برای مدتها، طرفداران Silent Hill فکر میکردند که تنها شهر Silent Hill میتواند محل روایت داستان این مجموعه باشد. اما با رخ دادن بخش عمدهای از Silent Hill 3 و تمام قصه دنباله چهارم در خارج از این مکان مرموز، فرنچایز وحشت روانشناختی شرکت کونامی فضای جدیدی را تجربه کرد.

با عرضه Silent Hill f و ورود به فضای ژاپن دهه ۶۰ میلادی، این سری از آمریکای شمالی خارج شد و توانستیم با ترسی عمیق از جنس فرهنگ شرق دست و پنجه نرم کنیم. البته با وجود متفاوت بودن طراحی محیط در هر بازی جدید این مجموعه و بیارتباط بودن داستان دنبالهها به یکدیگر، کونامی همچنان تاکید زیادی روی حفظ مضامین کلی و عناصر زیباییشناسی همیشگی در سایلنت هیلهای مختلف دارد، اما آیا میتوان این شرکت را راضی کرد تا وحشت موجود در سری را به دیگر کشورها، صادر کند؟

ایرلند از تاریخ بسیار غنیای برخوردار است. با وجود سازههای سنگی منحصر به فردی چون Newgrange از دوره میانسنگی و تاثیرات فراوانی که مردم ایرلند از استعمار بریتانیا گرفتهاند، این کشور همچنان با اسطورهشناسی و افسانههای عامیانه خود شناخته میشود. همین موضوع کافیست Silent Hill جدید، هیولاهایی با الهام از موجودات ترسناک و قصههای عامیانه مردم ایرلند نمایش داده و شکل جدیدی از ترس را ارائه دهد.
با سفر به سراسر این کشور، مجموعهای از احساسات و افکار پیچیده ساکنان این جزیره را میبینید که امکان توضیح برای همه آنها وجود ندارد. به علاوه، با تراکم جمعیتی نسبتا کم و پراکندگی روستاها در ایرلند، میتوان گفت همهچیز برای وقوع داستان Silent Hill در این جغرافیای جذاب فراهم است. فراموش نکنید که ژاپنیها، خود نیز در آثار ادبیشان، الهامات زیادی از اسطورهشناسی و عناصر محلی ایرلند دریافت کردهاند.

لهستان از لحاظ تاریخی و معماری سازههای خود، میتواند یک گزینه ایدهآل دیگر برای Silent Hill بعدی باشد. به واسطه میراث فرهنگی باارزش لهستان، شاهد اقتباسهای ویدیوگیمی باارزشی از ادبیات آن بودهایم که استودیوی سیدی پراجکت و مجموعه The Witcher، در رأس این ادعا قرار دارند. جالب است بدانید که بسیاری داستانهای محلی در ادبیات این کشور، از جانوران عجیب و حسهای غیرقابل توضیحی سخن گفتهاند که با تقلید از آنها، میتوان یک Silent Hill با محوریت ترس از ناشناختهها توسعه داد.
همچنین با عملکرد فوقالعادهای که استودیوی بلوبر تیم در عرضه آثاری چون ریمیک Silent Hill 2 و Cronos: New Dawn رقم زد، میتوان گفت که این تیم به پختگی خوبی در انتشار عناوین ترسناک دست پیدا کرده است.

ایسلند از لحاظ تاریخ و فرهنگ، خاص و عجیب به نظر میرسد. تقریبا ۱۰۰۰ سال پیش بود که وایکینگها تصمیم گرفتند تا در این نقطه از زمین ساکن شوند. ایسلند هرگز سرزمین مناسبی برای سکونت نبود و بیآبی و انبوهی از سرزمینهای خشک و بیحاصل در این خطه، موج میزد، اما وایکینگها به خاطر تمایل خود برای آزاد زندگی کردن و دور شدن از پادشاهی نروژ، مجبور به مهاجرت به ایسلند شدند.
با پایبندی وایکینیگها به فرهنگ محلیشان، افسانههای نورس زنده ماندند تا امروز، تبدیل به منبع الهامی برای خالقان آثار مبتنی بر سرگرمی شوند. اما نکته جالب دیگر، علاقه تاریخی مردم این کشور به رمانهای جنایی و داستان انسانهای مفقود شده است که میتوانند منابع باارزشی برای نوشتن یک داستان ترسناک از جنس Silent Hill باشند. بماند که ترکیب مه شهر Silent Hill با خاکسترهای آتشفشانی ایسلند، خود یک معیار بصری مثبت دیگر برای داستانسرایی در این فرنچایز محسوب میشود.

چین، کشوری بسیار بزرگ با پیشینه فرهنگی عمیق در داستانگویی است. به لطف میراث فرهنگی پروپیمان، وجود انواع محیطهای روستایی و شهری و البته افسانههای خرافی محلی، چین میتواند یک محیط جذاب برای روایت داستان Silent Hill بعدی باشد. همانطور که Silent Hill f اشاراتی به وضعیت فرهنگی ژاپن فئودال و تاثیرات جنگ جهانی بر مردم این کشور داشت، چین هم به واسطه این جنگ، تاثیرات اجتماعی منحصر به فردی را تجربه کرد و تحولات مهمی در فرهنگ بومی و افکار چینیها رقم خورد.
این کشور، میان مناطق روستایی متعدد و مراکز شهری عظیم تقسیم شده و تفاوت بین این دو بخش، نقش مهمی در ایجاد خردهفرهنگهای مختلف ایفا کرده است. در مجموع، اگر روزی قرار باشد حوادث بازی جدید Silent Hill در سرزمین اژدهای قرمز رخ بدهد، به جز تاریخ غنی، موارد مختلفی برای الهام سازندگان در طراحی دشمنان عجیبالخلقه و محیطهای متنوع وجود خواهد داشت.

یک نکته جذاب از Silent Hill که مدتهاست فراموش شده، پرداختن به افکار و عقاید مذهبی جنایتبار است که تنها در بازی نخست مجموعه به آن توجه شد. البته در Silent Hill f هم دیدیم که ادیان و گروههای مذهبی محلی، چگونه میتوانند در انزوای یک جامعه نقش داشته باشند و برای مشکلات همه انسانها، تنها یک راه حل کلی و ساده ارائه دهند.
علیرغم محبوبیت بالای مسیحیت، در اسپانیا عقاید کاتولیک بسیار رواج داشته و کلیساهای جامع در سراسر این کشور، وظیفه تبلیغات دینی را برعهده دارند. حتی برخی از این کلیساها، همچنان در حال ساخت یا مرمت بوده و با عظمت خود، بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور ماتادورها را تشکیل دادهاند. میتوان گفت با تنشها و تروماهایی که مردم اسپانیا به دلیل حضور گروههای مذهبی تجربه کردهاند، این نقطه از دنیا یک مکان جذاب برای تعریف داستانی جدید از Silent Hill خواهد بود.

مه، عنصر نمادین مجموعه Silent Hill، دقیقا همان چیزی است که به وفور در کوه اورست پیدا میشود! با رفتن به نپال و صعود به اورست، میتوانیم با همان ترس کلاسیک از جنس مه و کولاک روبرو شویم. سکوت آزاردهندهای که در این نقطه از دنیا برقرار است، میتواند لرزه بر تن بازیکن بیندازد و او را همیشه برای ترسیدن از موجودات وحشتناک، آسیبپذیر نگه دارد. شاید بد نباشد Dead Space 3 را به یاد بیاورید تا وحشت پدیدار شدن نکرومورف در میان مه و کولاک مکانهای برفی، شما را برای سفر به اورست و تجربه Silent Hill بعدی در این قله مشهور، هیجانزده کند.

هند، یک کارخانه دینسازی عظیم برای دنیا است. ظهور و رواج افکار مذهبی در این کشور، ساختمانها و معابدی که محل عبادت انسانها بودهاند و البته نبردهای ذهنی و خشنی که میان طرفداران دینهای مختلف رخ داده، بخش عمدهای از تاریخ هند را تشکیل دادهاند. یکی از جاذبههای مهم هند، غارهای Ellora هستند که مملوء از معابد و بناهای مذهبی هستند. در این منطقه، به دلیل حضور فرقههای مختلف، اشتراکهای زیادی میان افکار آنها به وجود آمده که باعث شده در طول زمان، شاهد ایجاد ادیان جدیدی باشیم. البته که گروههای ملیگرا هم حضور پررنگی در هند دارند و همین تضاد فکری، میتواند یک سوژه جذاب برای روایت داستان جدیدی از فرنچایز وحشت روانشناختی شرکت کونامی باشد.

هنگ کنک، یک منطقه کوچک با تراکم جمعیتی بسیار بالاست و به همین علت، در ضدیت کامل با هویت سری Silent Hill قرار دارد. در عناوین مختلف این مجموعه، بازیکن درون یک مکان آرام و خلوت مانند شهر Silent Hill قرار میگیرد و حضور وی برای ساکنان آن مکان، نقش یک غریبه مزاحم را دارد. اما در جای شلوغی چون هنگ کنگ، تعداد زیادی از انسانها به روزمرگی خود عادت کردهاند و قرار نیست هویت یک فرد جدید برایشان جذابیت چندانی داشته باشد.
همینطور تصور کنید که در یک بازی Silent Hill، قرار است با انبوهی انسانهای بدون چهره روبرو شوید که هر یک، سوژهای برای ترسهای ابرازنشده و افکار منفی هستند. شاید بد نباشد سازندگان Silent Hill، به نقاط شلوغ هم نگاهی داشته باشند تا جنس دیگری از ترس را در ذهن مخاطب خود پرورش دهند.
دیدگاهتان را بنویسید