اخیراً یکی از تحلیلگران صنعت بازیهای ویدیویی گفته است بازیهای AAA مثل Ghost of Yotei که ۷۰ دلار قیمت دارند، بیشتر برای افراد مرفه ساخته شدند، زیرا افزایش شدید قیمتها بازیکنان را به سمت بازیهای رایگانی مانند Fortnite سوق میدهد.

به گفته مت پیسکاتلا، تحلیلگر با سابقه شرکت Circana، الگوهای هزینه کردن بازیکنان بیش از پیش در حال دو قطبی شدن است. او اعتقاد دارد بازیهای AAA که این روزها معمولاً ۷۰ دلار قیمتگذاری میشوند، هنوز هم در میان سطح مرفهتر جامعه فروش خوبی دارند، اما در همین زمان بازیکنانی که پول کمتری دارند بیشتر بازیهای موبایلی و رایگان را تجربه میکنند. پیسکاتلا در پادکست Delayed Input اظهار کرد:
به دلیل بالا رفتن قیمت چیزهایی که مردم روزمره باید برایشان هزینه کنند مثل غذا و مسکن، نوعی جدایی در الگوهای هزینه کردن افراد به وجود آمده است. افراد مرفهتر، چون پول بیشتری در اختیار دارند، همچنان طوری خرج میکنند که انگار قیمتها اصلاً تغییر نکردند. آنها علیرغم هزینه بیشتر، چیز کمتری به دست میآورند، اما همچنان ادامه میدهند، چون در موقعیتی هستند که حتی شاید متوجه افزایش قیمتها هم نشوند.
این دسته از مصرفکنندگان هیچ مشکلی ندارند که ۷۰ دلار برای Ghost of Yotei خرج کنند، پول بیشتری برای یک پلی استیشن ۵ بدهند، یا یک سوییچ ۲ بخرند. در مقابل، بازیکنانی که مثلاً برای پرداخت اجاره مشکل دارند یا با افزایش هزینه مواد غذایی مواجه شدند، به سمت بازارهایی میروند که مقرون به صرفهتر هستند.
او همچنین حدس میزند این گروه بیشتر به سمت سرویسهای اشتراکی مثل گیم پس کشیده شوند و از خرید بازی با قیمت کامل، به خصوص بازیهای گران قیمت، خودداری کنند. در ادامه گفت و گو، پیسکاتلا اشاره کرد سرویسهایی مثل نینتندو سوییچ آنلاین و پلی استیشن پلاس در سال ۲۰۲۵ رشد خوبی را تجربه کردند. نتیجه تمام این تغییرات چیزی است که پیسکاتلا آن را اقتصاد K شکل مینامد؛ جایی که به گفته بوزمن، ثروتمندان ثروتمندتر و فقیران فقیرتر میشوند و تقریباً هیچکس بین این دو طبقه قرار ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید