادعا میکند که سوکاهارا از برخورد سایبرتراک با درخت دچار آسیب جسمی نشده، بلکه به دلیل استنشاق دود و سوختگی جان باخته است، زیرا نتوانسته از خودرو خارج شود.
مرگ او قابل پیشگیری بود، والدین سوکاهارا، کارل و نوئل سوکاهارا (Carl and Noelle Tsukahara)، در بیانیهای گفتند. «او پس از تصادف زنده بود. برای کمک فریاد زد ولی نتوانست بیرون بیاید.»
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید