اگر بخواهیم به چند بازی نوستالژی خصوصاً برای گیمرهای ایرانی اشاره کنیم، قطعاً Stronghold Crusader یا همان جنگهای صلیبی در آن میدرخشد. استراتژی ریلتایمی که توانست خاطرات زیادی را برای بسیاری از گیمرهای PC رقم بزند و حالا به لطف استودیوی Firefly، شاهد بازگشت نسخه ریمستر آن تحت عنوان Stronghold Crusader: Definitive Edition هستیم.
نسخه دموی این بازی هماکنون به صورت رایگان در فروشگاه استیم قرار دارد که میتوانید به لطف آن، دید خوبی نسبت به تجربه نهایی پیدا کنید. در نظر داشته باشید که با اعلام تیم سازنده، این دمو نسخه آلفای بازی بوده و در نسخه نهایی ممکن است موارد زیادی تغییر یا بهبود پیدا کنند. در نسخه ریمستر یا همان Definitive Edition، شاهد پیشرفت گرافیک و بافتها، شخصیسازی تنظیمات گیمپلی، بهبود صداگذاری، نقشههای جدید و بزرگتر، یک حالت کواپ جدید و موارد دیگر خواهیم بود.
با شروع دمو، متوجه میشویم که علاوه بر ۲۰ نیرویی که در نسخه اورجینال قرار داشتند، ۸ نیروی جدید در نسخه ریمستر افزوده شدهاند که ۴ عدد از آنها در این دمو حضور دارند. اما این تمام ماجرا نیست و شاهد ۴ لرد (Lord) جدید در نسخه نهایی خواهیم بود که ۲ عدد از آنها، Nomad و Sentinel، در این دمو آورده شدند. با احتساب ۴ لرد جدید، در کل ۲۰ حریف هوش مصنوعی در ریمستر گنجانده شدهاند.
در این دمو، دو مرحله از کمپینهای Ascalon و Sands of Time وجود دارند که Ascalon قابلیت تعیین درجه سختی دارد اما Sands of Time با درجه سختی Hard برای بازیکنان حرفهای Stronghold Crusader تعبیه شده؛ تا جایی که خود سازندگان در توضیحات این مرحله نوشتهاند که برای ریستارت کردن این مرحله به دفعات زیاد آماده باشید! با ورود به این مرحله، اعضای تیم توسعه به خوبی نشانمان دادند که تا چه حد زیادی نقشههای بازی گستردهتر شدهاند و دست بازیکن در طول تجربه مراحل بازتر خواهد بود.
برای شروع، با تنظیمات بازی آغاز میکنیم، این قسمت تنظیمات تصویر، صدا، نشانگر ماوس، تنظیمات کلاسیک کنترل در کنار تنظیمات بهروز، و حتی امکان انتخاب چهره نوستالژی مشاور (Scribe) در کنار ظاهر جدید او وجود دارد. در مجموع، به نظر میرسد که کار تیم سازنده در جهت نوسازی کنترل و بهروزرسانی رابط کاربری بازی به خوبی تا اینجا پیش رفته است.
به محض ورود به بازی، متوجه تغییر بافتهای بازی و بهبودهای گرافیکی آن میشود که با اضافه شدن ساختمانهای مختلف به نقشه، بیشتر و بیشتر خود را نشان میدهد. علاوه بر بافت ساختمانها و سایر المانهای موجود در نقشه، مدلهای کاراکترها و حیوانات نیز به صورت کامل بازسازی شده و شاهد حرکت بسیار روان آنها هستیم. البته که این موضوع در سرعت حرکت نیروهای نظامی رعایت نشده و اگر سرعت بازی را روی عادی ببینیم، بیش از حد کند هستند.
بازی از لحاظ بصری میتوانست به صورت کامل بازسازی شود اما دلیل عدم رخ دادن این موضوع واضح است. عوامل استودیوی Firefly قصد داشتند که این بازی حال و هوای کلاسیک خود را در کنار کنترلهای بهروز حفظ کند، بنابراین میتواند طرفداران قدیمی را در کنار جذب گیمرهای نسل جدید، حفظ کند. بنابراین از لحاظ گرافیکی، میتوانیم این دمو را تا حدودی بینقص بنامیم و ارتباط گرفتن با سبک گرافیکی آن منوط به سلیقه گیمر خواهد بود.
در جریان گیمپلی، شاهد افزوده شدن مواردی چون Auto Sell و Auto Buy هستیم که نسخه ریمستر را هرچه بیشتر به بازیهای ریلتایم استراتژی (RTS) امروزی نزدیک میکند. با تجربه مرحله Ascalon حتی روی درجه سختی آسان یا Easy، به راحتی متوجه خواهید شد که هوش مصنوعی بازی جهش بسیار خوبی نسبت به نسخه HD یا اورجینال داشته و از این حیث ناامید نخواهید شد.
همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، ساخت این بازی هنوز به اتمام نرسیده و در دمو شاهد نسخه آلفا هستیم. بنابراین برخورد به باگ در طول تجربه بازی عادی است اما با این وجود، در طول چندین ساعتی که به اجرای آن پرداختم، به باگ آزاردهندهای برخورد نکردم که جای تقدیر از سازندگان دارد.
در آخر، با تجربه این دمو میتوانیم بگوییم که Stronghold Crusader: Definitive Edition همان چیزی است که طرفداران جنگهای صلیبی در طول این سالها به دنبال آن بودند. هدف این عنوان با بهروزرسانی جلوههای بصری در کنار بهبودهای دیگر و ارائه طعم نوستالژی، شبیه به ادای دینی است که Age of Mythology: Retold در حق طرفداران خود انجام داد.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید