جیسون شرایر، خبرنگار معتبر صنعت بازیهای ویدیویی، در گزارش جدید خود از یک هدف مالی بسیار بلندپروازانه و بیسابقه از سوی مایکروسافت برای بخش ایکس باکس پرده برداشت. بر اساس این گزارش، مایکروسافت طی دو سال گذشته، بخش ایکس باکس را برای دستیابی به حاشیه سود ۳۰ درصدی تحت فشار قرار داده است؛ هدفی که به مراتب بالاتر از میانگین این صنعت بوده و برای وضعیت فعلی ایکس باکس غیرمنطقی به شمار میرود.
به گفته این خبرنگار بلومبرگ، در طی دو سال گذشته، مایکروسافت بخش ایکس باکس را برای رسیدن به حاشیه سود ۳۰ درصدی تحت فشار قرار داده است؛ هدفی بلندپروازانه که بسیار بالاتر از میانگینهای رایج در صنعت بازی است.
شرکت مایکروسافت از بخش بازی خود، ایکس باکس، خواسته است تا حاشیه سودی بسیار بالاتر از میانگین صنعت ایجاد کند و بدین ترتیب فشار بر سازندگان بازیهای ویدیویی خود را در دورانی که این حوزه با مشکلات گستردهای روبرو است، افزایش داده است.
همچنین به گفته افراد مطلع در ارتباط با شرایر، طی دو سال گذشته، مدیران این غول تکنولوژی، یک هدف کلی ۳۰ درصدی را تحت عنوان «حاشیه سود پاسخگویی» (accountability margins) تعیین کردهاند؛ اصطلاحی که مایکروسافت به جای حاشیه سود به کار میبرد. این افراد که نخواستند نامشان به دلیل بحث در مورد اطلاعات غیرعمومی فاش شود، گفتند که بخش بازی، که شامل دهها استودیو است، در واکنش به این هدف، اقدام به لغو پروژهها، افزایش قیمتها و اخراج هزاران کارمند کرده است تا حاشیه خود را افزایش دهد.
نیل باربور، تحلیلگر شرکت S&P Global، گفت این هدف جدید که پیش از این گزارش نشده بود، در بالاترین محدوده چیزی قرار دارد که یک استودیوی بازیسازی معمولاً در یک سال پررونق میتواند به آن دست یابد. باربور گفت:
حاشیه سود ۳۰ درصدی یا بیشتر، معمولاً مختص ناشری است که عملکردی فوقالعاده موفق دارد.
بر اساس تخمینهای S&P Global، میانگین حاشیه سود در صنعت بازیهای ویدیویی در سالهای اخیر بین ۱۷ تا ۲۲ درصد متغیر بوده است، در حالی که این رقم برای ایکس باکس طی شش سال گذشته بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است.
به گفته این منابع، در گذشته از بازیسازان ایکس باکس خواسته نمیشد که به اهداف عددی خاصی دست یابند و عمدتاً به آنها گفته میشد که بدون نگرانی بیش از حد در مورد مسائل مالی، بر ساخت بهترین بازیهای ممکن تمرکز کنند. این هدف جدید در پاییز ۲۰۲۳ توسط مدیر ارشد مالی مایکروسافت، ایمی هود اجرا شد.
این تغییر بر استراتژیهای تحت مدیریت فیل اسپنسر، رئیس بخش بازی مایکروسافت، تأثیر گذاشته است، زیرا این بخش به دنبال راههای جدیدی برای کاهش هزینهها و افزایش سود بوده است. در سال ۲۰۲۴، ایکس باکس برای اولین بار اعلام کرد که اکثر بازیهای خود را بر روی کنسولهای رقیب یعنی نینتندو و سونی نیز منتشر خواهد کرد. اوایل سال جاری، ایکس باکس تصمیم گرفت تعدادی از پروژههای پرهزینه خود، از جمله Everwild، Perfect Dark و Project Blackbird را که همگی بیش از هفت سال در حال توسعه بودند، لغو کند. به گفته این منابع، انتظار نمیرود که هر پروژهای به آستانه سود ۳۰ درصدی برسد، اما این هدف جدید به بسیاری از توسعهدهندگان و گروههای ایکس باکس ابلاغ شده است.
شرایر در پایان گزارش خود پیشبینی میکند که احتمالاً در آینده، بازیهایی که تولیدشان ارزان است یا احتمال بیشتری برای ایجاد درآمدهای قابل توجه دارند، ممکن است نسبت به پروژههای پرریسکتر در اولویت قرار گیرند، در حالی که بخش سختافزار ایکس باکس که با مشکل مواجه است، ممکن است با یک بازنگری اساسی روبرو شود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید