لینا خان، رئیس پیشین کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، در واکنش به مسائلی مانند اخراج هزاران کارمند مایکروسافت و افزایش قیمت گیم پس، گفت میدانستم خرید Activision Blizzard به گیمرها و توسعهدهندگان آسیب میرساند.
لینا خان، رئیس سابق FTC، اخیراً در توییتر گفته است اقدامات مایکروسافت پس از تکمیل خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد در سال ۲۰۲۳، دقیقاً همان چیزی است که FTC هنگام مخالفت با این معامله هشدار داده بود. خان که در زمان این خرید ریاست FTC را بر عهده داشت، سرانجام در سال ۲۰۲۵، نزدیک به دو سال پس از نهایی شدن قرارداد، شاهد بسته شدن این پرونده خرید بود. او نهایتاً در سال ۲۰۲۵ جای خود را به رئیس جدید FTC داد که توسط رئیسجمهور وقت، دونالد ترامپ، منصوب شد. او در این رابطه گفته است:
خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت با افزایش قابل توجه قیمتها و تعدیل نیرو همراه بوده و به ضرر گیمرها و توسعهدهندگان تمام شده است. همانطور که در بخشهای مختلف دیدیم، هرچه بیشتر شاهد ادغام بازارها باشیم، افزایش قیمتها نیز اجتنابناپذیر است. وقتی شرکتهای غالب بیش از حد بزرگ میشوند، میتوانند بدون نگرانی در مورد عواقب کارهایشان، شرایط را برای مشتریان بدتر کنند.
درستی دیدگاههای خان قابل انکار نیست. کمیسیون تجارت فدرال در سال ۲۰۲۲ شکایتی را برای جلوگیری از این خرید مطرح کرد و هشدار داد که این ادغام میتواند منجر به کاهش رقابت و ایجاد انحصار در بازارهای توسعه یافته و نوظهور شود. با این حال، مایکروسافت و اکتیویژن دیدگاهی متفاوت ارائه کردند. بابی کوتیک، مدیرعامل وقت شرکت اکتیویژن بلیزارد، در سال ۲۰۲۳ اظهار کرد این ادغام به سود مصرفکنندگان و کارکنان خواهد بود و همچنین موجب تقویت رقابت میشود تا رهبران بازار نتوانند بر صنعتی رو به رشد سلطه داشته باشند.
قرارداد خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد بالاخره در اواسط سال ۲۰۲۳ نهایی شد، اگرچه دعوی حقوقی کمیسیون تجارت فدرال همچنان در جریان بود. پس از آن، شاهد مجموعهای از تحولات منفی بودیم. تنها چند ماه پس از تکمیل فرایند خرید، مایکروسافت اقدام به اخراج ۱۹۰۰ نفر از کارکنان بخشهای مختلف اکتیویژن بلیزارد و ایکس باکس کرد. در ادامه، در اواسط سال ۲۰۲۴ نیز ۶۵۰ نفر دیگر از کار برکنار شدند. این روند در سال ۲۰۲۵ نیز با اخراج ۹۰۰۰ نفر دیگر در سراسر شرکت ادامه یافت. همچنین چندین پروژه لغو شدند و استودیوی The Initiative نیز تعطیل شد. پیامدهای منفی این مسئله حتی سایر استودیوها را نیز تحت تاثیر قرار داد. با این وجود فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، همچنان تأکید داشت بخش گیمینگ مایکروسافت هرگز به این اندازه قدرتمند نبوده است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید