تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: سه شنبه , ۲۰ آبان , ۱۴۰۴
X
ایکس باکس با قابلیت‌های جدید کیت توسعه برای نسل بعد آماده می‌شود

ایکس باکس با قابلیت‌های جدید کیت توسعه برای نسل بعد آماده می‌شود

کنسول نسل بعدی Xbox بیشتر شبیه به یک رایانه‌ شخصی خواهد بود و کیت توسعه‌ آن قرار است این رویکرد را با مجموعه‌ای از قابلیت‌های تازه به سطح بعد برساند.

تبلیغات

کنسول بعدی Xbox اساساً یک رایانه‌ی شخصی است یا دست‌ کم چیزی بسیار نزدیک به آن. هفته‌ گذشته فاش شد که نسل بعدی Xbox در اصل ساختاری مشابه کامپیوتر خواهد داشت و کامپیوتر دستی Xbox Ally مبتنی بر ویندوز ۱۱ در واقع به‌ عنوان بستر آزمایشی کار می‌کند. مایکروسافت در حال بهبود نحوه‌ی عملکرد ویندوز در زمینه‌هایی مانند HDMI، شیدرهای گرافیکی بازی‌ها و سایر مؤلفه‌های مرتبط در اکوسیستم رایانه‌ای ایکس‌ باکس است.

Xbox Ally پیش‌تر با هدف این پروژه، بهبودهای قدرتمندی در تجربه‌ بازی روی ویندوز ۱۱ ایجاد کرده است. این دستگاه امکان اجرای مستقیم برنامه‌هایی نظیر Xbox و به‌زودی Steam را از همان لحظه‌ی ورود به سیستم در حالت تمام‌ صفحه فراهم می‌کند و با غیرفعال کردن محیط دسکتاپ، عملکرد گیمینگ را ارتقاء می‌دهد. البته مایکروسافت در نقشه‌ی راه خود برای دستگاه‌های دستی، برنامه‌های بیشتری نیز در نظر گرفته است. اما این تلاش‌ها تنها به تجربه‌ی کاربر نهایی محدود نمی‌شود.

در سوی دیگر، مایکروسافت روی بهبود تجربه‌ی توسعه‌دهندگان بازی نیز تمرکز دارد. به‌روزرسانی بزرگ اکتبر ۲۰۲۵ قرار است گامی مهم در راستای یکپارچه‌سازی کامل توسعه‌ بازی برای Xbox و رایانه‌های شخصی باشد. در ادامه، نگاهی داریم به قابلیت‌های جدید معرفی‌ شده.

مجموعه‌ای از ابزارهای جدید برای بهبود قابلیت Xbox Play Anywhere

ایکس باکس با قابلیت‌های جدید کیت توسعه برای نسل بعد آماده می‌شود - گیمفا

۱. GameInput

رابط برنامه‌نویسی جدید مایکروسافت با نام GameInput API تمام دستگاه‌های ورودی نظیر کیبورد، موس، کنترلرهای ایکس‌ باکس و حتی کنترلرهای سفارشی را در یک رابط واحد ترکیب می‌کند. مایکروسافت می‌گوید این رابط برای «تأخیر پایین و ایمنی در برابر تداخل رشته‌ها (Thread Safety)» طراحی شده و با هر دو نوع فراخوانی بر پایه‌ی رویداد و پایش مستقیم (Polling) سازگار است.

این API جدید تعاملات کیبورد در ایکس‌ باکس را به‌طور کامل با ویندوز هم‌سطح می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تجربه‌ای یکنواخت‌تر از کار با کیبورد، موس و کنترلرها را در قالب یک پایگاه کدنویسی مشترک میان دستگاه‌های مختلف ارائه دهند. این ویژگی درست مانند قابلیت بعدی، مشکلات رایج در توسعه‌ی بازی‌های Xbox Play Anywhere را کاهش می‌دهد.

۲. PlayFab Game Saves

مایکروسافت اخیراً از سیستم PlayFab Game Saves رونمایی کرده است که در واقع نسخه‌ی توسعه‌یافته‌ قابلیت ذخیره‌سازی ابری ایکس‌ باکس محسوب می‌شود و پشتیبانی از Steam را نیز به آن می‌افزاید. برخی بازی‌ها نظیر Baldur’s Gate 3 و Cyberpunk 2077 هم‌اکنون از ذخیره‌سازی میان‌ پلتفرمی بین رایانه شخصی، ایکس‌ باکس و پلی‌استیشن بهره می‌برند؛ اما هر کدام از سیستم‌های اختصاصی خود استفاده می‌کنند.

با PlayFab Game Saves، مایکروسافت قصد دارد بخشی از این بار را از دوش توسعه‌دهندگان بردارد. این سرویس به‌صورت خودکار همگام‌سازی فایل‌های ذخیره، رفع تداخل داده‌ها و پشتیبانی از اجرای آفلاین را مدیریت می‌کند. این قابلیت در حال حاضر به‌ صورت پیش‌نمایش از طریق PlayFab Game Manager در دسترس است.

۳. Xbox Game Package Manager

برنامه‌ی جدید Xbox Game Package Manager برای ساده‌سازی فرآیند بارگذاری بازی‌ها در اکوسیستم ایکس‌ باکس طراحی شده است. این نرم‌افزار از هر دو نوع بسته‌بندی XVC (برای Xbox) و MSIXVC (برای PC) پشتیبانی می‌کند و امکان بارگذاری مستقیم از طریق احراز هویت مرورگر را فراهم می‌سازد. همچنین قابلیت پشتیبانی از چند زبان و همکاری بین چند تیم توسعه را دارد.

این ابزار جدید قرار است فرآیند کاری توسعه‌دهندگان بازی‌های Xbox Play Anywhere را تسهیل کند. به جای استفاده از چندین ابزار و سرویس مجزا یا تیم‌های مختلف برای تایید نسخه‌های جداگانه‌ی بازی، حالا همه‌ چیز در یک رابط یکپارچه آماده‌سازی می‌شود. این موضوع احتمال بروز خطاها را کاهش داده و روند دریافت تاییدیه‌ نهایی را سریع‌تر می‌کند.

Xbox Game Package Manager همچنین دارای قابلیت به‌روزرسانی خودکار قوانین بررسی (Validator) است تا اطمینان حاصل شود توسعه‌دهندگان همواره از آخرین استانداردها استفاده می‌کنند. این ویژگی می‌تواند روند انتشار به‌روزرسانی‌ها و وصله‌ها را تسریع کرده و احتمال شکست در فرآیند تأییدیه را کاهش دهد مشکلی که پیش‌تر باعث تأخیر در عرضه‌ی پچ‌ها روی ایکس‌باکس می‌شد.

۴. پشتیبانی از ARM64 و x64

در جدیدترین نسخه‌ی GDK، توسعه‌دهندگان می‌توانند هر دو ویژگی ARM64 و x64 را در قالب یک نسخه‌ی واحد تعریف کنند. این قابلیت امکان بهره‌گیری از عملکرد بومی در دستگاه‌های مبتنی بر ARM را در یک پکیج فراهم می‌سازد. مایکروسافت در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای روی اجرای بومی بازی‌های ویندوزی بر روی پردازنده‌های ARM داشته و این ویژگی بخشی از همان مسیر محسوب می‌شود.

۵. Cross-Platform Gaming Runtime

مایکروسافت حالا APIهای ایکس‌ باکس را برای توسعه‌دهندگانی که مایلند بازی‌هایشان در دیگر پلتفرم‌ها (نظیر Steam) نیز از قابلیت‌های احراز هویت و ویژگی‌های اجتماعی ایکس‌ باکس استفاده کنند، در دسترس قرار داده است. این ویژگی می‌تواند راه را برای پشتیبانی از بازی‌های چند نفره‌ مولتی پلتفرم‌ در ایکس باکس و سایر دستگاه‌ها هموار کند.

جهشی بزرگ برای آینده‌ی رایانه‌ محور Xbox

ایکس باکس با قابلیت‌های جدید کیت توسعه برای نسل بعد آماده می‌شود - گیمفا

مایکروسافت همچنین تمامی ابزارها و قابلیت‌های توسعه‌ خود را در قالب PlayFab Unified SDK ادغام می‌کند، که به‌ صورت ماژولار قابل نصب است.

با نزدیک‌تر شدن محیط کنسول Xbox به ساختار ویندوز، ابزارهای توسعه‌دهندگان نیز باید همین مسیر را طی کنند. تا پیش از این، تفاوت چشمگیری میان ابزارهای توسعه برای ایکس‌باکس و ویندوز ۱۱ وجود داشت که فرآیند اجرای قابلیت Xbox Play Anywhere را برای سازندگان به تجربه‌ای نه‌ چندان ساده تبدیل می‌کرد.

مایکروسافت به‌ تدریج این تجربه را بهبود داده است تا جایی که بسیاری از ناشران حالا استفاده از آن را یک تصمیم بدیهی می‌دانند، اما همچنان چالش‌هایی وجود دارد. تنها هفته‌ی گذشته، دو توسعه‌دهنده از برنامه‌ی ID@Xbox اعلام کردند که با وجود طی کردن تمام مراحل صحیح، در نمایش بازی‌های خود با برچسب Xbox Play Anywhere بر روی نسخه‌ی رایانه‌ای مشکل داشته‌اند.

کنسول نسل بعدی Xbox بیش از هر زمان دیگری به رایانه شبیه خواهد بود، اما این موضوع سؤالات جدیدی را نیز به همراه دارد. مایکروسافت با کمک Xbox Ally تلاش می‌کند تا این تجربه را بهبود دهد. از جمله با اجرای تمام‌ صفحه‌ برنامه‌های گیمینگ، ارتقاء خودکار گرافیکی مبتنی بر NPU، و پشتیبانی کامل از کنترلرها در ویندوز. با این حال، روند پذیرش قابلیت‌هایی چون Xbox Play Anywhere و همگام‌سازی فایل‌های ذخیره میان کنسول و رایانه‌ ایکس‌ باکس هنوز کند پیش می‌رود، به‌ویژه در میان ناشران بزرگ AAA. هرچند شواهد محکمی وجود دارد که رویداد Xbox Partner Preview در همین ماه برگزار خواهد شد و تمرکز قابل‌توجهی بر Xbox Play Anywhere خواهد داشت.

در هر صورت، با تمام این پیشرفت‌ها، به‌ نظر می‌رسد که شاهد تحولی اساسی در آینده‌ اکوسیستم ایکس‌ باکس خواهیم بود.

منبع خبر





دانلود آهنگ
ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *