یک نظرسنجی جدید نشان میدهد که بازیکنان در انگلستان، آمریکا و ژاپن همچنان بازیهای تکنفره را به چندنفره ترجیح میدهند.

طبق گزارش سازمان آماری Ampere Analysis که با بررسی ۳۴,۴۲۸ بازیکن در ۲۲ کشور انجام شد، ۵۸ درصد از بازیکنان در بریتانیا گفتهاند بازیهای تکنفره را بیشتر دوست دارند. این میزان در ژاپن به ۶۳ درصد و در آمریکا به ۶۵ درصد میرسد.
کشورهای دیگری که در این نظرسنجی بازیهای تکنفره را ترجیح دادهاند، شامل تایلند با ۶۲ درصد، آلمان با ۶۰ درصد و بریتانیا با ۵۸ درصد هستند. در مقابل، بازیکنان بیشتری در چین و سوئد بازیهای چندنفره را ترجیح دادهاند؛ تنها ۴۷ درصد در چین و ۴۹ درصد در سوئد بازیهای تکنفره را انتخاب کردند. در هلند نیز این نسبت برابر و ۵۰ درصد بوده است.

نتایج این تحقیق همچنین نشان میدهد که ترجیح بازیهای تکنفره نسبت به چندنفره میتواند به سن بازیکنان نیز مرتبط باشد. محبوبیت بازیهایی مانند Roblox و Minecraft در میان بازیکنان جوان این موضوع را تأیید میکند. طبق دادههای Ampere، تنها ۴۹ درصد از بازیکنان ۱۶ تا ۲۴ ساله بازیهای تکنفره را ترجیح میدهند، در حالی که این رقم برای بازیکنان ۲۵ تا ۳۴ ساله به ۵۶ درصد و برای گروه سنی ۵۵ تا ۶۴ ساله به ۶۴ درصد افزایش مییابد.
Ampere اعلام کرده است که تفاوت میان پاسخهای بازیکنان ۱۶ تا ۲۴ ساله و ۲۵ تا ۳۴ ساله نشاندهنده «شکاف واضح میان نسل Z و نسل هزاره در زمینه سلیقه و دیدگاههای مرتبط با بازی» است. این نتایج همچنین نشان میدهند که حلقههای اجتماعی همچنان بر انتخاب بازیها تأثیر دارند؛ ۲۴ درصد از شرکتکنندگان گفتهاند اگر دوستانشان بازیای را انجام دهند، آنها نیز آن را خریداری یا دانلود خواهند کرد.
لوئیز وولدرج (Louise Wooldridge)، مدیر ارشد تحقیقات Ampere، در این باره گفت:
این نتایج نشان میدهد که بازیهای تکنفره همچنان در فضای غالب سرویسهای آنلاین جایگاه پرطرفداری دارند. هرچند بازار بیشتر به سمت بازیهای چندنفره حرکت میکند، زیرا تعامل و درآمدزایی بیشتری به ارمغان میآورد، اما طراحی درست و متعادل بازیهای تکنفره میتواند مخاطبان گستردهای را جذب کند. بیشتر بازیکنان این نوع محتوا را به تجربههای چندنفره ترجیح میدهند، با این حال ارتباطات دوستانه همچنان نقش مهمی در انتخاب و کشف بازیها ایفا میکند.

نگرانی درباره اینکه ناشران، بهویژه آنهایی که روی بازیهای بزرگ (AAA) تمرکز دارند، بازیهای چندنفره آنلاین را به دلیل امکان درآمدزایی بیشتر نسبت به بازیهای تکنفره ترجیح میدهند، به شکل خاصی مطرح است. مدیریت شرکت Electronic Arts در این زمینه نمونهای شناختهشده محسوب میشود. در سال ۲۰۱۰ یکی از مدیران EA اعلام کرد مدل سنتی بازیهای تکنفره به پایان رسیده و در سال ۲۰۱۷ نیز مدیر مالی این شرکت تاکید کرد بازیکنان امروزی دیگر به اندازه پنج سال پیش علاقهای به بازیهای خطی ندارند.
موفقیت بازی Star Wars Jedi: Fallen Order، ساخته استودیوی Respawn در سال ۲۰۱۹، که بیش از ۲۰ میلیون نفر آن را تجربه کردند، باعث شد شرکت Electronic Arts دوباره به انتشار بازیهای تکنفره توجه نشان دهد. با این حال، حتی در شرایطی که این شرکت مشغول آمادهسازی دنباله Star Wars Jedi: Fallen Order، نسخه جدید Dragon Age و ریمیک Dead Space بود، همچنان به دلیل برخی تصمیمات در حمایت از بازیهای چندنفره با انتقاد بازیکنان روبهرو شد.
دیدگاهتان را بنویسید