Red Dead Redemption 2 از نگاه بسیاری از منتقدین و گیمرها، یک شاهکار تلقی میشود. در غیر این صورت، امتیاز فوقالعاده ۹۵ را در OpenCritic و ۹۷ را در متاکریتیک کسب نمیکرد. این امتیازات اثر وسترن راکستار را در میان برترین عناوین جهان باز تاریخ قرار میدهند.

دستاورد بزرگ Red Dead Redemption 2 به این دلیل رقم خورد که راکستار استانداردهای جدیدی برای آثار جهان باز، روایت داستان و پرداخت شخصیتها تعیین کرد و حتی توانست به اندازه نسخه اول (و از نگاه برخی، حتی بهتر از آن) ظاهر شود.
راکستار با چشماندازهای خیرهکننده و نویسندگی خاص و انسانی، جهانی خلق کرد که بیشتر شبیه یک دنیای زنده و پویا به نظر میرسد تا یک بازی ویدیویی. جزئیاتی مانند روتین داشتن NPCها باعث میشود جهان بازی مستقل از حضور بازیکن وجود داشته باشد و شما را به عنوان بخشی واقعی از آن نشان دهد.
در واقع، Red Dead Redemption 2 به طور همزمان به بازیکن آزادی عمل و احساسات غنی را ارائه میدهد. با وجود اینکه این اثر یک ماجراجویی بهیادماندنی است، اما چند بازی دیگر نیز توانستهاند به امتیازات بسیار بالایی دست پیدا کنند و حتی کمی بالاتر از آن قرار بگیرند.
در این مقاله نگاهی داریم به ۴ بازی جهان باز که امتیازی برابر یا بالاتر از Red Dead Redemption 2 کسب کردهاند.

این بازی نه تنها فرمت جهان باز را به فرمول سولزبورن وارد کرد، بلکه حد و مرزهایی که از این زیرژانر میشناختیم را گسترش داد و توانست در وبسایت اوپنکریتیک امتیازی برابر با RDR2 کسب کند. Elden Ring موفق شد یک فرمول به شدت دشوار را به تجربهای دستیافتنیتر و سرگرمکنندهتر برای همگان تبدیل کند و در عین حال، مکانیکها و جوهره اصلی خود به دست فراموشی نسپارد. بنابراین، هم بازیکنان قدیمی و هم گیمرهای تازهوارد از تجربه بازی رضایت داشتند.
اما چیزی که این بازی را برای بسیاری خاص میکند، جهان مرموز و طراحی منحصربهفرد آن است. در هر تپه، قلعه، دخمه، غار و ویرانه چیزی وجود دارد؛ از یک شمشیر باارزش یا یک NPC عجیب گرفته تا اژدهایی عظیم یا آیتمی ارزشمند.Elden Ring از این حیث شباهت زیادی به Red Dead Redemption 2 دارد و کنجکاوی شما به طور مداوم پاداش میگیرد.
آمار بازیکنان و فروش این بازی گویای همه چیز است. Elden Ring تبدیل به محبوبترین بازی تاریخ FromSoftware شد و تا پایان سال ۲۰۲۴، فروش آن از مجموع فروش سهگانه Dark Souls فراتر رفت. باید اعتراف کرد که Elden Ring کاملاً شایسته این موفقیت بود.

GTA 4 بلوغ راکستار در زمینه داستاننویسی بود که توانست تحولی بزرگ را در فرنچایز GTA رقم بزند، تا جایی که پختگی آن برای برخی از طرفداران قابل هضم نبود. همچنین، نباید از جهش گرافیکی بزرگ بازی نسبت به GTA: San Andreas غافل شد. این پیشرفتها در زمینه فیزیک و جزئیات کاملاً چشمگیر بودند و تا در آن زمان رقیبی نداشتند. حتی وزندار شدن کنترل اتومبیلها در زمان خود یک مورد انقلابی محسوب میشد و به خوبی نشان میداد که چگونه جزئیات کوچک میتوانند به تفاوتهای بزرگ منجر شوند.
اگر Red Dead Redemption 2 را نامه عاشقانه راکستار به غرب وحشی بدانیم، GTA 4 برداشت شاعرانه این توسعهدهنده از رؤیای آمریکایی بود که نشان میدهد این رؤیا چگونه میتواند در یک چشم بر هم زدن فروبپاشد.

این بازی در زمان عرضه یکی از سختترین مأموریتهای تاریخ بازیهای ویدیویی را بر عهده داشت و آن ادامه دادن راه Breath of the Wild بود؛ اثری که از همان روز اول تا به امروز توسط جامعه گیمرها شاهکار توصیف میشود.
Tears of the Kingdom نهتنها توانست به آن سطح برسد، بلکه در برخی جنبهها بهتر عمل کرد. این بازی بر پایه آزادی عمل و اکتشاف غیرخطی Breath of the Wild طراحی شده است و با افزودن مکانیکهای تازهای مانند Ultrahand و Fuse این مفاهیم را به اوج میرساند. این ابزارها توانستند سطح عمیقتری از آزادی را ارائه دهند و به بترین شکل ممکن خلاقیت بازیکن را تشویق میکردند.
با نگاهی به Red Dead Redemption 2، میتوان گفت که این نسخه از سری زلدا در زمینه حس کنجکاوی شباهت زیادی به برداشت راکستار از غرب وحشی دارد. این جهانها هرگز بازیکنان را مجبور نمیکنند به سمت مشخصی برود؛ بلکه او را دعوت میکند تا به طور آزادانه به اکتشاف و جستوجو بپردازد. همین موضوع، در کنار ضربآهنگهای احساسی و نبوغ فنی بازی، نشان میدهد چرا Tears of the Kingdom یکی از بالاترین امتیازهای ثبت شده میان بازیهای جهان باز را در اختیار دارد.

این بازی نهتنها مجموعه Zelda را از نو تعریف کرد، بلکه چشمانداز کل صنعت بازیسازی نسبت به ساختار جهان باز را نیز دگرگون ساخت. جهان Breath of the Wild وسیع و پویا است. تغییرات آبوهوا، حیات وحش، مأموریتهای اختیاری و وجود باسهای مخفی، همگی باعث شدهاند دنیای آن مانند یک موجود زنده باشد. از نظر بصری و سبک هنری نیز این عنوان همچنان یکی از زیباترین دنیاهایی به شمار میرود که تا به امروز در صنعت بازیهای ویدیویی ساخته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید