تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

بررسی بازی Star Wars Outlaws

هر بار که در مورد بازی‌های جهان باز یوبیسافت صحبت می‌کنیم، فرمول مشخصی در ذهن ایجاد می‌شود که مشخصا روی فرمت تیک زدن چک لیست و انجام دادن تعداد زیادی ماموریت کوچک و یک خط داستانی متمرکز جلو می‌رود. برای اولین بار در طی سال‌های اخیر، Star Wars Outlaws اولین بازی بزرگ یوبیسافت است که خط‌شکن بوده و ارتقای قابل توجهی روی فرمول بازی‌سازی این کمپانی داشته که با کمک Lucasfilm Games به بلوغ خوبی رسیده است. Star Wars Outlaws ناامید نمی‌کند، تجربه‌ای تکراری ارائه نمی‌دهد و در هر مرحله و فعالیتی که پیش پایتان می‌گذارد، قدرت خلق لحظات هیجان‌انگیزی که در ذهنتان بماند را دارد؛ البته اگر باگ‌های همیشگی و آزاردهنده زودتر در خاطرتان جا باز نکنند. با بررسی ویجیاتو از بازی Star Wars Outlaws همراه باشید.

ناشر بازی:

Ubisoft

مدت زمان بازی:30 ساعت

سازنده بازی:
Massive Entertainment

کامل کردن بازی:70 ساعت

شاید باور کردنش سخت باشد اما Star Wars Outlaws اولین بازی جهان باز از سری استار وارز به حساب می‌آید و تا پیش از این، هیچ فرصتی برای تجربه‌ای غیرخطی از دنیای فانتزی جورج لوکاس وجود نداشته که به این اندازه منسجم، سرگرم‌کننده و وفادار به اصول باشد. از طرفی دیگر، شاید در دو دهه‌ی اخیر این اولین بار باشد که در ردای یک جدای یا یک خیر مطلق وارد دنیای بازی نمی‌شوید؛ اتفاقا Kay Vess که کاراکتر اصلی بازی به حساب می‌آید یک دزد و خلافکار است و چقدر واضح که انگار هان سولو الگوی اصلی طراحی این شخصیت بوده. به عنوان یک تازه‌وارد به دنیای استار وارز باید بگویم که شاید هیچ کاراکتر اصلی آشنایی در بازی نبینید اما گوشه به گوشه‌ی بازی نکاتی برای ابراز دارد. از شخصیت‌های نو و تازه طراحی شده گرفته تا طراحی‌های محیطی درجه یک.

منصفانه نیست حالا که از طراحی محیطی حرف به میان آمد، از هنرمندی تیم Massive Entertainment صحبت نکرد. این تیم سوئدی بارها ثابت کرده که در ساخت محیط‌هایی الهام گرفته از دنیای واقعی و ترکیب کردنشان با دنیای فانتزی بی‌نظیر است. اگر در سری بازی دیویژن، نیویورک و واشنگتن آخرالزمانی را دیدید و لذت بردید، در Star Wars Outlaws هم قرار است ۵ سیاره با دی ان ای متفاوت ببینید که هر کدام دارای شهرها و محیط‌های داخلی بسیار پر جزئیات هستند. علاوه بر محیط‌های متراکم، هر کدامشان دنیایی برای گشت و گذار هم دارند که بهترین یار شما در این محیط‌ها Speeder است که مدلی بازطراحی شده از موتورهای معروف استار وارز است. یک لایه بالاتر، وارد جو هر سیاره می‌شوید که آنجا هم شگفتی‌های زیادی برایتان وجود دارد. طبیعتا برای گشت و گذار در فضا، فضاپیمایتان را در اختیار دارید و نبردهای باکیفیتی انتظارتان را می‌کشد.

با گفتن همه‌ی این‌ها، شاید ذهنتان درگیر این شود که بازی چقدر شبیه به Starfield به نظر می‌رسد. ابهام ذهنی بیهوده‌ای نیست و شباهت‌هایی وجود دارد اما باید در نظر بگیرید استارفیلد بسیار متمرکز روی المان‌های RPG است و Star Wars Outlaws سعی می‌کند یک تجربه‌ی روان‌تر ماجراجویی همراه با اندک المان‌های نقش آفرینی ارائه دهد و بالانس بسیار خوبی ایجاد شده تا از تجربه‌تان لذت ببرید. حقیقتا Star Wars Outlaws یک بازی مولتی ژانر به حساب می‌آید و سعی شده در هر قسمتی که به آن ورود کرده تجربه قابل قبول و حتی ایده‌آلی ارائه دهد. کمی بالاتر در مورد شخصیت کِی وِس صحبت شد و می‌دانیم او یک جنگجوی قوی نیست و تخصصش دزدی کردن بوده. بنابراین خبری از لایت‌سیبر و نبردهای پر زرق و برق لیزری نیست که چشم‌ها را نوازش کند. در حقیقت اگر به درستی از کِی مراقبت نکنید خیلی سریع در مبارزات کشته می‌شود. به جز یک سری مراحل اصلی که با حداکثر پنهان‌کاری باید به پایان برسند، باقی بازی جوری طراحی شده که می‌توانید با Blaster (سلاح نمادین دنیای استار وارز و سلاح اصلی و قابل ارتقای کِی) شلوغ‌کاری کنید و همه را از حضورتان غافل‌گیر کنید اما در لایه‌ی زیرین منطق گیم دیزاین، همه‌ی مراحل ایده‌آلی از مخفی‌کاری را در خود دارند. خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید چطور از محیط بهره بگیرید و مرحله را به پایان برسانید اما یکی از ژانرهای اصلی این بازی همان مخفی‌کاری است که با کمک Nix (نیکس) به حد اعلایی می‌رسد.

نیکس همراه شما در بازی است. یک موجود جدید در کل دنیای استار وارز به حساب می‌آید و برای اولین بار با نژاد او آشنا می‌شویم. پس از موفقیت گروگو و ایجاد محبوبیتی مثال زدنی، یوبیسافت هم دنبال سایدکیک بامزه‌ای می‌گشته تا کِی در دنیای بی‌رحم خلافکارهای زیرزمینی تنها نباشد و نتیجه بی‌نهایت دوست داشتنی است. از لحظاتی که وارد Photo Mode شدم تا فقط از خنده‌های نیکس عکسی بامزه داشته باشم، بی‌نهایت لذت می‌بردم و اگر کسی کنارم بود و چهره‌ام را می‌دید قطعا شک می‌کرد که عقل سر جایش هست یا نه. بگذارید برای بار چندم تاکید کنم که نیکس خیلی گوگولی و دوست داشتنی است. حتی الان که این جملات را می‌نویسم دلم برایش ضعف رفت. فارغ از بحث دوست داشتنی بودن نیکس، او بسیار کارآمد است. بخش مهمی از گیم‌پلی بازی برای حضور او بهینه شده و بدون کمک او نمی‌توانید در بازی پیش‌روی کنید. اگر بخواهید مخفی‌کاری باکیفیتی داشته باشید هم حضور او لازم است. حتی در مینی‌گیم ساباک هم نیکس می‌تواند نقش یک متقلب کوچک را ایفا کند و به شما از کارت‌های دست رقیب خبر بدهد و قدرت بلوف را از آن‌ها بگیرد. نیکس دزد خوبی هم هست و می‌تواند از نیروهای نظامی، ادواتی مثل نارنجک یا حتی پول بدزدد. می‌تواند شلوغ‌کاری کند و خودش را به مردن بزند تا توجه سربازها را جلب کرده و راه را برای شما باز کند. می‌تواند از مسیرهای باریک بگذرد و اهرم‌ها و دکمه‌ها را برایتان فشار دهد و… در واقع نیکس مثل تلفن همراه شما در واچ داگز عمل می‌کند اما در کالبدی تعاملی دوست داشتنی. تعاریف از نیکس را با یک جمله ساده و کوتاه تمام می‌کنم: نیکس کلاس درس طراحی یک سایدکیک قوی و به‌دردبخور است.

از دنیای خلاف‌کارهای زیرزمینی گفتیم، پس برویم سراغ داستان، اتفاقات در جریان و مجموع مسائلی که به ریشه‌ی جهان استار وارز بازمی‌گردد. کِی وِس شما را در نقش یک دزد مستقل در دنیای بزرگ استار وارز قرار می‌دهد و اگر فیلم Solo A Star Wars Story را دیده باشید، خیلی سریع با بازی و اشاره‌هایش ارتباط برقرار می‌کنید. داستان بازی بین دو فیلم دوم و سوم یعنی The Empire Strikes Back و Return of the Jedi جریان دارد اما ارتباط مستقیمی با داستان حماسی فیلم‌ها ندارد و از خط داستانی بهره می‌برد تا عمق بیشتری به جهان استار وارز بدهد. بیشتر از هر چیزی، ماجرا به گروه‌های خلافکاری بزرگ آن دوره مرتبط است. از کارتل هات گرفته تا سندیکای پایک و گروه کریمسون داون که در موردشان در فیلم Solo هم زیاد می‌شنویم. هیجان‌انگیزترین قسمت داستان و ارتباط این گروه‌ها با کِی به نحوه‌ی تعامل و اعتبارسنجی هر کدامشان برمی‌گردد.

برای مثال اگر برای گروه کریمسون داون ماموریتی انجام دهید، تعامل آن‌ها با شما مثبت می‌شود و امکانات جدیدی در گیم‌پلی برایتان باز می‌شود. مثلا می‌توانید اجناس را از آن‌ها با مقداری تخفیف بخرید یا یک سری قراردادها و ماموریت‌های خاص به شما می‌دهند که اگر اعتماد کافی وجود نداشته باشد از آن‌ها محروم می‌شوید. یا مهم‌تر از همه به شما دسترسی به مناطق خاص را می‌دهند و می‌توانید آزادانه در محله‌هایشان رفت و آمد کنید. حالا تصور کنید ارتباط با این گروه سبب شود سندیکای پایک با شما دشمنی سفت و سختی در پی بگیرد. نه تنها تخفیف نمی‌گیرید بلکه برای سرتان جایزه هم می‌گذارند. ماجرا زمانی هیجان‌انگیزتر می‌شود که در برخی مراحل می‌توانید انتخاب‌های شیطنت آمیز داشته باشید. مثلا به شما می‌گویند کاراکتر X را بکش و ۵۰۰ کردیت بگیر اما شما لحظه‌ی آخر تصمیم می‌گیرید این کاراکتر زنده بماند و از او دو برابر پول بگیرید و او را فراری دهید. به کارفرمایتان هم می‌گویید مشکلش را حل کرده‌اید. حالا هر انتخابی در دراز مدت می‌تواند تبعاتی داشته باشد و همین سیستم هیجان‌انگیز، تکرارپذیری بازی را تا حد خوبی بالا برده.

بازی پر از مینی گیم‌های مختلف است که هر چه بیشتر در دنیای استار وارز عمیق شده باشید بیشتر درکشان می‌کنید. برای مثال مهم‌ترین مینی گیم بازی که در روند بازی اجتناب ناپذیر است، استفاده از همان ابزاری است که R2D2 برای ارتباط گرفتن با کامپیوترها، درها و… از آن استفاده می‌کند. یا در میخانه‌ها می‌توانید روی مسابقه اسب‌سواری شرط‌بندی کنید و کلی بازی آرکیدگونه‌ی دیگر. شخصیت کِی بازیگوش است و شما را تشویق می‌کند که از بازی لذت بیشتری ببرید اما هوش مصنوعی و باگ‌های عجیب کمی حس غوطه‌وری در بازی را از شما می‌گیرند. باگ‌ها اما مسائلی نیستند که حل نشوند یا حضورشان باعث عدم پیشروی شما در بازی شود. یک سری نقاط ضعف مثل لیپ سینک بسیار ضعیف هم محل پرسش هستند. عجیب است که در سال ۲۰۲۴ بازی با این کیفیت و جذابیت در برابرتان باشد اما همخوانی دیالوگ با حرکت لب کاراکترها مشابه بازی‌های دو دهه پیش باشد. این موضوعات در یکی دو ساعت ابتدایی جلوه‌ی سنگینی دارند اما به بازی که وقت بدهید، کم کم محو می‌شوند و جذابیت‌های اصلی خودشان را نشان می‌دهند. یک نقد دیگر هم به طراحی محیط‌های باز وارد است. ساخت هر دنیای جهان باز یک تخصص است و هدایت بازیکن در آن بسیار فکر شده است. این نقص به خصوص در سیاره‌ی اول بازی با نام Toshara بسیار برجسته است و گاهی اوقات متوجه نمی‌شوید الان باید به کدام سمت هدایت شوید تا در مرحله پیشروی داشته باشید. باگ‌های مرتبط با قسمت‌های پلتفرمینگ بازی هم کلافه کننده هستند و پرش‌های عجیب یا انیمیشن‌های عجیب گرفتن لبه‌ها و مانع‌ها تردید ایجاد می‌کنند که انگار این قسمت از بازی لحظه آخری درون بازی چپانده شده و حس صحیحی نمی‌دهد. شاید در آپدیت روز اول، این نواقص تا حد زیادی برطرف شوند.

تجربه‌ی تقریبا  ۴۰ ساعته‌ی من از Star Wars Outlaws یک نکته‌ی جالب دیگر هم داشت. شما می‌توانید بدون توجه به دنیای باز و فرصت‌های بسیار زیادی که در بازی وجود دارد، با Outlaws مثل یک بازی خطی رفتار کنید و مطمئن باشید تجربه خوبی در انتظارتان است. اما اگر فکر می‌کنید ماموریت‌های فرعی مثل دیگر بازی‌های فرمول‌دار یوبیسافت پر است از اتفاقات تکراری و قابل رد کردن، اشتباه می‌کنید. داستان نویسی برای هر ماموریت و فعالیت به مسیرهای جانبی جان تازه‌ای داده و اگر از خط داستانی تقریبا ۲۵ ساعته که بگذریم، شاید بیشتر از ۳۰ ساعت دیگر وقت لازم باشد تا هر چیزی که در این بازی وجود دارد را ببینید و تا جایی که من فرصت کردم تجربه کنم می‌گویم ارزشش را داشت.

85

امتیاز ویجیاتو

بعد از سال‌ها یوبیسافت یک تجربه‌ی جدید و عالی از نسخه‌ی آپگرید شده فرمول همیشگی خودش با دنیای استار وارز ارائه داده که با وجود مشکلات ریز و درشت، اتفاق بسیار مثبتی برای سال ۲۰۲۴ و ادامه‌ی مسیر یوبیسافت است. اگر طرفدار استار وارز هستید تردیدی در تجربه بازی نداشته باشید و اگر تا به حال به استار وارز شانسی نداده‌اید، به نظرم الان فرصتی بهتر از Star Wars Outlaws وجود ندارد. یک بازی کامل، با داستانی خوب و گیم‌پلی سرگرم‌کننده و نوآوری‌های مداوم که مدام شگفت‌زده‌تان کند همان چیزی است که از بازی دریافت می‌کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!