در گزارشی تازه، رسانهی Polygon به بررسی بازیای پرداخته که دههها پیش از مجموعهی Assassin’s Creed، به موضوع شورش بردگان در مارتینیک قرن هجدهم پرداخته بود. این اثر با نام Freedom: Rebels in the Darkness، توسط طراح فرانسوی موریل ترامیس (Muriel Tramis) ساخته شده و بهعنوان یکی از نخستین بازیهای ویدیویی با محوریت مبارزه با استعمار شناخته میشود.

در گزارشی با عنوان «ممکن بود نسخهای از Assassin’s Creed پس از جنگ داخلی آمریکا در دهه ۱۹۸۰ ساخته شود»، رسانهی Polygon نگاهی دوباره به بازی Freedom: Rebels in the Darkness انداخته است؛ اثری پیشگامانه از طراح بازی موریل ترامیس (Muriel Tramis) که به سازماندهی شورش بردگان در مارتینیک قرن هجدهم میپردازد. این بازی در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷ شمسی) توسط استودیوی فرانسوی Coktel Vision منتشر شد و از نظر سبک، ترکیبی از استراتژی و روایت تاریخی بود. بازیکنان در نقش بردهای قرار میگیرند که باید با برنامهریزی دقیق، گروهی از همرزمان را برای شورش علیه صاحبان مزارع نیشکر هدایت کند.
موریل ترامیس، که از نخستین زنان سیاهپوست فعال در صنعت بازیسازی فرانسه محسوب میشود، این بازی را با همکاری نویسندهی برجسته پاتریک شاموازو (Patrick Chamoiseau) طراحی کرده بود. هدف آنها از ساخت این اثر، بازتاب واقعیتهای تاریخی و فرهنگی دوران استعمار فرانسه در آنتیل بود؛ دورانی که در روایتهای رسمی فرانسه کمتر به آن پرداخته شده است.
در این گزارش، Freedom بهعنوان نسخهای فرضی از Assassin’s Creed معرفی شده که اگر در دهه ۱۹۸۰ ساخته میشد، میتوانست به موضوعات مشابهی از جمله مبارزه با ظلم، روایتهای تاریخی فراموششده و بازنمایی مقاومت مردمی بپردازد.
این بازی نهتنها از نظر گیمپلی نوآورانه بود، بلکه از نظر پرداختن به موضوعات اجتماعی و تاریخی نیز جسورانه عمل کرد. در زمانی که صنعت بازیسازی کمتر به مسائل نژادی و استعمار میپرداخت، Freedom توانست صدای بردگان و مبارزاتشان را در قالب یک بازی ویدیویی بازتاب دهد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید