در ده سال اخیر، سبک بازیهای اکسترکشن شوتر رشد چشمگیری داشته و به یکی از بخشهای اصلی صنعت بازی تبدیل شده است. بسیاری از استودیوها تلاش کردهاند نسخههای مختلفی از این سبک را عرضه کنند و نمونههای آن در محیطهای پساآخرالزمانی، مناطق جنگزده و حتی در اعماق فضا دیده شده است. با این حال، این سبک برای همه جذاب نبوده است؛ زیرا مفهومی پیچیده و غیرصمیمی دارد که برخی بازیکنان را از حضور در آن بازمیدارد و گروهی دیگر معتقدند در سالهای اخیر بیش از حد تکرار شده است.

یکی از کارگردانان سابق استودیو Bungie که سالها بر روی بازی Marathon کار کرده است، اخیراً توضیح داده که نام این سبک «بسیار احمقانه» و «وحشتناک» است. در یک حضور اخیر در پادکست، کریس سایدز (Chris Sides) که بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ مدیر بخش مدیریت محصول در Bungie بود و بهطور خاص بر روی بازی Marathon که یک اکسترکشن شوتر محسوب میشود کار میکرد، اعتراف کرد که از نام این سبک متنفر است.
او در اینباره گفت:
نام این سبک بسیار بد است و من از نام اکسترکشن شوتر متنفرم. زمانی که بر روی Marathon کار میکردم، با تیم بازاریابی همکاری داشتم و میخواستم بگویم آیا میتوانیم یک نام متفاوت برای این سبک ایجاد کنیم؟ چون اکسترکشن شوتر بسیار احمقانه است. این تنها سبکی است که نام آن در واقع یک مکانیک است.
سایدز سریعاً به بازیهای دیگری مانند Helldivers 2 اشاره کرد که مکانیکهای مشابه دارند اما بهعنوان اکسترکشن شوتر شناخته نمیشوند. او تأکید کرد که موضوع اصلی فرمول این سبک است و نمیتوان بازیهایی که کاملاً متفاوت هستند را در یک دستهبندی واحد قرار داد. برای مثال، او گفت مقایسهی ARC Raiders و Escape from Tarkov منصفانه نیست که البته سایدز تا حدودی درست میگوید. این دو بازی از نظر عملکرد و سبک کاملاً متفاوت هستند و تنها چیزی که آنها را متحد میکند مکانیک Extraction است.
او در ادامه حرفهایش افزود:
این موضوع یک مشکل جدی است و من نمیتوانم نام این سبک را بپذیرم. بهنظر من زمانی که از سبک Extraction صحبت میکنید، باید معنا و مفهوم روشنی داشته باشد. واقعیت این است که این سبک هنوز تعریف مشخصی ندارد. بازیکن چگونه میتواند بداند چه تجربهای در انتظار اوست؟ بهگمانم این یکی از مسائل اصلی و واقعی خود این سبک است.
در بخش بعدی پادکست، کریس سایدز (Chris Sides) توضیح داد که استودیو Bungie مشغول بررسی بازی ARC Raiders بوده است؛ زیرا این عنوان تحت مدیریت Embark Studios دچار تحول و پیشرفت شده و او تأکید کرد که از زمانی که Bungie آن را بهعنوان منبع الهام برای توسعهی بازی Marathon در نظر گرفته بود، کیفیت و عملکرد آن بهطور قابلتوجهی بهتر شده است.
ARC Raiders میتواند بهعنوان یک اکسترکشن شوتر اجتماعی در نظر گرفته شود، زیرا بر مکانیکهایی مانند گفتوگوی نزدیک (Proximity Chat)، گروههای پایدار، ایموتها و دستورات محیطی تکیه دارد تا بازیکنان را به همکاری با یکدیگر ترغیب کند. این موضوع مشابه عملکرد Marathon است و تیم Bungie حتی چند ماه پیش آن را یک «اکسترکشن شوتر اجتماعی» نامیده بود.
دیدگاهتان را بنویسید