۱۷ سال پیش در چنین روزی، مجموعه Assassin’s Creed برای نخستین بار معرفی شد و به موفقیتی بزرگ برای شرکت یوبیسافت تبدیل شد. این فرنچایز که بر نبرد همیشگی میان فرقه اساسینها و شوالیههای تمپلار تمرکز دارد، تاکنون شامل ۳۱ بازی روی بیش از دوازده پلتفرم مختلف بوده است. Assassin’s Creed به یکی از شاخصترین مجموعههای بازی در قرن بیستویکم بدل شده و با داشتن پایگاه طرفداران جهانی و سود صدها میلیون دلاری، جایگاه خود را در میان ده فرنچایز موفق تاریخ بازیهای ویدئویی تثبیت کرده است.

این پیشینه زمانی جذابتر میشود که بدانیم Assassin’s Creed در ابتدا قرار بود تنها یک اسپینآف از مجموعه دیگری باشد. با گذشت سالها، این فرنچایز توانست از نظر تأثیر فرهنگی و موفقیت تجاری، مجموعه اصلی را پشت سر بگذارد. در ادامه، روند تکامل Assassin’s Creed از یک پروژه جانبی برای Prince of Persia تا تبدیل شدن به پدیدهای جهانی بررسی میشود؛ مجموعهای که نزدیک به دو دهه پس از آغاز، همچنان در اکوسیستم بازیهای ویدئویی موفقیتهای تازهای کسب میکند.

۱۷ سال پیش، Assassin’s Creed به موفقیتی بزرگ برای یوبیسافت تبدیل شد و همچنان یکی از سودآورترین فرنچایزهای مدرن این شرکت به شمار میرود. نکته قابل توجه این است که این مجموعه در ابتدا قرار نبود به شکل کامل ساخته شود. پس از موفقیت بازی Prince of Persia: The Sands of Time، کارگردان خلاق پاتریس دزیله (Patrice Désilets) روی یک دنباله احتمالی برای نسل هفتم کنسولها کار میکرد. در حالی که آن پروژه دو دنباله مستقیم دریافت کرد، دزیله و تیمش تمرکز خود را به ایدهای کاملاً جدید معطوف کردند.
مفهوم اولیه قرار بود به بررسی پیشینه فرقه اساسینها بپردازد و شخصیت شاهزاده به همراه کاراکتر دیگری تلاش میکردند کنترل این سازمان را به دست گیرند. با ادامه توسعه، ایده اساسینها بهسرعت جایگزین عناصر سنتی مجموعه Prince of Persia شد و مدیران یوبیسافت باید متقاعد میشدند تا مسیر تازهای را بپذیرند.
در سال ۲۰۰۶ یوبیسافت سرانجام با تیم توسعه همراه شد و Assassin’s Creed را بهعنوان مجموعهای مستقل معرفی کرد. شخصیت شاهزاده کاملاً کنار گذاشته شد و جای خود را به الطائر ابن لا احد (Altaïr Ibn-LaʼAhad) داد. با این حال، برخی عناصر اولیه همچنان در بازی دیده میشدند؛ از جمله مکانیک داستانی سفر در زمان که ریشه در Sands of Time داشت.
با تمرکز بیشتر بر اکشن مخفیکاری و روایت پیچیدهتر نسبت به قهرمانگرایی ساده Prince of Persia، مجموعه Assassin’s Creed میراثی گسترده از اساسینها در سراسر جهان بنا نهاد و نتیجه، حماسهای تاریخی بود که هرگز از شخصیتهای مرکزی خود فاصله نگرفت.

بازی Assassin’s Creed در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۰۷ (۲۲ آبان ۱۳۸۶) روی پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد. این عنوان که در محیطی جهانباز جریان داشت، بازیکنان را به استفاده از روشهای خلاقانه برای ترورهای مخفیانه تشویق میکرد. همچنین Assassin’s Creed با نقدهای مثبت منتقدان روبهرو شد و چندین جایزه معتبر صنعت بازی را به دست آورد. مهمتر از همه، این عنوان از لحاظ مالی نیز آورده مناسبی داشت و تا سال ۲۰۰۹، بیش از ۸ میلیون نسخه از بازی در سراسر جهان فروخته شد.
این موفقیت چرخه توسعه نسخه دوم را آغاز کرد و خیلی زود مجموعهای بزرگ شکل گرفت. تنها دو سال بعد، یک پیشدرآمد برای نینتندو دیاس و پلتفرمهای موبایل عرضه شد و سپس دنباله رسمی با Assassin’s Creed II منتشر گردید. این دنباله حتی بهتر از نسخه نخست عمل کرد و با تکیه بر پایهای محکم، موفقیتی چشمگیر در بازار شلوغ آن زمان به دست آورد. به لطف ارتباطات تاریخی آزاد میان شخصیتهای احتمالی داستان، مجموعه بهسرعت مسیر روایی شاخهای را پذیرفت که امکان معرفی شخصیتهای تازه در نقاط مختلف جهان را فراهم میکرد.

این رویکرد همچنین تغییرات گیمپلی را تحت تأثیر قرار داد و توسعهدهندگان را به نوآوری ترغیب کرد که نتیجه آن نسخههایی چون Assassin’s Creed IV: Black Flag با محوریت دزدان دریایی و Assassin’s Creed Unity با تمرکز بر بخش چندنفره بود. مجموعه Assassin’s Creed که در ابتدا قرار بود تنها دنبالهای برای Prince of Persia باشد، اما در کمال شگفتی به یکی از بزرگترین موفقیتهای یوبیسافت تبدیل شد.
انتشار موفق Assassin’s Creed در کنار آیپیهای تازهای مانند Gears of War نشان داد ورود مجموعههای جدید میتواند برای صنعت بازی سودمند باشد. توانایی این فرنچایز در جابهجایی میان دورههای تاریخی مختلف، امکان بازآفرینی در هر نسخه و بازگشت به شخصیتهای شناختهشده را فراهم کرد.

این مجموعه نمونهای از چالشهای قرن بیستویکم در صنعت بازی از اشباع بیش از حد فرنچایزها گرفته تا فشار بر توسعهدهندگان برای عرضه سریع نسخههای جدید است. همچنین Assassin’s Creed بهعنوان یکی از نمونههای مدرن اقتباس بازیهای ویدئویی شناخته میشود، هرچند فیلم سال ۲۰۱۶ با بازی مایکل فاسبندر (Michael Fassbender) با موفقیت محدودی همراه بود.

امروز Assassin’s Creed بخشی مهم از بازیهای مدرن با تمرکز بر شخصیتهای خاکستری اخلاقی و مبارزات ضدحملهای است که به استانداردی رایج در ژانر ماجراجویی تبدیل شدهاند. نکته جالب اینکه این موفقیت بزرگ در ابتدا قرار بود بخشی از فرنچایز Prince of Persia باشد، اما تصمیم یوبیسافت برای اعتماد به تیم توسعه، یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ این ناشر را رقم زد. اکنون پس از ۱۷ سال، این مجموعه نشان میدهد مخاطبان میتوانند یک فرنچایز تازه را به اثری ماندگار بدل کنند.
دیدگاهتان را بنویسید