یک پروژه بازسازی در سال ۲۰۱۸ در یک جاده تپهای در مرکز استان شانشی منجر به کشف مقبرهای جدید شد، اما باستانشناسان تا همین اواخر گزارشی درباره این کشف ارائه نکرده بودند. لانگ ژن، مدیر موسسه تحقیقات شهر باستانی جینیانگ از اداره حفاظت از آثار فرهنگی تایوان، میگوید این مقبره دارای نقوشی از چهرهها در دو طرف خود است و نقاشیهای افراد در سراسر آن ادامه دارد؛ از جمله زنانی که سنگها را برای آسیاب کردن آرد هل میدهند تا مردانی که پاستا درست میکنند، زنانی که پرتقال برای آوردن آب استفاده میکنند و مردانی که برای کمک به کوبیدن برنج روی چکش پا میگذارند.
کارشناسان باور دارند این مقبره متعلق به مردی بوده که در سال ۷۳۶ میلادی در سن ۶۳ سالگی، در اواسط سلسله تانگ، که از سال ۶۱۸ تا ۹۰۷ میلادی سلطنت میکرد، فوت کرده است. او به همراه همسرش در این مقبره خاک سپرده شده است. هشت صحنه نقاشی شده روی مقبره به سبک چهرههای زیر درخت دیده میشوند که در آن زمان رایج بود و همانطور که پیداست، فعالیتهای روزانهای را نشان میدهند که زیر درختان به سبک هنری انجام میشوند.
این نقاشیها دیدگاهی تازه از زندگی روزمره و مسئولیتها در دوران سلسله تانگها را ارائه میدهند. به نظر میرسد تمام چهرههای نقاشیشده روی این مقبره از قوم هان باشند، البته به جز یک مورد با چهرهای که دارای موها و ریشهای بور است. ویکتور شیونگ، استاد تاریخ در دانشگاه میشیگان غربی که این در این کشف نقشی نداشته است، به وبسایت Live Science گفت این مرد که در نقاشی روی مقبره به همراه چند شتر حرکت میکند، احتمالا نمایانگر شخصی از آسیای میانه است.
شیونگ میگوید: “براساس ویژگیهای صورت و سبک لباس او، میتوانیم او را به عنوان یک وسترنری بشناسیم که احتمالا یک سغدی از آسیای میانه است.” مردم سغد در منطقهای که امروزه تاجیکستان و ازبکستان نامیده میشوند زندگی میکردند و در امتداد مسیرهای تجاری جاده ابریشم فعال بودند. این نقاشیهای دیواری تمام مقبره را به جز کف آن پوشاندهاند. وبسایت South China Morning Post نوشته این اثر هنری مشابه سایر نقاشیهای دیواری دوران تانگ با خطوط بیرونی پررنگ، سایههای ساده و آثار هنری دوبعدی طراحی شده است.
لانگ ژن باور دارد این سبک با نقاشیهای یافتشده در مقبره وانگ شنزی، یکی از چهرههای کلیدی در اواخر دهه ۸۰۰۰ میلادی، در دوران سقوط سلسله تانگ و ظهور سلسله سونگ، مطابقت دارد. سبکها به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که ممکن است نقاش آنها یکی بوده باشد. نه تنها مقبره آجری یافتشده پوشیده از نقاشی بود، بلکه دروازهها، راهرو و قسمت زیرین آن که تابوتها را در خود جای داده بود نیز همگی مزین شده بودند. سقف گنبدی از بقیه نقوش فاصله گرفته و تصویری اژدها مانند را به نمایش میگذارد. چهرههای نقاشیشده در قسمت ورودی ممکن است نمایانگر نگهابانانی باشند که لباسهای زرد و شمشیرهایی به دور کمر خود بستهاند.
صحنههای دیگر نشاندهنده زنی با لباسی به رنگ روشن هستند که چهار اسب را هدایت میکند، در حالی که مردی با شلاق در نزدیکی او ایستاده است، زنان و مردانی که جعبهها یا کاسههای تشریفاتی را در دست دارد و روی سینههایشان قرار گرفتهاند و همچنین پیرمردی که در صحنههای مختلف به سمت مار دراز شده، تبر و هیزم حمل میکند و جامی در دست دارد. این نقاشیها همچنین شامل درختان، گلها، کوهها و دامهای زیادی است. به نظر میرسد بیشتر چهرهها در سراسر مقبره همان دو نفر هستند و باستانشناسان باور دارند آنها صاحبان مقبره هستند.
شیونگ به لایو ساینس گفت صحنههای نقاشیشده روی دیوارنگاره، نمونههایی تابهحال دیده نشده از کارهای روزمره دوران تانگ را ارائه میدهند و از آنجایی که این چهره به احتمال زیاد همان صاحبان مقبره بودند، احتمالا جزئیات زندگی روزمره آنها را به تصویر کشیدند. با این حال، حضور یک مرد غربی موجب عجیب شدن شیوه زندگی این مرد و زن شده است.
منبع: PopularMechanics
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید