تیموتی کین (Timothy Cain)، یکی از خالقین سری Fallout، در ویدیوی جدید خود به پرسشی درباره «آنچه بازیهای مدرن میتوانند از عناوین قدیمی یاد بگیرند» پاسخ داد. او بدون تردید تأکید کرد که بازیهای دهه ۸۰ درسهای مهمی دارند که امروز کمتر به آنها توجه میشود.

کین با یادآوری دوران نوجوانی خود توضیح داد که بازیهای آن زمان با محدودیتهای شدید فنی ساخته میشدند و هیچ استاندارد مشخصی برای سختافزار، نرمافزار یا حتی اصول طراحی وجود نداشت. به گفتهی او «بازیها مجبور بودند متمرکز باشند، چون انتخاب دیگری وجود نداشت». او معتقد است بسیاری از بازیهای امروزی بهجای داشتن یک هویت مشخص، «میخواهند همهچیز باشند» و در تلاشاند همهی مخاطبان را راضی کنند.
بهدلیل کمبود حافظه و توان پردازشی، سازندگان آن دوران باید کدی بسیار بهینه مینوشتند؛ چیزی که تعیین میکرد بازی اساساً روی کنسولهایی مثل آتاری اجرا میشود یا خیر. کین در این باره افزود: «یا باید کد بهینه مینوشتی، یا بازیات روی آتاری کار نمیکرد.» همچنین، گیمپلی بهشدت متمرکز بود؛ بازیکن همیشه در حال بازی بود، نه تماشای «نمایشهایی» که امروز بازیها ارائه میدهند. نه از کاتسینهای پنجدقیقهای خبری بود، نه روایتهای طولانی؛ داستان کلی یک بازی معمولاً در یک یا دو دقیقه قابل توضیح بود و حول یک هدف ساده میچرخید، مثل نجات یک نفر یا پیدا کردن یک شیء مهم.
کین اشاره کرد که بازیهای مستقل امروزی هنوز بعضی از این ویژگیها را حفظ کردهاند، چراکه اغلب توسط یک یا دو نفر ساخته میشوند و ذاتاً مجبورند متمرکز باقی بمانند. از نظر او، کلید موفقیت ساخت پروژهای است که ساده، متمرکز و بسیار دقیق اجرا شده باشد، بدون اینکه با افزودن عناصر اضافی، هویت خود را گم کند.
دیدگاهتان را بنویسید