چندین کانال بزرگ در یوتیوب با دنبالکنندگان زیاد بهطور ناگهانی حذف شدهاند و همگی به طرز عجیبی به یک مسئله مشترک مرتبط به نظر میرسند.
یوتیوبر اندرمن (Enderman) که یک کانال فناوری در یوتیوب با بیش از ۳۵۰۰۰۰ مشترک داشت، میدانست کانالش در آستانه بسته شدن است، پیش از آنکه واقعاً این اتفاق رخ دهد. دلیلش چه بود؟ چند روز قبلتر، یکی از کانالهای کوچکتر او توسط یوتیوب مسدود شده بود. در سیاستهای یوتیوب، کاربران مجاز نیستند پس از مسدود شدن، کانال جایگزین بسازند، زیرا یوتیوب میتواند سایر حسابهای مرتبط با کاربر را شناسایی کرده و آنها را نیز مسدود کند.
با این حال، نکته عجیب این است که دلیل بسته شدن کانالهای اندرمن، مسئلهای غیرمنتظره بود. به گفته او، زمانی که اولین کانالش مسدود شد، یوتیوب برایش پیامی ارسال کرد مبنی بر اینکه کانال او با یک کانال دیگر به زبان ژاپنی مرتبط است که قبلاً به دلیل دریافت سه یا چند اخطار نقض کپیرایت حذف شده بود.
این موضوع از نظر منطقی با نحوه اجرای سیاستهای یوتیوب درباره کانالهای مسدودشده سازگار است، اما اندرمن میگوید هیچ ارتباطی با آن کانال ژاپنی نداشته و تا پیش از این ماجرا حتی از وجود آن آگاه نبوده است.
به نظر میرسد اندرمن تنها قربانی این وضعیت نبوده است. در روزهای گذشته، چندین یوتیوبر دیگر با کانالهای بزرگ و صدها هزار مشترک گزارش دادهاند که حسابهایشان نیز به شکل مرموزی مسدود شده است. بررسیهای وبسایت Mashable نشان میدهد حداقل شش کانال بزرگ دیگر نیز اطلاعیه مشابهی دریافت کردهاند که همگی ممنوعیت خود را به همان کانال ژاپنی نسبت دادهاند.
کانال Scratchit Gaming با بیش از ۴۰۲۰۰۰ مشترک در شبکههای اجتماعی اعلام کرده است که حسابش به دلیل ارتباط ادعایی با آن کانال ژاپنی بسته شده است. کانال دیگری با نام ۴۰۹۶ و حدود نیممیلیون مشترک نیز گفته که به همان دلیل حذف شده است.
بااینحال، در هفتههای اخیر، به نظر میرسد کانالهای بزرگتری نیز حذف شدهاند و یوتیوب در توضیح خود اعلام کرده که دلیل آن «اسپم، اقدامات فریبنده و نقض سیاست کلاهبرداری» بوده است.
در حالی که این یوتیوبرها هنوز پاسخی رسمی از یوتیوب دریافت نکردهاند، اندرمن دلیل اصلی را در وابستگی جدید یوتیوب به هوش مصنوعی برای نظارت و اجرای سیاستها میداند. او در ویدیویی که پیش از مسدود شدن کانالش منتشر کرده بود، پرسیده که چرا یوتیوب اجازه میدهد اقداماتی به این شدت، مانند «حذف کامل کانال»، توسط هوش مصنوعی و بدون بررسی انسانی انجام شود.
یوتیوبرهای دیگر نیز هوش مصنوعی و فرآیند تجدیدنظر یوتیوب را مقصر میدانند، زیرا باور دارند این بخش نیز توسط هوش مصنوعی اداره میشود.
در اوایل سال جاری میلادی، یوتیوب اطلاعاتی درباره استفاده از فناوری هوش مصنوعی در سیستم بازبینی تبلیغات ویدئویی خود منتشر کرده بود. در آن گزارش، تیموتی بک وِرث Mashable نوشته بود: «اگرچه هنوز از بازبینهای انسانی برای برخی از ویدئوها استفاده میشود، یوتیوب سرمایهگذاری گستردهای در سامانههای خودکار مبتنی بر فناوری LLM برای بررسی محتوای تبلیغات انجام داده است.»
براساس صفحه سیاستگذاری یوتیوب، این شرکت برای بررسی محتوای غیرتبلیغاتی از ترکیبی از بازبینی خودکار و انسانی استفاده میکند: «زمانی که سامانههای ما از تخطی محتوایی با اطمینان بالایی مطمئن شوند، ممکن است تصمیم خودکار اتخاذ کنند. با این حال، در بیشتر موارد، سامانههای خودکار تنها محتوای مشکوک را برای ارزیابی نهایی به بازبین انسانی آموزشدیده ارجاع میدهند.»
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید